Nazwa przedmiotu:
Historia architektury europejskiej
Koordynator przedmiotu:
dr Marek Jakubiak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A1_HAE
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Ze względu na formę przedmiotu (ćwiczenia) praca Studenta w zakresie uzyskiwania efektów kształcenia jest podzielona na dwie części. Pierwsza jest realizowana poprzez sumienne i aktywne uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin w semestrze. Druga część pracy Studenta związana z osiągnięciem wymiernych efektów kształcenia polega na samodzielnej lekturze pozycji bibliograficznych wskazanych przez prowadzącego oraz opracowanie prezentacji tematycznej. Ta część zajmuje 35 godzin. Przygotowanie do ćwiczeń wymaga 10 godzin konsultacji z prowadzącym. W związku z powyższym łączna liczba godzin pracy Studenta konieczna do uzyskania przedmiotowych efektów kształcenia wynosi 75 godzin w semestrze.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,6 pkt. ( 30 godzin ćwiczenia +10 godzin konsultacje).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,2 pkt (30 godzin ćwiczeń)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Nie dotyczy
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z głównymi kierunkami rozwoju stylów i koncepcji architektonicznych w Europie od starożytności do przełomu XIX/XX wieku. W ramach zajęć Student będzie mógł także zapoznać się z biogramami i osiągnięciami projektowymi najwybitniejszych architektów poszczególnych epok, ze szczególnym uwzględnieniem tych, których projekty stanowią ważną część europejskiego dziedzictwa architektonicznego. Ważnym aspektem zajęć będzie także zapoznanie Studentów z podstawową terminologią dotyczącą tego zakresu działalności ludzkiej.
Treści kształcenia:
1.Wprowadzenie do architektury starożytnej- specyfika rozwoju miast greckich i rzymskich, jako podstawy budownictwa antycznego. 2. Osiągnięcia architektoniczne Greków w różnych okresach państwowości. Wybitne przykłady, główni projektanci. 3.Budownictwo starożytnego Rzymu i jego ewolucja od założenia miasta po rozpad imperium. Początki budownictwa administracji publicznej. Analiza wpływu Grecji na rozwój architektury rzymskiej. 4.Wprowadzenie do historii architektury średniowiecza. Architektura przedromańska, romańska w Europie na przykładzie obiektów obronnych i rezydencji VIII- XII w. 5.Styl gotycki i jego specyfika na przykładach wybranych zabytków europejskiej architektury sakralnej i królewskiej z okresu XIII- XV w. 6.Nowożytność świadectwem przełomu w formie architektonicznej. Różnorodność stylów i ich cechy. Architektura krajów skandynawskich jako przykład renesansowej architektury o stylistyce średniowiecza. 7.Pałace miejskie, wille i zamki Francji, Niemiec, Hiszpanii, jako odzwierciedlenie renesansu i baroku w Europie. Wybrane biogramy głównych architektów z tych epok. 8.Budownictwo mieszkalne w nowożytności u jego specyfika. Miasto idealne i jego znaczenie dla rozwoju renesansowej i barokowej architektury europejskiej. Przykłady realizacji w Europie. 9. Klasycystyczna tradycja w krajach Europy Zachodniej- geneza, rozwój, twórcy. 10. Budownictwo mieszkaniowe i komunalne doby historyzmu. Przegląd europejskiej architektury sakralnej epoki historyzmu. 11. Europejski eklektyzm i jego przemiany w architekturze krajów Europy Zachodniej i Środkowo-Wschodniej. 12. Architektura przemysłowa- geneza żelaznych konstrukcji szkieletowych i ich upowszechnienie w XIX wiecznej Europie. 13. Hiszpańska secesja- Antonio Gaudi jego życie i praca. Architektura Art Nouveau i Jugendstill i jej odzwierciedlenie w obiektach wznoszonych w Belgii, Francji Włoszech, Niemczech, Austrii. 14/ 15 Wczesny modernizm- geneza stylu i jego upowszechnienie w Europie w początkach XX w.
Metody oceny:
Prezentacja w trakcie semestru – max. 5 pkt. Prace grupowe ze źródłami – max. 4 pkt. Test na koniec semestru – max. 11pkt. 11-12 pkt- 3,0 13-14 pkt- 3,5 15-16 pkt- 4,0 17-18 pkt- 4,5 19-20 pkt- 5,0
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Słodczyk Historia planowania i budowy miast, Opole 2012. 2. W. Mass, 100 najpięknięjszych miast świata, Ożarów Mazowiecki, 2009. 3. W. Koch, Style w architekturze, Warszawa 1996. 4. T. Broniewski, Historia architektury dla wszystkich, Warszawa 1990. 5. D. Watkin, Historia architektury zachodniej, Warszawa 2006. 6. M. Bussagli, Architektura- style, techniki, Materiały, budowle, twórcy. Warszawa 2007. 7. W. Czarnecki Historia architektury rozwoju miast i urbanistyki, Białystok 2001.
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
W trakcie zajęć są wykorzystywane pomoce dydaktyczne w postaci prezentacji multimedialnych, materiałów źródłowych, fragmentów filmowych ilustrujących poszczególne zabytki architektoniczne.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt K_W01
Zna podstawową terminologię w zakresie nauk społecznych z historii architektury
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07
Efekt K_W01, K_W06
Rozumie źródła i zastosowania w praktyce w odniesieniu do procesu powstawania budowli reprezentujących najważniejsze style architektoniczne (ujęcie historyczne)
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W05, S1A_W06
Efekt K_W07, K_W08
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie nauk społecznych z historii architektury
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07, K_W08
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W11, S1A_W10
Efekt K_W02, K_W03
Zna wybrane podstawowe teorie i koncepcje w zakresie nauk społecznych z historii architektury
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02 , K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09
Efekt K_U05
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swe zdolności, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt K_U05
Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_K04
Ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
Efekt K_K01
Ma przekonanie o sensie wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie nauk społecznych z historii architektury
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
Efekt K_K02
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny w pracy zawodowej
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06