- Nazwa przedmiotu:
- Software Engineering
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Ilona Bluemke, dr inż. Anna Derezińska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Computer Science
- Grupa przedmiotów:
- Technical Courses
- Kod przedmiotu:
- ESOEN
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- - lecture attendance: 15 x 2 h = 30h.,
- tutorials attendance : 15 h,
- preparation to tutorials: revieving lecture presentations, completing homework, : 10 h,
- preparation to written class tests (including participation in consultations 1 h): 15 h
- preparation to lectures ( revieving lecture presentationsreading recomended literature including participation in consultations 1h): 10 h
- attendance in laboratory (15h) and completing laboratory tasks : design of models, documentation preparation (15h), homework (5h) + 5*10 (Use cases, classes, sequence, state machine, activity, code)= 70
Total : 30 + 15 + 15 +15 +10 + 70 = 155 hours (6 ETCS)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 30 + 15 + 15 + 3 = 63 h ( 2.5 ETCS) (3 h of consulataions are assumed) makes 2.5 ETCS
- Język prowadzenia zajęć:
- angielski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 70h (laboratory)+15h (tutorials) makes 3.5 ETCS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- fluency in programming in object oriented language
- Limit liczby studentów:
- 24
- Cel przedmiotu:
- Students should learn basics of development high quality software. They should become familiar with basics phases of software process and modeling in UML2.x
- Treści kształcenia:
- 1. Introduction (2h): Introduction to software engineering, software quality.
2. Models of software process (2h): waterfall, exploratory, reuse, rapid prototyping, spiral, incremental, agile.
3. Feasibility study, scheduling (2h).
4. Requirements analysis (4h): functional and nonfunctional requirements specification.
5. Introduction to design (2h): design quality, object oriented and functional approach, advantages of object approach.
6. UML 2.x - unified modeling language (8h): Use case view of a system, use case diagrams.
7. Logical model: class diagrams, interaction diagrams, state machine diagrams, state structuralization, history, activity diagrams. Implementation model - components diagrams.
8. Testing (6h): testing strategies, defect testing, interface testing. Code inspection.
9. Formal specification techniques (2h).
10. Cost estimation (2h): function points, COCOMO models.
11. Software reliability (2h): measures, programming techniques for highly reliable software.
The laboratory consists of eight exercises:
1.Introduction to CASE tool
2.Use case diagrams
3.Class diagrams- analysis
4.Sequence diagram
5.Class diagrams -implementation
6.State machine diagram for a class
7.Activity diagrams
8.Code generation, executable code
- Metody oceny:
- tests (2), laboratory evaluation, work during tutorials
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- •P. Stevens, R.Pooley “Using UML” , Addison Wesley 2007
•I. Sommerville: "Software Engineering - 9th edition", Addison Wesley 2010
http://www.softwareengineering-9.com/
•M. Fowler: "UML Distilled - third edition", Addison Wesley 2007
- Witryna www przedmiotu:
- https://studia.elka.pw.edu.pl/priv/14Z/ESOEN.A/
- Uwagi:
- To conduct laboratory a CASE tool e.g. IBM Rational Software Architect is necessary
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ESOEN_W01
- Student, who passed this course is able to describe attributes of high quality software and main activities in software process
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt ESOEN_W02
- Student, who passed this course is able to describe models of software process, identify its advantages and disadvantages
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt ESOEN_W03
- Student, who passed this course is able to prepare activity dependency network, find critical path
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
- Efekt ESOEN_W04
- Student, who passed this course is able to identify functional and nonfunctional requirements for a software system
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W18, K_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt ESOEN_W05
- Student, who passed this course is able to design a software system in UML 2.x using a CASE tool. : use case model, static model (class diagrams) dynamic models (interaction, state machine, activity diagrams)
Weryfikacja: test, laboratory
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt ESOEN_W06
- Student, who passed this course is able to estimate software product metric e.g. using function points, estimate effort needed, and the development time using COCOMO2 method
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt ESOEN_W07
- Student, who passed this course has basics knowledge of formal specification methods
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ESOEN_U01
- Student, who passed this course is able to describe attributes of high quality software and main activities in software process
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt ESOEN_U02
- Student, who passed this course is able to describe models of software process, identify its advantages and disadvantages
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U13, K_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U14
- Efekt ESOEN_U03
- Student, who passed this course is able to prepare activity dependency network, find critical path
Weryfikacja: test, tutorial
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U08, K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt ESOEN_U04
- Student, who passed this course is able to identify functional and nonfunctional requirements for a software system
Weryfikacja: test, laboratory
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U10, K_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14, T1A_U07, T1A_U10, T1A_U12
- Efekt ESOEN_U05
- Student, who passed this course is able to design a software system in UML 2.x using a CASE tool. : use case model, static model (class diagrams) dynamic models (interaction, state machine, activity diagrams)
Weryfikacja: test, laboratory
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U09, K_U12, K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt ESOEN_U06
- Student, who passed this course is able to estimate software product metric e.g. using function points, estimate effort needed, and the development time using COCOMO2 method
Weryfikacja: test
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U09, K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt ESOEN_U07
- Student, who passed this course has basics knowledge of verification and validation methods, can create test cases for functional and structural testing of a small program
Weryfikacja: test, tutorial
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U16, K_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U13, T1A_U08, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt ESOEN_U08
- Student, who passed this course has basics knowledge of formal specification methods
Weryfikacja: test, tutorial
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U02, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ESOEN_K01
- Student, who passed this course is able to work individually and in a team
Weryfikacja: laboratory, tutorials
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K03, T1A_K04