- Nazwa przedmiotu:
- Metody badań marketingowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr Irena Bielecka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZPK 6
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75 godz.(16 - wykłady;  14 - konsultacje, 15 - zapoznanie z literaturą, 14 - przygotowanie do zaliczenia, 10 - przygotowanie pracy, 6 - zaliczenia poprawkowe)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,64 ECTS - wykłady
0,8 ECTS - konsultacje i zaliczenia poprawkowe
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład240h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- marketing, statystyka, mikroekonomia, makroekonomia
- Limit liczby studentów:
- Wykład min.15
- Cel przedmiotu:
- Opanowanie podstawowych pojęć związanych z badaniami marketingowymi i poznanie podstawowych metod i technik badań marketingowych. Nabycie umiejętności diagnozowania i analizowania problemów związanych z obsługą rynku oraz wnioskowania praktycznego wskazującego na działania zmierzające do rozwiązania problemu.
- Treści kształcenia:
- 1. Badania marketingowe i ich przydatność w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Rozwój teorii i praktyki badań marketingowych. Istota, cechy i zakres badań marketingowych. Typologia badań marketingowych.                                   
2. Źródła i metody  gromadzenia informacji w badaniach marketingowych. Źródła wtórne.Źródła pierwotne: obserwacje rynku, badanie wykorzystujące kwestionariusze, eksperyment rynkowy.  3. Proces badań marketingowych. Cykl badań marketingowych i jego etapy.Procedura badania marketingowego.   
4. Klasyfikacja badań marketingowych. Charakterystyka badań wtórnych. Badania pierwotne. Badania jakościowe i ich narzędzia. Badania ilościowe. Reprezentatywność wyników badań ilościowych - dobór i  liczebność próby badawczej. Narzędzia badań ilościowych.    
5. Szczegółowe typy badań. Badania związane z produktem. Badania związane z cenami. Badania skuteczności systemu komunikacji. Badania satysfakcji i lojalności klientów.  
  6. Szacowanie budżetu badania marketingowego. organizowanie badań w przedsiębiorstwie. Firmy badawcze. Etyka badań marketingowych.    
7. Rynek badań marketingowych w Polsce.
- Metody oceny:
- Projekty grupowe, w ramach których studenci opracowują i prezentują wybrane zagadnienia problemowe.
Zaliczenie sprawdzające efekty kształcenia zostanie przeprowadzony w formie pisemnej. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum 50% pkt. Ocena końcowa zostanie wystawiona na podstawie punktów uzyskanych z testu i projektu: 50-59,99% ocena ostateczna; 60-69,99% ocena dostateczna plus; 70-79,99% ocena dobra; 80-89,99% ocena dobra plus; 90-100% ocena bardzo dobra.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Białecki K., Instrumenty marketingu, Oficyna wydawnicza Branta 2006,                                                                        
2. Kaczmarczyk S. Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE Warszawa 2009;                                       
 3.Nikodemska – Wołowik A.M. Jakościowe badania marketingowe, PWE 1999;                                               
4.Limański A., Śliwińska K., Marketing. Zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku, Warszawa 2002;  
5. Churchill G. A., Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002;
6. Babbie E., Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008;
7. Maison D., Jakościowe metody badań marketingowych. W: Maison D., Noga-Bogomilski A. (red.). Badania marketingowe: od teorii do praktyki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007;
8. Kędzior Z., Karcz K., Badania marketingowe w praktyce, PWE, Warszawa 2007;                                                    
9. Rószkiewicz M., Metody ilosciowe w badaniach marketingowych. Marketing bez tajemnic, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
    Profil praktyczny - wiedza
                    - Efekt W02
-  Ma podstawowa wiedzę na temat form prowadzenia działalności gospodarczej, zasad tworzenia i rozwoju przedsiębiorstw, zachowań podmiotów działających na rynku i czynników wpływających na
ich rozwój.
 Weryfikacja:   Zaliczenie w formie pisemnej.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2P_W02, S2P_W03
- Efekt W06
-  Zna metody i narzędzia analizy otoczenia rynkowego oraz metody wspomagania działalności przedsiębiorstw z wykorzystaniem narzędzi marketingowych.
 Weryfikacja:   Zaliczenie w formie pisemnej.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W06
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2P_W06
- Efekt W13
-  Ma wiedzę z zakresu systematycznego gromadzenia, przetwarzania i analizy danych niezbędnych do podejmowania decyzji marketingowych w przedsiębiorstwie.
 Weryfikacja:   Zaliczenie w formie pisemnej, projekt badawczy.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W13
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2P_W02, S2P_W06
Profil praktyczny - umiejętności
                    - Efekt U02
-  Potrafi zaplanować badania w celu zgromadzenia wyselekcjonowanych danych i informacji w postaci prostych baz danych.
 Weryfikacja:   Projekt badawczy.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2P_U02
- Efekt U07
-  Potrafi ocenić przydatność typowych metod ilościowych i dokonać wyboru metody w celu rozwiązania problemów pojawiających się w
praktyce gospodarczej.
 Weryfikacja:   Zaliczenie w formie pisemnej, projekt badawczy.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U07
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2P_U07
- Efekt U08
- Potrafi wykorzystywać w praktyce wiedzę z zakresu metod i technik badań marketingowych.
 Weryfikacja:  Zaliczenie w formie pisemnej, projekt badawczy
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U08
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2P_U08
- Efekt U10
- Potrafi publicznie zaprezentować wyniki swoich badań na podstawie raportu pisemnego.
 Weryfikacja: Projekt badawczy.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U10
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2P_U10
- Efekt U14
-  Potrafi przygotować proste badania marketingowe z uwzględnieniem specyfiki przedsiębiorstwa i branży, odczytywać i poprawnie interpretować ich wyniki oraz formułować prawidłowe wnioski.
 Weryfikacja:  Projekt badawczy.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U14
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2P_U04, S2P_U06, S2P_U07
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
                    - Efekt K02
-  Ma umiejętności lidera zespołu projektowego i potrafi dyskutować nad projektami badawczymi dotyczącymi rynku i marketingu.
 Weryfikacja:   Projekt badawczy, aktywność na zajęciach.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2P_K02, S2P_K03
- Efekt K06
-  Student jest świadomy konieczności stałego uaktualniania wiedzy, jest skłonny do weryfikowania pozyskiwanych informacji.
 Weryfikacja:   Projekt badawczy, aktywność na zajęciach.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K06
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2P_K01, S2P_K06
- Efekt K08
-  Ma świadomość etycznego prowadzenia badań marketingowych oraz rzetelnego, obiektywnego przygotowania i publikacji wyników.
 Weryfikacja: Projekt badawczy.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K08
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S2P_K04