- Nazwa przedmiotu:
- Historia architektury europejskiej
- Koordynator przedmiotu:
- dr Marek Jakubiak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A1_HAE
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Ze względu na formę przedmiotu (ćwiczenia) praca Studenta w zakresie uzyskiwania efektów kształcenia jest podzielona na dwie części. Pierwsza jest realizowana poprzez sumienne i aktywne uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin w semestrze. Druga część pracy Studenta związana z osiągnięciem wymiernych efektów kształcenia polega na samodzielnej lekturze pozycji bibliograficznych wskazanych przez prowadzącego oraz opracowanie prezentacji tematycznej. Ta część zajmuje 35 godzin. Przygotowanie do ćwiczeń wymaga 10 godzin konsultacji z prowadzącym. W związku z powyższym łączna liczba godzin pracy Studenta konieczna do uzyskania przedmiotowych efektów kształcenia wynosi 75 godzin w semestrze.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,6 pkt. ( 30 godzin ćwiczenia +10 godzin konsultacje).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2 pkt (30 godzin ćwiczeń)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia450h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Nie dotyczy
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z głównymi kierunkami rozwoju stylów i koncepcji architektonicznych w Europie od starożytności do przełomu XIX/XX wieku. W ramach zajęć Student będzie mógł także zapoznać się z biogramami i osiągnięciami projektowymi najwybitniejszych architektów poszczególnych epok, ze szczególnym uwzględnieniem tych, których projekty stanowią ważną część europejskiego dziedzictwa architektonicznego. Ważnym aspektem zajęć będzie także zapoznanie Studentów z podstawową terminologią dotyczącą tego zakresu działalności ludzkiej.
- Treści kształcenia:
- 1.Wprowadzenie do architektury starożytnej- specyfika rozwoju miast greckich i rzymskich, jako podstawy budownictwa antycznego.
2. Osiągnięcia architektoniczne Greków w różnych okresach państwowości. Wybitne przykłady, główni projektanci.
3.Budownictwo starożytnego Rzymu i jego ewolucja od założenia miasta po rozpad imperium. Początki budownictwa administracji publicznej. Analiza wpływu Grecji na rozwój architektury rzymskiej.
4.Wprowadzenie do historii architektury średniowiecza. Architektura przedromańska, romańska w Europie na przykładzie obiektów obronnych i rezydencji VIII- XII w.
5.Styl gotycki i jego specyfika na przykładach wybranych zabytków europejskiej architektury sakralnej i królewskiej z okresu XIII- XV w.
6.Nowożytność świadectwem przełomu w formie architektonicznej. Różnorodność stylów i ich cechy. Architektura krajów skandynawskich jako przykład renesansowej architektury o stylistyce średniowiecza.
7.Pałace miejskie, wille i zamki Francji, Niemiec, Hiszpanii, jako odzwierciedlenie renesansu i baroku w Europie. Wybrane biogramy głównych architektów z tych epok.
8.Budownictwo mieszkalne w nowożytności u jego specyfika. Miasto idealne i jego znaczenie dla rozwoju renesansowej i barokowej architektury europejskiej. Przykłady realizacji w Europie.
9. Klasycystyczna tradycja w krajach Europy Zachodniej- geneza, rozwój, twórcy.
10. Budownictwo mieszkaniowe i komunalne doby historyzmu. Przegląd europejskiej architektury sakralnej epoki historyzmu.
11. Europejski eklektyzm i jego przemiany w architekturze krajów Europy Zachodniej i Środkowo-Wschodniej.
12. Architektura przemysłowa- geneza żelaznych konstrukcji szkieletowych i ich upowszechnienie w XIX wiecznej Europie.
13. Hiszpańska secesja- Antonio Gaudi jego życie i praca. Architektura Art Nouveau i Jugendstill i jej odzwierciedlenie w obiektach wznoszonych w Belgii, Francji Włoszech, Niemczech, Austrii.
14/ 15 Wczesny modernizm- geneza stylu i jego upowszechnienie w Europie w początkach XX w.
- Metody oceny:
- Prezentacja w trakcie semestru – max. 5 pkt.
Prace grupowe ze źródłami – max. 4 pkt.
Test na koniec semestru – max. 11pkt.
11-12 pkt- 3,0
13-14 pkt- 3,5
15-16 pkt- 4,0
17-18 pkt- 4,5
19-20 pkt- 5,0
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Słodczyk Historia planowania i budowy miast, Opole 2012.
2. W. Mass, 100 najpięknięjszych miast świata, Ożarów Mazowiecki, 2009.
3. W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1996.
4. T. Broniewski, Historia architektury dla wszystkich, Warszawa 1990.
5. D. Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 2006.
6. M. Bussagli, Architektura- style, techniki, Materiały, budowle, twórcy. Warszawa 2007.
7. W. Czarnecki Historia architektury rozwoju miast i urbanistyki, Białystok 2001.
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- W trakcie zajęć są wykorzystywane pomoce dydaktyczne w postaci prezentacji multimedialnych, materiałów źródłowych, fragmentów filmowych ilustrujących poszczególne zabytki architektoniczne.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt K_W01
- Zna podstawową terminologię w zakresie nauk społecznych z historii architektury
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
- Efekt K_W01, K_W06
- Rozumie źródła i zastosowania w praktyce w odniesieniu do procesu powstawania budowli reprezentujących najważniejsze style architektoniczne (ujęcie historyczne)
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W05, S1A_W06
- Efekt K_W07, K_W08
- Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie nauk społecznych z historii architektury
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07, K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W11, S1A_W10
- Efekt K_W02, K_W03
- Zna wybrane podstawowe teorie i koncepcje w zakresie nauk społecznych z historii architektury
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02 , K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
- Efekt K_U05
- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swe zdolności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt K_U05
- Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_K04
- Ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
- Efekt K_K01
- Ma przekonanie o sensie wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie nauk społecznych z historii architektury
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
- Efekt K_K02
- Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w pracy zawodowej
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06