Nazwa przedmiotu:
Źródła i rozwój dynamizmu życiowego człowieka
Koordynator przedmiotu:
dr Elżbieta Supryn-Dulko
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Przedmioty ekonomiczno-społeczne
Kod przedmiotu:
RDC
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
aktywny udział w ćwiczeniach - 30 godz. (15 spotkań x 1,5 godz.) praca własna (przygotowywanie się do zajęć, czytanie wskazanej literatury, analiza otrzymywanych materiałów w trakcie zajęć) - 20 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
udział ćwiczeniach (prowadzący obecny jest w trakcie ćwiczeń) - 30 godz. co odpowiada ok 1,2 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
aktywny udział w ćwiczeniach (np. grach, elementach warsztatowych, pracach w podgrupach, dyskusjach), wykonuje zadania wskazane prze prowadzącego oraz praca własna (przygotowywanie się do zajęć, czytanie wskazanej literatury, analiza otrzymywanych materiałów w trakcie zajęć) - 2 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot nie wymaga wstępnego przygtowania/wprowadzenia
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z założeniami teoretycznymi dotyczącymi zdolności i twórczości, a także technikami stymulującymi myślenie twórcze człowieka. Studenci poznają własne możliwości, jak i ograniczenia w tym zakresie. Analizują też bariery, które mogą ów potencjał twórczy i własny rozwój blokować.
Treści kształcenia:
1. Zagadnienia twórczości, terminologia możliwości stymulacja 2. Bloki emocjonalne i intelektualne w rozwoju myślenia twórczego 3. Płynność werbalna jako czynnik warunkujący płynność myślenia – prezentacja technik. 4. Analiza funkcjonalna, łamania stereotypów myślenia 5. Metoda konstruktywnej krytyki jako klucz do wynalazczości i pomysłów innowacyjnych 6. Stymulatory i inhibitory twórczości człowieka 7. Zagadnienia synektyki w nawiązaniu do problemów racjonalizacji 8. Metody ćwiczenia wyobraźni i podwyższania poziomu myślenia twórczego 9. Zasady obrony swoich praw w promowaniu własnych pomysłów 10. Uwarunkowania oporu i blokad w rozwoju własnych pomysłów 11. Okresy krytyczne w rozwoju myślenia twórczego 12. Cechy osobowości twórczej. 13. Rodzaje nadwrażliwości poznawczej 14. Typowe zachowania twórców 15. Techniki podnoszenia własnego potencjału twórczego.
Metody oceny:
Aktywny udział w zajęciach. Ćwiczenie technik i metod prezentowanych na zajęciach. Poprawne wypełnienie końcowego zadania będącego podsumowaniem zdobytych wiadomości na przykładach. 3,0 – student ma 4 nieobecności ale oddał wykonane w domu zadania z zajęć, 3,5 – student uczestniczył w zajęciach aktywnie, ale jego praca była lakoniczna, 4.0 – student był na zajęciach. Oddał poprawne wykonane prace w czasie zajęć i uzupełnił je w domu, 4,5 – student w czasie zajęć wykazał się znajomością zadanej literatury. Poprawnie wykonał prace na zajęciach i uzupełnił w domu te, które tego wymagały, 5,0 – student był na wszystkich zajęciach oddał poprawnie wszystkie prace z zajęć i wykonane w domu, wykazał się przy tym dużą znajomością literatury i terminologii, duża aktywność.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: Necka E. Twórcze rozwiązywanie problemów, Impuls, Kraków, 1998; Necka E. Trening Twórczości, Impuls , Kraków, 1998; Tokarz A.(red.) Stymulatory i inhibitory twórczości, wyd. SAWW Poznań, 1991; Literatura uzupełniająca: Dąbrowska E. Twórczość – wyznania XXI wieku, wyd. Impuls , Kraków 2003; Szmidt K.J. (red.) Dydaktyka twórczości, Impuls, Kraków 2003.
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt RDC_W01
Zna podstawową terminologię w zakresie zdolności i twórczego myślenia.
Weryfikacja: Sprawdzanie prac studentów pod kątem znajomości zasad stymulacji możliwości umysłu dotyczącej myśli twórczej. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, T1A_W03
Efekt RDC_W02
Ma wiedzę na temat możliwości stymulacji twórczej.
Weryfikacja: Sprawdzanie prac studentów pod kątem znajomości zasad stymulacji możliwości umysłu dotyczącej myśli twórczej. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, T1A_W03
Efekt RDC_W03
Ma wiedzę dotycząca barier w rozwoju potencjału twórczego.
Weryfikacja: Sprawdzanie prac studentów pod kątem znajomości zasad stymulacji możliwości umysłu dotyczącej myśli twórczej. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, T1A_W03

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt RDC_U01
Potrafi poprawnie zastosować poznane techniki do stymulacji twórczości: zna ograniczenia i próbuje je omijać
Weryfikacja: Umie i rozumie zasadność pracy nad stymulacją twórczego myślenia, pamięta o zagrożeniach możliwych trudnościach. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05
Efekt RDC_U02
Potrafi poprawnie zastosować poznane techniki do stymulacji twórczości: zna ograniczenia i próbuje je omijać
Weryfikacja: Umie i rozumie zasadność pracy nad stymulacją twórczego myślenia, pamięta o zagrożeniach możliwych trudnościach. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05
Efekt RDC_U03
Potrafi zidentyfikować bariery i ograniczenia rozwoju twórczego.
Weryfikacja: Umie i rozumie zasadność pracy nad stymulacją twórczego myślenia, pamięta o zagrożeniach możliwych trudnościach. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt RDC_K01
Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w pracy zespołowej.
Weryfikacja: Potrafi zorganizować pracę w zespole z wykorzystaniem potencjału twórczego grupy. Jest gotowy do współpracy z indywidualistami. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04
Efekt RDC_K02
Jest świadom możliwości przekazywania swoich umiejętności
Weryfikacja: Potrafi zorganizować pracę w zespole z wykorzystaniem potencjału twórczego grupy. Jest gotowy do współpracy z indywidualistami. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04
Efekt RDC_K03
Jest świadom własnych możliwości i ograniczeń w pracy z innymi.
Weryfikacja: Potrafi zorganizować pracę w zespole z wykorzystaniem potencjału twórczego grupy. Jest gotowy do współpracy z indywidualistami. Wykonywanie zadań w trakcie ćwiczeń oraz zdania końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03, K_K04, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05