- Nazwa przedmiotu:
- Komunikacja społeczna
- Koordynator przedmiotu:
- Dr Helena Bulińska-Stangrecka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A1_KS
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym: obecność na ćwiczeniach - 30 godz., konsultacje -
5 godz. 2. praca własna studenta - 40 godz. w tym: przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.,przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz.,
Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym:
obecność na ćwiczeniach - 30 godz.,
przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury,
analiza aktów prawnych, danych statystycznych,
obserwacja) - 10 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studenta z podstawowymi koncepcjami komunikacji społecznej, w szczególności: zagadnieniami dotyczącymi interakcji społecznych, komunikowania się w życiu społecznym i zawodowym oraz znaczenia i optymalizacji efektywności komunikacji.
- Treści kształcenia:
- Zajęcia obejmują następujące obszary tematyczne:
1. komunikacja społeczna: podstawowe pojęcia; doniosłość komunikowania w codziennym życiu, cele interakcji międzyludzkiej, naczelne zasady komunikacji interpersonalnej
2. konteksty komunikacyjne, bariery komunikacji, rodzaje szumów, podstawowe modele komunikacyjne,
3. charakterystyka komunikacji werbalnej i niewerbalnej
4. efektywności komunikacji, style komunikacji, aktywne słuchanie
5. komunikowanie masowe, reklama, propaganda, oddziaływanie mediów i ich wpływ na interakcje społeczne,
6. komunikowanie w organizacji, optymalizacja komunikacji profesjonalnej w administracji publicznej i przedsiębiorstwach
7. komunikacji międzykulturowa, wpływ globalizacji i uwarunkowań kulturowych na efektywność przekazu informacji
8. komunikowanie perswazyjne: narzędzia i techniki, wywieranie wpływu na ludzi, komunikacja w negocjacjach, psychologiczne mechanizmy wpływające na komunikacje społeczną,
9. autoprezentacja, komunikacja medialna ( elektroniczna ), psychologiczne aspekty komunikacji medialnej w cyberpzrestrzeni
- Metody oceny:
- 1 - test pisemny na koniec semestru obejmujący cały zakres materiału
2 - udział w ćwiczeniach warsztatowych
3 - aktywność na zajęciach (dyskusje )
Ocena za przedmiot
Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie /
potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 40% maksymalnej łącznej liczby punktów na teście
3.5 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów na teście
4.0 Uzyskał co najmniej 65% maksymalnej łącznej liczby punktów na teście
4.5 Uzyskał co najmniej 75% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie i wykazał się aktywnością, wiedzą i systematycznym przygotowaniem.
5.0 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie i wykazał się aktywnością, wiedzą i systematycznym przygotowaniem,
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, wyd. ASTRUM, Wrocław 2004
2. E. Aronson, Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa, 2009.
3. D. Leaders, Komunikacja niewerbalna, PWN, 2007
Literatura uzupełniająca:
1. E. Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, wyd. GWP, Gdańsk 2003.
2. J. Stewart, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2003.
3. Z. Nęcki, Komunikacja międzykulturowa, Kraków , 1996 4. E. Hall "Ukryty wymiar", PIW, 1978
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- nie dotyczy
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_M01
- Zna podstawową terminologię w zakresie
komunikacji społecznej, rozumie jej źródła i
zastosowania w praktyce.
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06,
- Efekt W_M02
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie
komunikacji społecznej, podstaw, zakresu
zastosowania, diagnozy
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06,
- Efekt W_M03
- Zna wybrane, podstawowe, teorie i koncepcje w
zakresie efektywnej komunikacji w pracy i potrafi
je zastosować w praktyce.
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06,
- Efekt W_M04
- Ma podstawową wiedzę o kształtowaniu się
procesów interakcji i komunikacji społecznej.
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06,
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_M01
- Potrafi zdiagnozować styl komunikowania oraz
kluczowe elementy procesu komunikacji.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja
uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na
zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i
symulacjach, test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_M02
- Posiada umiejętność przekazywania wiedzy,
aktywnego słuchania i efektywnej komunikacji
oraz dostosowywanie formy i treści przekazu do
specyfiki odbiorcy.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja
uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na
zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i
symulacjach, test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_M03
- Potrafi dokonać analizy własnych działań i
wskazać ewentualne obszary wymagające
modyfikacji w przyszłym działaniu.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja
uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na
zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i
symulacjach, test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
- Efekt U_M04
- Posiada umiejętność komunikacji w organizacji
biznesowej oraz administracji publicznej w celu
optymalizacji współpracy
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja
uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na
zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i
symulacjach, test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U04, K_U05, K_U09
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_M01
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i
umiejętności z zakresu komunikacji społecznej.
Rozumie konieczność dalszego doskonalenia się
zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja
uzasadnienia wyników w czasie zajęć,
uczestniczenie w symulacjach i ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
- Efekt K_M02
- Ma przekonanie o wadze roli jaka komunikacja
społeczna odgrywa w codziennym życiu
społecznym i zawodowym.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja
uzasadnienia wyników w czasie zajęć,
uczestniczenie w symulacjach i ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
- Efekt K_M03
- Odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia
ważnej roli w społeczeństwie, projektuje i
wykonuje zadania w zakresie pracy zawodowej.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja
uzasadnienia wyników w czasie zajęć,
uczestniczenie w symulacjach i ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
- Efekt K_M04
- Posiada kompetencje przydatne w komunikacji w
administracji publicznej oraz przedsiębiorstwach.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja
uzasadnienia wyników w czasie zajęć,
uczestniczenie w symulacjach i ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
- Efekt K_M05
- Potrafi wskazać metody usprawniania i
optymalizacji procesów komunikacji.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja
uzasadnienia wyników w czasie zajęć,
uczestniczenie w symulacjach i ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05