Nazwa przedmiotu:
Przedsiębiorczość
Koordynator przedmiotu:
mgr Tomasz Paweł Tyc
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A22_PRZ
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Udział w ćwiczeniach - 10h 2. Praca własna - 40h, w tym: a) przygotowanie do zajęć 10h b) czytanie wskazanej literatury 10h c) przygotowanie projektów w grupach 10h d) konsultacje 5h e) przygotowanie do prac pisemnych 5h Sumaryczne obciążenie pracą studenta - 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Bezpośredni udział nauczyciela odnosi się do 10 godzin zajęć
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowy poziom wiedzy ekonomicznej i matematycznej.
Limit liczby studentów:
300
Cel przedmiotu:
Przekazanie podstawowych informacji oraz wiedzy niezbędnej do podjęcia racjonalnej decyzji o rozpoczęciu prowadzenia własnej działalności gospodarczej. W szczególności dotyczy to zagadnień dotyczących: a) pomysłu na własny biznes (w tym metod ich generowania samodzielnie lub grupowo), b) modelu biznesowego przedsiębiorstwa (w tym mechanizmów jego udoskonalania) c) podstaw marketingu. Uzupełnieniem dla powyższych informacji, będzie również poznanie podstawowych zasad i mechanizmów pracy w grupie. Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone z wykorzystaniem: a) innowacyjnych i kreatywnych form kształcenia. b) technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) / multimedialnych treści dydaktycznych/platformy e-learningowej Moodle.
Treści kształcenia:
W trakcie semestru poruszone zostaną następujące zagadnienia: 1) Przedsiębiorczość - zarys teoretyczny, implikacje przedsiębiorczości we współczesnej ekonomii; 2) Pomysł na biznes - niezbędne elementy składowe, mechanizmy poszukiwania pomysłu na biznes, zewnętrzne źródła inspiracji; 3) Model biznesowy - elementy składowe, mechanizmy definiowania modelu biznesowego, analiza źródeł przychodów przedsięwzięcia biznesowego; 4) Podstawy marketingu - polityka cenowa i dystrybucyjna, powiązanie mechanizmów i narzędzi promocji z ofertą produktową.
Metody oceny:
Każdy ze studentów musi wykonać samodzielnie trzy testy sprawdzające wiedzę z wybranych tematów (obszarów tematycznych kursu). W semestrze letnim 2019, testy dotyczą następujących zagadnień: 1.Przedsiębiorczość; 2.Model biznesowy; 3.Podstawy marketingu. Każdy z testów składa się z pytań o charakterze zamkniętym (wielokrotnego wyboru). Czas na wykonanie jednego testu to 30 minut. Do każdego z testów, studenci mogą podejść tylko jeden raz. Jedyny wyjątek stanowi pierwszy test, który ma zadanie zaznajomić użytkowników platformy e-learningowej ze sposobem działania testów. Testy należy wykonać do 9 czerwca 2019 r. (do godz. 23:59). Po tym terminie nie będzie możliwe ich wykonanie(zostaną wyłączone na platformie). Testy (wszystkie) zostaną udostępnione do 17 marca 2019 r. Ocena końcowa zostanie obliczona jako wynik uzyskanych punktów z testów (do 18 pkt, tj. 1 pkt. za każdą poprawną odpowiedź). Ponadto, uczestnicy kursu zrealizują jedną pracę w grupie. Jej celem jest próba diagnozy własnego potencjału do założenia, prowadzenia i osiągniecia sukcesu we własnej działalności gospodarczej. Projekt może być prowadzony w grupie nieprzekraczającej 4 osób. Elementy niezbędne do realizacji oraz prezentacji samego projektu będą realizowane podczas kolejnych zajęć. Dodatkowo na platformie e-learningowej udostępnione są dodatkowe materiały ułatwiające przygotowanie zadania grupowego.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Cieślik J.: Przedsiębiorczość dla ambitnych –Jak uruchomić własny biznes. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010. 2) Drzewiecki J., Niemczyk J.: Modele biznesowe –próba klasyfikacji i doświadczenia polskich przedsiębiorstw.Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu. 3) Gołębiowski T. (red.): Modele biznesu polskich przedsiębiorstw. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2008. 4) Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I.: Marketing 4.0. Wydawnictwo MT Biznes, Konstancin-Jeziorna 2017. 5) Lambing P.A., Kuehl C.R.: Entrepreneurship. Prentice Hall, Upper Saddle River 2003. 6) Luecke R.: Zarządzanie kreatywnością i innowacja. Wydawnictwo MT Biznes, Konstancin-Jeziorna 2005. 7) Mark J.: Marketing analityczny. Piętnaście wskaźników, które powinien znać każdy marketer. Wydawnictwo Helion, Warszawa 2014. 8) Slywotzky A.J., Morrisom D.J., Andelman B.: Strefa zysku. Strategiczne modele działalności. PWE, Warszawa 2000.
Witryna www przedmiotu:
dlastudentowpw.moodle.org.pl
Uwagi:
W trakcie pierwszych zajęć, studenci uzyskają indywidualny login i hasło do platformy e-learningowej.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Student ma wiedzę interdyscyplinarną dotyczącą złożonych procesów i zjawisk zachodzących w przedsiębiorstwach, i otaczającym je świecie, a także zna źródła ich finansowania.
Weryfikacja: W trakcie zajęć studenci wykonują w grupach zadania dotyczące wybranych elementów planowania działalności gospodarczej oraz biznesplanu, w szczególności – rozwiązują problem a) szacowania popytu w warunkach konkurencji i b) dopasowania działalności operacyjnej do popytu. W trakcie zajęć prowadzona jest dyskusja nt funkcji przedsiębiorcy oraz procesów i zjawisk zachodzących w przedsiębiorstwach, i ich otoczeniu. Studenci zapoznają się z metodami oceny działalności przedsiębiorstw.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
Efekt W_02
zna metody i narzędzia stosowane w badaniach z zakresu nauk społecznych i wie, do jakich celów służą.
Weryfikacja: Jw. (Ewentualnie) Napisanie eseju na zadany przez prowadzącego temat lub temat ustalony w ramach konsultacji z prowadzącym (punkty za esej nie stanowią więcej niż 15% całości). Efekty wykonanych zadań problemowych są oceniane i punktowane, sprawdzian pisemny weryfikuje indywidualną wiedzę studenta
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: P2A_W06, P2A_W09
Efekt W_03
Student ma pogłębioną wiedzę na temat czynników i procesów decydujących o konkurencyjności przedsiębiorstw.
Weryfikacja: Jw.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11
Efekt W_04
Ma zaawansowaną wiedzę z zakresu nauki o przedsiębiorstwach umożliwiającą analizę procesów społecznych, w tym w szczególności gospodarczych oraz ich skutków w skali krajowej i lokalnej.
Weryfikacja: Jw.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
umie praktycznie stosować wiedzę do rozwiązywania prostych problemów społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych
Weryfikacja: Studenci uczą się zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy przez rozwiązywanie praktycznych zadań (studium przypadku/ case study), zawierających problem z zakresu przedsiębiorczości. Zadania zaczerpnięte są głównie z literatury podstawowej przedmiotu lub czasopism ekonomiczno-finansowych. Studenci uczą się znajdować i analizować potrzebne dane, wykorzystują je w rozwiązywanych zadaniach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06
Efekt U_02
umie znajdować źródła danych, korzystać z nich oraz interpretować pozyskane dane.
Weryfikacja: Jw. Pracując w grupach studenci muszą się komunikować identyfikując problem i metodę jego rozwiązania, uczą się dzielić zadaniami. Zadania problemowe są punktowane. Sprawdzian pisemny weryfikuje czy student indywidualnie nabył potrzebne umiejętności.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_03
umie podejmować decyzje i organizować pracę w zespole
Weryfikacja: Jw.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U07
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U06
Efekt U_04
Współpracując w zespole umie znaleźć informacje i dokonać ich syntezy oraz znajduje rozwiązania problemów spotykanych w działalności przedsiębiorcy
Weryfikacja: jw.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06, K_U08
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U06, S2A_U08, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U06, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
wykazuje się inicjatywą, elastycznością i samodzielnością – jako podstawami przygotowania i podejmowania decyzji w prostych problemach społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych
Weryfikacja: Kompetencje nabywane są w trakcie pracy w grupach i podczas konsultacji i dyskusji z prowadzącym. Wyniki (i punktacja za zadania problemowe) omawiane są na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt 2
Student ćwiczy kompetencje komunikowania się, negocjowania i zdolność przekonywania oraz pracy w zespole
Weryfikacja: Jw.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K03, S2A_K03, S2A_K04, S2A_K07
Efekt K_03
Student rozumie na czym polegają przedsięwzięcia wspierające rozwój przedsiębiorczości.
Weryfikacja: Jw.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K02, S2A_K05