Nazwa przedmiotu:
Proces decyzyjny w administracji publicznej
Koordynator przedmiotu:
Prof. nzw. dr hab. Robert Suwaj
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A1_PDAP
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Rodzaj aktywności, np. : Udział w ćwiczeniach - 30 godz. Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń / laboratoriów i in.) - 45 godz. Udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 5 godz. Realizacja zadań projektowych - 15 Razem: 95
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Określenie przedmiotów wprowadzających wraz z wymaganiami wstępnymi: Nauka o administracji publicznej z elementami etyki Ekonomia sektora publicznego Wstęp do nauki o państwie i prawie – podstawowa wiedza o języku prawnym i prawniczym, konstrukcja normy prawnej, znajomość dyrektyw interpretacyjnych Prawo konstytucyjne – znajomość źródeł prawa oraz źródeł prawa administracyjnego, wiedza o ustroju organów władzy publicznej Prawo administracyjne – znajomość podstawowych pojęć prawa administracyjnego, siatki pojęć prawa administracyjnego, rozumienie podmiotowych i przedmiotowych obszarów kompetencyjnych w administracji, znajomość systemu administracji publicznej i relacji pomiędzy administracją rządową a samorządową, znajomość prawnych form działania administracji
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów i przyswojenie przez nich teorii procesu decyzyjnego i technik oraz etapów racjonalnego decydowania. Prezentacja celów, funkcji i reguł decydowania w administracji publicznej. Zapoznanie z systemem zadań, rodzajów, form i narzędzi przydatnych w decyzyjnej działalności administracji publicznej. Nabycie umiejętności analizy podjętych decyzji z punktu widzenia kryterium reguł teoretycznych procesu decyzyjnego. Umiejętność oceny poprawności procesu decyzyjnego w wybranych przypadkach.
Treści kształcenia:
Sektor publiczny: zakres przedmiotowy, zakres podmiotowy oraz istota sektora publicznego - 2 godz. Współczesny sektor publiczny: mechanizmy ekonomiczne, zmiany jakościowe, słabość instytucjonalna. Zasoby sektora publicznego - 2 godz. Podstawowe problemy sektora publicznego - 2 godz. Reformowanie administracji publicznej i przejście od administrowania do zarządzania - 2 godz. Metody działania administracji publicznej - 2 godz. Decyzja jako narzędzie rozwiązywania problemów - 2 godz. Rodzaje decyzji, ich klasyfikacja i znaczenie w procesie rozwiązywania problemów sektora publicznego - 2 godz. Trudności w podejmowaniu decyzji - 2 godz. Rozwiązania wspomagające podejmowanie decyzji - 2 godz. Proces decyzyjny jako sposób rozwiązywania problemów - 2 godz. Uwarunkowania procesów decyzyjnych - 2 godz. Specyfika procesu decyzyjnego w administracji publicznej - 2 godz. Struktura procesu decyzyjnego i analiza sytuacji decyzyjnej - 6 Łączna liczba godzin: 30
Metody oceny:
Zaliczenie z przedmiotu „Proces decyzyjny w admi9nistracji publicznej” będzie miało formę pisemną i składać się będzie z dwóch części: 1) zadanie polegające na rozwiązaniu problemu decyzyjnego, 2) zaliczenie ustne - 3 pytania.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. H. A. Simon, Podejmowanie decyzji i zarządzanie ludźmi w biznesie i administracji, Gliwice 2008 2. J. Supernat, Techniki decyzyjne i organizatorskie, Wydanie 2, Wrocław 2003 Literatura uzupełniająca: 1. L. Habuda, Administracja i polityka. Proces decyzyjny w administracji publicznej, Wrocław 2000 2. L. Habuda, Transformacyjne decyzje i decyzyjne procesy, Wrocław 2005
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
do uzupełnienia

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt K_W06
ma rozszerzoną wiedzę o aktywności i roli człowieka i obywatela w działalności administracji publicznej, o zasobach administracji publicznej i obszarach procesów decyzyjnych tam podejmowanych, potrafi wskazać potencjalne zagrożenia poprawności procesu decyzyjnego
Weryfikacja: w ramach realizacji projektu oraz egzaminu ustnego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_W08
ma pogłębioną wiedzę na temat teorii procesu decyzyjnego i technik oraz etapów podejmowania decyzji w administracji publicznej
Weryfikacja: w ramach realizacji projektu oraz egzaminu ustnego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt K_U03
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizowania przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych związanych z administracją oraz potrafi formułować własne opinie i dobierać krytycznie dane i metody analiz
Weryfikacja: w ramach prezentacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_U07
potrafi zdefiniować problem, odnaleźć literaturę przedmiotu i inne materiały źródłowe
Weryfikacja: w ramach prezentacji projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_K03
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania z zakresu administracji
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_K04
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z działalnością urzędnika administracji publicznej
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: