Nazwa przedmiotu:
Rola filozofii w kulturze
Koordynator przedmiotu:
dr Lech Stachurski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A1_RFK
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
umaryczne obciążenie pracą studenta - 85. W tym: udział w ćwiczeniach - 30; przygotowanie się do zajęć 25; czytanie wskazanej literatury - 15; napisanie referatu - 15.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
do uzupełnienia
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest ukazanie znaczenia filozofii w kulturze w związku z szeroko rozumianą refleksją teoretyczną, praktyczną i pojetyczną. Chodzi w nim o ostateczne ufundowanie sfery wartości podstawowych: prawdy, dobra i piękna. Szczególną doniosłość ma tu kwestia antropologiczna w kontekście tradycyjnej koncepcji duszy, jak i nowożytnej filozofii świadomości. Mądrościowe (sapiencjalne) rozumienie filozofii uwzględnia przede wszystkim jej rys racjonalny ukazując ją jako jedną z dróg wyjścia z obecnego kryzysu.
Treści kształcenia:
1. Znaczenie nazwy filozofia, jej grecki źródłosłów i historyczne usytuowanie. Filozofia starożytnej Grecji w kontekście analogicznych poszukiwań w innych kulturach 2. Pozycja Sokratesa w dziejach filozofii. Polemika z sofistami. Sokratejska dewiza: poznaj samego siebie. 3. Platon jako twórca Akademii Ateńskiej. Fazy jego twórczości. Znaczenie mitów. Platońska wiedza czyli teoria idei. 4. Platońska wizja państwa, paideia grecka, platońska utopia i jej modyfikacja w Prawach 5. Dzieło Arystotelesa jako wszechstronne podsumowanie filozofii i nauki greckiej. Stosunek do idei Platona. 6. Metafizyka substancji Arystotelesa. Cztery przyczyny jako zasady bytu. Kategorie. Psychologia, etyka, polityka i estetyka Arystotelesa 7. Dwie fazy filozofii średniowiecznej. Filozofia św. Augustyna i jego historiozofia. Znaczenie hasła: „Chcę znać Boga i duszę. I nic więcej”. 8. Wiek XIII i synteza św. Tomasza. Rozdzielenie filozofii od wiary. Pięć dróg prowadzących do teodycei, czyli teologii naturalnej. Tomistyczna wizja umysłu i koncepcja pojęcia. 9. Idee panujące w filozofii nowożytnej. Krytyka scholastyki, autorytetu i tradycji. Indywidualizm jako przejaw dążenia do wolności i niezależności. Znaczenie filozofii Kartezjusza. Postulat poznania jasnego i wyraźnego. 10. Racjonalizm i empiryzm . Dogmaty i złudzenia filozoficzne Kanta. Niemożliwość metafizyki. Kantowska krytyka etyki eudajmonistycznej. Imperatyw kategoryczny 11. Czy dobro i zło są względne? Sporność etyki, a problem relatywizmu. Różnica między dobrem a złem jako różnica ogólnie ważna 12. Zasada przyjemności, a zasada rzeczywistości. Krytyka hedonizmu i biologizmu. Kształtowanie siebie w oparciu o wartości. 13. Koncepcja cnót moralnych. Wiodąca rola sprawiedliwości w życiu społecznym. Problem sumienia. 14. Sprawdzian 15. Zajęcia zaliczeniowe
Metody oceny:
Forma i warunki zaliczenia 1. Jeden referat: 2 punkty 2. Jeden sprawdzian 15 punktów 3. Obecności na zajęciach Ocena za przedmiot Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Uzyskał co najmniej 9 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 3.5 Uzyskał co najmniej 10,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 4.0 Uzyskał co najmniej 12,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 4.5 Uzyskał co najmniej 14 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 5.0 Uzyskał co najmniej 16 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. I – III, 1988 2. K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003 3. R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000 4. T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, Lublin 2010. Literatura uzupełniająca: 1. K. Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, Wrocław 1995 2. Ks. P. Chojnacki, Wstęp do filozofii i zarys antologii, Opole 1949
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_RF01
Ma podstawową wiedzę o charakterze nauk filozoficznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i referat
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_RF01
Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska filozoficzno-kulturowe
Weryfikacja: sprawdzian pisemny i referat
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_RF01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Weryfikacja: sprawdzian pisemny i referat
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04, S1A_K06