- Nazwa przedmiotu:
- Organizacje i zarządzanie w administracji publicznej
- Koordynator przedmiotu:
- wykład: dr Alina Naruniec, ćwiczenia mgr Michał Staniszewski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A12_OZAP
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: udział w wykładach 20, udział w ćwiczeniach 10, praca własna: przygotowanie do zajęć 10 godzin, czytanie wskazanej literatury 10 godzin, przygotowanie prezentacji 10 godzin
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1.0 pkt.ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład300h
- Ćwiczenia150h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak, ćwiczenia 30 osób
- Cel przedmiotu:
- Poznanie i przyswojenie podstawowej wiedzy z wybranych zagadnień dotyczących organizacji i zarządzania w administracji publicznej pozwalającej zrozumieć jej funkcjonowanie i procesy decyzyjne. Zapoznanie się z koncepcją nowego zarządzania w administracji publicznej w warunkach współczesnych przemian. Zapoznanie się z etyką i społeczną odpowiedzialnością urzędnika administracji publicznej.
Przedmiot prowadzony jest w podziale na tematy.
Wykłady obejmują teoretyczne ujęcie wybranych pojęć, zagadnień i problemów.
Ćwiczenia pozwalają na kształtowanie umiejętności praktycznych i pogłębienie wiedzy w obszarze najważniejszych zagadnień, umożliwiają sprawdzenie poziomu przygotowania studentów w zakresie prezentowanych tematów, rozwijają aktywność studentów przez udział w dyskusjach i pracą w grupie.
- Treści kształcenia:
- Wykłady
1. Ewolucja teorii organizacji i zarządzania. Szkoły i kierunki nauk o organizacji i zarządzaniu. Funkcje zarządzania.
2. Zarządzanie publiczne jako dyscyplina nauki o zarządzaniu.
3. Przyczyny i procesy reform w administracji publicznej w Polsce.
4. Organizacja i struktura administracji publicznej w Polsce.
5. Koncepcja nowego zarządzania publicznego (New Public Management). Podejście menedżerskie.
6. Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej.
7. Elektroniczna administracja.
8. Etyka w służbie publicznej. Standardy etyczne. Korupcja i metody jej zwalczania.
9. Rozwój e-government W UE i Polsce.
10. Kolokwium
Ćwiczenia
1. Szkoły i kierunki nauk o organizacji i zarządzaniu. Organizacja i struktura administracji publicznej w Polsce.
2. Koncepcja nowego zarządzania publicznego. Menedżerski sposób zarządzania. Orientacja na otoczenie i klienta. Zarządzanie w administracji publicznej jako proces.
3. Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej.
4. E - administracja. Elektroniczne świadczenie usług.
5. Etyka w służbie publicznej.
- Metody oceny:
- Kryteria oceny - ocena składa się z następujących części:
- wykonanie ćwiczeń,
- kolokwium,
- wykonanie prezentacji tematycznej,
- aktywność na zajęciach,
- obecność na zajęciach.
Procent wiedzy wymaganej dla uzyskania oceny:
- bardzo dobrej - 100% - 91%,
- dobrej plus - 90% - 81%,
- dobrej - 80% - 71%,
- dostatecznej plus - 70% - 61%,
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Sześciło D., (red), Administracja i zarządzanie publiczne. Nauka o współczesnej administracji, UW, Warszawa 2014
2. Czaputowicz J., (red), Administracja publiczna. Wyzwania w dobie integracji europejskiej, PWN, Warszawa 2008
3. Zawicki M., Nowe zarządzanie publiczne, PWE, Warszawa 2011
Literatura uzupełniająca:
1. Grifin R., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2010
2. Koźmiński A., Piotrowski W.,(red), Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2010
3. Knecht Z., Public relations w administracji publicznej, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2006
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt [K_W01]
- Ma podstawową wiedzę ogólną o funkcjach zarządzania w administracji publicznej
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, praca na ćwiczeniach, przygotowanie do zajęć, prezentacja na ćwiczeniach.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
- Efekt [K_W02]
- Zna koncepcje zarządzania w administracji publicznej
Weryfikacja: Kolokwium z pytaniami otwartymi, rozwiązywanie ćwiczeń, prezentacje, udział w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W08
- Efekt [K_W03]
- Zna technologie informacyjne w administracji publicznej i zagrożenia wynikające z ich stosowania
Weryfikacja: Kolokwium z pytaniami otwartymi, rozwiązywanie ćwiczeń, prezentacje, udział w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
, S1A_W05, S1A_W06
- Efekt [K_W04]
- Zna zasady funkcjonowania mechanizmu rynkowego w administracji publicznej
Weryfikacja: Kolokwium z pytaniami otwartymi, rozwiązywanie ćwiczeń, prezentacje, udział w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt [K_U01]
- Umie stosować wiedzę do rozwiązywania prostych problemów społecznych i ekonomicznych w administracji publicznej
Weryfikacja: Rozwiązywanie ćwiczeń, prezentacje, udział w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
- Efekt [K_U02]
- Umie pracować w zespole
Weryfikacja: Rozwiązywanie ćwiczeń, prezentacje, udział w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt [K_U03]
- Umie poszukiwać informacji, analizować źródła danych
Weryfikacja: Rozwiązywanie ćwiczeń, prezentacje, udział w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt [K_K01]
- Rozumie zasady etyki zawodowej i społecznej odpowiedzialności
Weryfikacja: Kolokwium z pytaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K06
- Efekt [K_K02]
- Jest świadomy zagrożeń w e-administracji
Weryfikacja: Kolokwium z pytaniami otwartymi, rozwiązywanie ćwiczeń, prezentacje, udział w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04