Nazwa przedmiotu:
Perswazja i argumentacja
Koordynator przedmiotu:
Prof. nzw. dr hab. Andrzej Biłat
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A1_PA
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w ćwiczeniach 30 Przygotowanie do zajęć 30 Czytanie wskazanej literatury 25 ------------------------------------------------------ Sumaryczne obciążenie pracą studenta 85
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
nie dotyczy
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczony przedmiot Logika formalna
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów ze współczesną wiedzą z zakresu logicznej teorii argumentacji, psychologii perswazji i retoryki oraz kształtowanie ich praktycznych umiejętności z tego zakresu. Tego rodzaju wiedza i umiejętności mogą być użyteczne w codziennej komunikacji interpersonalnej, w pracy zawodowej, w szczególności w pracy urzędnika, a także w działalności społecznej.
Treści kształcenia:
1. Perswazja a argumentacja – wprowadzenie. 2. Argumentacja jako podstawa krytycznego myślenia i racjonalnej dyskusji 3. Wypowiedzi wieloznaczne. Funkcje wypowiedzi 4. Wypowiedzi argumentacyjne i problem ich poprawności 5. Niektóre typy argumentów. Typowe błędy argumentacji 6. Logiczne techniki manipulacji (sofizmaty) 7. Argumentacja w pracy urzędnika 8. Podsumowanie. Zasady i techniki poprawnej argumentacji 9. Wypowiedzi jako działania (teoria aktów mowy) 10. Wyniki badań empirycznych dotyczących skuteczności perswazji. Główne teorie perswazji 11. Techniki perswazji i figury retoryczne. Przyczyny nieudanej perswazji 12. Perswazja a manipulacja. Chwyty erystyczne i pseudoargumenty 13. Naiwne taktyki manipulacyjne: presja, szantaż i kłamstwo 14. Perswazja w pracy urzędnika 15. Podsumowanie. Zasady i techniki skutecznej perswazji
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach (powyżej 50%), zaliczenie pierwszej części kursu w postaci pozytywnej oceny ze sprawdzianu (na spotkaniu 8) i zaliczenie drugiej części kursu w postaci pozytywnej oceny z testu (na spotkaniu 15). Końcowa ocena jest średnią arytmetyczną wszystkich uzyskanych ocen, podwyższoną o dodatkowe punkty uzyskane za aktywność na zajęciach (w tym swobodne wypowiedzi oraz symulacje dyskusji, przemówień i scenek) lub obniżona z powodu nieusprawiedliwionych nieobecności.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: Biłat A., Argumentacja i perswazja, preskrypt (wersja elektroniczna, udostępniony studentom w trakcie kursu) Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 Szymanek K., K.A. Wieczorek, A. Wójcik, Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja. Wykłady z teorii komunikacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006 Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 Witkowska-Maksimczuk B., Elementy retoryki i erystyki w przykładach, PW, 2014 Literatura uzupełniająca: Cialdini R., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2009 Pease A., B. Pease, Mowa ciała, Rebis, 2007 Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, Skrypt SP, 2003. Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, Wyd. Naukowe PWN, 2005
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_PA01
ma podstawową wiedzę z zakresu logicznej teorii argumentacji i psychologii perswazji
Weryfikacja: sprawdzian pisemny i ocena aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Efekt W_PA02
zna najnowsze osiągnięcia naukowe dotyczące wybranych zagadnień z zakresu teorii perswazji i argumentacji
Weryfikacja: sprawdzian pisemny i ocena aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11
Efekt W_PA03
zna metody i narzędzia stosowane w badaniach z zakresu teorii perswazji i argumentacji oraz wie, do jakich celów służą
Weryfikacja: sprawdzian pisemny i ocena aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W05, S1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_PA01
umie praktycznie stosować wiedzę do rozwiązywania prostych problemów społecznych i obrony przyjętego rozwiązania; w szczególności potrafi: (a) wybrać w danej sytuacji właściwą metodę perswazji lub argumentacji, (b) ocenić jakość użytego argumentu i (c) obronić się przed nieuczciwymi chwytami erystycznymi
Weryfikacja: test i ocena aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10
Efekt U_PA02
umie myśleć krytycznie
Weryfikacja: test i ocena aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_PA01
wykazuje się inicjatywą, elastycznością i samodzielnością w rozwiązywaniu problemów, wspierając swoje decyzje racjonalnym namysłem
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, test i ocena aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
Efekt K_PA02
rozumie podstawowe zasady etyki zawodowej w zakresie komunikacji interpersonalnej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, test i ocena aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04, S1A_K06
Efekt K_PA03
wykazuje zdolność do jasnego i przekonującego formułowania opinii w ważnych sprawach społecznych
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, test i ocena aktywności na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07