Nazwa przedmiotu:
Organizacje i zarządzanie w administracji publicznej
Koordynator przedmiotu:
wykład: dr Alina Naruniec, ćwiczenia mgr Michał Staniszewski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A12_OZAP
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: udział w wykładach 20, udział w ćwiczeniach 10, praca własna: przygotowanie do zajęć 10 godzin, czytanie wskazanej literatury 10 godzin, przygotowanie prezentacji 10 godzin
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1.0 pkt.ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład300h
  • Ćwiczenia150h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
wykład: brak, ćwiczenia 30 osób
Cel przedmiotu:
Poznanie i przyswojenie podstawowej wiedzy z wybranych zagadnień dotyczących organizacji i zarządzania w administracji publicznej pozwalającej zrozumieć jej funkcjonowanie i procesy decyzyjne. Zapoznanie się z koncepcją nowego zarządzania w administracji publicznej w warunkach współczesnych przemian. Zapoznanie się z etyką i społeczną odpowiedzialnością urzędnika administracji publicznej. Przedmiot prowadzony jest w podziale na tematy. Wykłady obejmują teoretyczne ujęcie wybranych pojęć, zagadnień i problemów. Ćwiczenia pozwalają na kształtowanie umiejętności praktycznych i pogłębienie wiedzy w obszarze najważniejszych zagadnień, umożliwiają sprawdzenie poziomu przygotowania studentów w zakresie prezentowanych tematów, rozwijają aktywność studentów przez udział w dyskusjach i pracą w grupie.
Treści kształcenia:
Wykłady 1. Ewolucja teorii organizacji i zarządzania. Szkoły i kierunki nauk o organizacji i zarządzaniu. Funkcje zarządzania. 2. Zarządzanie publiczne jako dyscyplina nauki o zarządzaniu. 3. Przyczyny i procesy reform w administracji publicznej w Polsce. 4. Organizacja i struktura administracji publicznej w Polsce. 5. Koncepcja nowego zarządzania publicznego (New Public Management). Podejście menedżerskie. 6. Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej. 7. Elektroniczna administracja. 8. Etyka w służbie publicznej. Standardy etyczne. Korupcja i metody jej zwalczania. 9. Rozwój e-government W UE i Polsce. 10. Kolokwium Ćwiczenia 1. Szkoły i kierunki nauk o organizacji i zarządzaniu. Organizacja i struktura administracji publicznej w Polsce. 2. Koncepcja nowego zarządzania publicznego. Menedżerski sposób zarządzania. Orientacja na otoczenie i klienta. Zarządzanie w administracji publicznej jako proces. 3. Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji publicznej. 4. E - administracja. Elektroniczne świadczenie usług. 5. Etyka w służbie publicznej.
Metody oceny:
Kryteria oceny - ocena składa się z następujących części: - wykonanie ćwiczeń, - kolokwium, - wykonanie prezentacji tematycznej, - aktywność na zajęciach, - obecność na zajęciach. Procent wiedzy wymaganej dla uzyskania oceny: - bardzo dobrej - 100% - 91%, - dobrej plus - 90% - 81%, - dobrej - 80% - 71%, - dostatecznej plus - 70% - 61%,
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Sześciło D., (red), Administracja i zarządzanie publiczne. Nauka o współczesnej administracji, UW, Warszawa 2014 2. Czaputowicz J., (red), Administracja publiczna. Wyzwania w dobie integracji europejskiej, PWN, Warszawa 2008 3. Zawicki M., Nowe zarządzanie publiczne, PWE, Warszawa 2011 Literatura uzupełniająca: 1. Grifin R., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2010 2. Koźmiński A., Piotrowski W.,(red), Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2010 3. Knecht Z., Public relations w administracji publicznej, Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2006
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt [K_W01]
Ma podstawową wiedzę ogólną o funkcjach zarządzania w administracji publicznej
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, praca na ćwiczeniach, przygotowanie do zajęć, prezentacja na ćwiczeniach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Efekt [K_W02]
Zna koncepcje zarządzania w administracji publicznej
Weryfikacja: Kolokwium z pytaniami otwartymi, rozwiązywanie ćwiczeń, prezentacje, udział w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W08
Efekt [K_W03]
Zna technologie informacyjne w administracji publicznej i zagrożenia wynikające z ich stosowania
Weryfikacja: Kolokwium z pytaniami otwartymi, rozwiązywanie ćwiczeń, prezentacje, udział w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe: K_W09, K_W10
Powiązane efekty obszarowe: , S1A_W05, S1A_W06
Efekt [K_W04]
Zna zasady funkcjonowania mechanizmu rynkowego w administracji publicznej
Weryfikacja: Kolokwium z pytaniami otwartymi, rozwiązywanie ćwiczeń, prezentacje, udział w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt [K_U01]
Umie stosować wiedzę do rozwiązywania prostych problemów społecznych i ekonomicznych w administracji publicznej
Weryfikacja: Rozwiązywanie ćwiczeń, prezentacje, udział w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Efekt [K_U02]
Umie pracować w zespole
Weryfikacja: Rozwiązywanie ćwiczeń, prezentacje, udział w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt [K_U03]
Umie poszukiwać informacji, analizować źródła danych
Weryfikacja: Rozwiązywanie ćwiczeń, prezentacje, udział w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt [K_K01]
Rozumie zasady etyki zawodowej i społecznej odpowiedzialności
Weryfikacja: Kolokwium z pytaniami otwartymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K06
Efekt [K_K02]
Jest świadomy zagrożeń w e-administracji
Weryfikacja: Kolokwium z pytaniami otwartymi, rozwiązywanie ćwiczeń, prezentacje, udział w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04