- Nazwa przedmiotu:
- Etyka w administracji
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Zubelewicz Jan, prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A11_EA
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 80 godz., w tym 15 godz. wykłady, 10 godz. ćwiczenia, konsultacje 2 godz., , studiowanie wskazanej literatury 27,, przygotowanie się do sprawdzianu 26 godz., 
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
-  1 punkt; w tym 15 godz. wykład, 10 godz. ćwiczenia, 2 godz. konsultacje                                         	
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład225h
- Ćwiczenia150h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Cel: Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu etyki ogólnej i etyki administracji niezbędną do zrozumienia zjawisk moralnych w życiu społecznym i zawodowym. Studenci powinni również zdobyć odpowiednie umiejętności i nabyć różnych  kompetencji społecznych  na styku etyki oraz życia społecznego i zawodowego.
Wykłady: Celem  wykładów jest  przedstawienie od strony teoretycznej najważniejszych problemów i pojęć.
Ćwiczenia/seminaria. Celem ćwiczeń jest opracowanie różnych problemów od strony  praktycznej. W szczególności ważne będzie tutaj omówienie kazusów etyki w administracji. Ćwiczenia będą okazją do dyskusji.
- Treści kształcenia:
- Wykład
1. Filozofia, aksjologia i etyka. Moralność i etyka. Etyka normatywno-oceniająca i etyka opisowa. Etyka abstrakcyjna (zasady głoszone z przekonaniem) i etyka konkretna (zasady faktycznie realizowane).
2. Motywacja etyczna. Sumienie. 
3. Wartości naturalistyczne i wartości transcendentne. Etyka naturalistyczna i etyka transcendentalna.
4. Egoizm i dobro wspólne
5. Normy, wartości i kultura w demokracji. Konsumpcjonizm i kultura masowa.
6. Normy moralne i normy prawne. Prawo stanowione i prawa naturalne
7. Etyka dobra i etyka obowiązku. Etyka zawodowa - etyka obowiązku;
8. Etyka urzędnicza jako etyka zawodowa. 
9. Pojęcie obowiązku i odpowiedzialności w działaniu administracji.
10. Zasada godnego zachowania, neutralności politycznej i bezstronności. O korupcji. 
11. Patologie w funkcjonowaniu administracji;
12. Kompetencje moralne w zarządzaniu administracją publiczną;
Ćwiczenia (tematy oraz zagadnienia)
1.	Etyka i państwo opiekuńcze.
2.	Etyka urzędnicza jako etyka zawodowa
3.	Kodeksy etyczne gmin i ich rola we właściwym funkcjonowaniu samorządów. Analiza porównawcza  kodeków etycznych wybranych gmin.
4.	Zasady etyki korpusu służby cywilnej.
5.	Prawny i moralny aspekt działań korupcyjnych
6.	Kazusy z etyki administracji.
7.	Patologie w funkcjonowaniu administracji;
8.     Lobbing, nepotyzm i nieuprawnione łączenie stanowisk
- Metody oceny:
- Forma i warunki zaliczenia
1.	Za ćwiczenia (w tym sprawdzian) można uzyskać od 0 do 5 punktów. Są też połówki, np. 3,5. Należy zaliczyć ćwiczenia na co najmniej 2,5 punktów.
2.	Za sprawdzian z wykładu można uzyskać 7,5 punktów. Należy zaliczyć wykład na co najmniej 3,5 punktów.
3.	Można uzyskać z przedmiotu od 0 do 12,5 punktów. 
Ocena za przedmiot
Ocena	Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0	Uzyskał co najmniej 6,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
3.5	Uzyskał co najmniej 8,0 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
4.0	Uzyskał co najmniej 9,0 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
4.5	Uzyskał co najmniej 10.5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
5.0	Uzyskał co najmniej 11,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1.M.Ossowska, "Normy moralne", Warszawa 2000;
2.J.Hołówka, "Etyka w działaniu", Warszawa 2002;
3. M.Kulesza, M.Niziołek, "Etyka służby publicznej", Warszawa 2010;
4. "Europejski Kodeks Dobrej Administracji", www.rpo.gov.pl;
5. Wybrane kodeksy etyki i kodeksy etyki administracji. 
6. Zarządzenie Nr 70 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6.11.2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej, w:  M.P. 2011 nr 93 poz. 953  http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WMP20110930953 
7.. U. Schrade, „Wspólnoty duchowe a podział terytorialny kraju”, w: „Dwudziestolecie funkcjonowania samorządu terytorialnego w Polsce”, red. H. Kisilowska,  E. Malak, WAiNS PW, Warszawa 2010, s. 95-102.
Literatura uzupełniająca:
1. Z. Nikitorowicz (red.), „Kazusy z etyki administracji”, WSAP, Białystok 2006 (wybrane fragmenty)
2. B. Wolniewicz, O idei losu, [w:]  tegoż, „O Polsce i życiu. Refleksje filozoficzne i polityczne,” Komorów 2011, s. 16-33.
3. „Przegląd Służby Cywilnej”  http://dsc.kprm.gov.pl/przeglad : Wydanie specjalne nr 1, 2011, listopad, [Etyka w służbie cywilnej]  http://dsc.kprm.gov.pl/sites/default/files/psc_2011_wydanie_specjalne_nr1.pdf 
[Przykłady różnych kodeksów etyki , s. 48-49]; Wydanie specjalne nr 2, 2012, sierpień,  „Standardy zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej”
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- Nie ma
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt W_EA01
- Ma podstawową wiedzę w zakresie etyki ogólnej
 Weryfikacja: Sprawdzian pisemny
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
- Efekt W_EA02 
- Ma podstawową wiedzę w zakresie etyki administracji
 Weryfikacja: sprawdzian
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
- Efekt W_EA03
- Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia etycznych uwarunkowań działalności gospodarczej
 Weryfikacja: sprawdzian
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W07
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt U_EA01
- Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne w odniesieniu do etyki	
 Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U01
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
- Efekt U_EA02
- Potrafi myśleć krytycznie w zakresie etyki
 Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
- Efekt U_EA03
- Umie postrzegać problemy etyczne w całej złożoności, z uwzględnieniem wielu uwarunkowań społeczno-gospodarczych
 Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U04
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt K_EA02
- Jest świadomy odpowiedzialności etycznej w pracy
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy moralne związane z wykonywaniem zawodu	
 Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U02
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt K_EA01
- Rozumie podstawowe zasady etyki zawodowej	
 Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K03
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        S1A_K04, S1A_K06