- Nazwa przedmiotu:
- Rola filozofii w kulturze
- Koordynator przedmiotu:
- dr Lech Stachurski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A1_RFK
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- umaryczne obciążenie pracą studenta - 85.
W tym: udział w ćwiczeniach - 30; przygotowanie się do zajęć 25; czytanie wskazanej literatury - 15; napisanie referatu - 15.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- do uzupełnienia
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest ukazanie znaczenia filozofii w kulturze w związku z szeroko rozumianą refleksją teoretyczną, praktyczną i pojetyczną. Chodzi w nim o ostateczne ufundowanie sfery wartości podstawowych: prawdy, dobra i piękna. Szczególną doniosłość ma tu kwestia antropologiczna w kontekście tradycyjnej koncepcji duszy, jak i nowożytnej filozofii świadomości. Mądrościowe (sapiencjalne) rozumienie filozofii uwzględnia przede wszystkim jej rys racjonalny ukazując ją jako jedną z dróg wyjścia z obecnego kryzysu.
- Treści kształcenia:
- 1. Znaczenie nazwy filozofia, jej grecki źródłosłów i historyczne usytuowanie. Filozofia starożytnej Grecji w kontekście analogicznych poszukiwań w innych kulturach
2. Pozycja Sokratesa w dziejach filozofii. Polemika z sofistami. Sokratejska dewiza: poznaj samego siebie.
3. Platon jako twórca Akademii Ateńskiej. Fazy jego twórczości. Znaczenie mitów. Platońska wiedza czyli teoria idei.
4. Platońska wizja państwa, paideia grecka, platońska utopia i jej modyfikacja w Prawach
5. Dzieło Arystotelesa jako wszechstronne podsumowanie filozofii i nauki greckiej. Stosunek do idei Platona.
6. Metafizyka substancji Arystotelesa. Cztery przyczyny jako zasady bytu. Kategorie. Psychologia, etyka, polityka i estetyka Arystotelesa
7. Dwie fazy filozofii średniowiecznej. Filozofia św. Augustyna i jego historiozofia. Znaczenie hasła: „Chcę znać Boga i duszę. I nic więcej”.
8. Wiek XIII i synteza św. Tomasza. Rozdzielenie filozofii od wiary. Pięć dróg prowadzących do teodycei, czyli teologii naturalnej. Tomistyczna wizja umysłu i koncepcja pojęcia.
9. Idee panujące w filozofii nowożytnej. Krytyka scholastyki, autorytetu i tradycji. Indywidualizm jako przejaw dążenia do wolności i niezależności. Znaczenie filozofii Kartezjusza. Postulat poznania jasnego i wyraźnego.
10. Racjonalizm i empiryzm . Dogmaty i złudzenia filozoficzne Kanta. Niemożliwość metafizyki. Kantowska krytyka etyki eudajmonistycznej. Imperatyw kategoryczny
11. Czy dobro i zło są względne? Sporność etyki, a problem relatywizmu. Różnica między dobrem a złem jako różnica ogólnie ważna
12. Zasada przyjemności, a zasada rzeczywistości. Krytyka hedonizmu i biologizmu. Kształtowanie siebie w oparciu o wartości.
13. Koncepcja cnót moralnych. Wiodąca rola sprawiedliwości w życiu społecznym. Problem sumienia.
14. Sprawdzian
15. Zajęcia zaliczeniowe
- Metody oceny:
- Forma i warunki zaliczenia
1. Jeden referat: 2 punkty
2. Jeden sprawdzian 15 punktów
3. Obecności na zajęciach
Ocena za przedmiot
Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi:
3.0 Uzyskał co najmniej 9 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
3.5 Uzyskał co najmniej 10,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
4.0 Uzyskał co najmniej 12,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
4.5 Uzyskał co najmniej 14 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
5.0 Uzyskał co najmniej 16 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. I – III, 1988
2. K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2003
3. R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, Lublin 2000
4. T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, Lublin 2010.
Literatura uzupełniająca:
1. K. Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, Wrocław 1995
2. Ks. P. Chojnacki, Wstęp do filozofii i zarys antologii, Opole 1949
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_RF01
- Ma podstawową wiedzę o charakterze nauk filozoficznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny i referat
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_RF01
- Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska filozoficzno-kulturowe
Weryfikacja: sprawdzian pisemny i referat
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_RF01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Weryfikacja: sprawdzian pisemny i referat
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04, S1A_K06