Nazwa przedmiotu:
Informatyka i programowanie
Koordynator przedmiotu:
dr inż.M. Rogulski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1110-ISIKU-IZP-4202
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia45h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagane przedmioty poprzedzające: Podstawy Informatyki
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przedstawienie studentom zasad pracy w programie AutoCAD. Studenci będą mieli możliwość zapoznania się z podstawowymi narzędziami rysunkowymi oraz modyfikacyjnymi w zakresie grafiki dwuwymiarowej, a także z zasadami i technikami poprawnego tworzenia rysunków z wykorzystaniem warstw, bloków, atrybutów, odnośników oraz wymiarowania. Końcówkę przedmiotu będzie stanowić wprowadzenie do grafiki trójwymiarowej. Zostaną przedstawione podstawowe narzędzia związane z modelowaniem bryłowym.
Treści kształcenia:
Wstęp do AutoCADa: filozofia pracy z programem, elementy okna aplikacji, korzystanie z pomocy, personalizacja ustawień, tworzenie rysunków z wykorzystaniem szablonów. Typy współrzędnych, podstawowe narzędzia rysunkowe, narzędzia ułatwiające rysowanie precyzyjne. Podstawowe narzędzia edycyjne, metody wyboru obiektów, sterowanie widokiem. Warstwy, rodzaje linii, skalowanie linii, właściwości obiektów, narzędzia do analizy rysunków. Wymiarowanie, rodzaje wymiarowań, tworzenie i modyfikacja stylów wymiarowania, narzędzia do modyfikacji wymiarów. Tworzenie i wstawianie bloków wewnętrznych oraz zewnętrznych, biblioteki bloków, wymiana zasobów za pomocą narzędzia DesignCenter, atrybuty, tworzenie wyciągów atrybutów. Przygotowywanie rysunków do wydruku z wykorzystaniem rzutni, tabel i szablonów, nazwane widoki. Teksty, wstawianie tekstów, style tekstów, kreskowanie i wypełnienie, obwiednie, wstawianie obiektów za pomocą mechanizmu OLE. Tworzenie rysunków z wykorzystaniem odnośników. Wprowadzenie do grafiki 3D – modelowanie bryłowe: tworzenie obiektów bryłowych, edycja obiektów 3D, wizualizacja.
Metody oceny:
Warunki zaliczenia wykładu: Ocena ze sprawdzianu Warunki zaliczenia ćwiczeń komputerowych: Ocena wynikająca z sumy punktów zdobytych za wykonywanie projektów
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Rogulski Mariusz „AutoCAD dla studentów”, Wyd. Salma Press, 2011 2. AutoCAD – podręcznik użytkownika 3. A. Pikoń: AutoCAD 2014 PL. Helion 2014 4. A. Jaskulski: AutoCAD 2009/LT2009+. Kurs projektowania. PWN 2009
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Posiada podstawową wiedzę w zakresie języków programowania oraz wykorzystania metod numerycznych do modelowania procesów , lub wykorzystania przestrzennych baz danych i pakietów GIS do opisu stanu środowiska i zarządzania środowiskiem - kolokwium i zaliczenie na ćwiczeniach
Weryfikacja: Kolokwium na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W01, IS_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02
Efekt W02
Posiada uporządkowana wiedzę z matematyki obejmującą rachunek różniczkowy i całkowy, algebrę liniową, elementy logiki, algebrę abstrakcyjną, matematykę dyskretną, rachunek prawdopodobieństwa i statystykę matematyczną
Weryfikacja: Kolokwium na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe: IS_W01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
potrafi opisać przebieg procesów fizycznych i chemicznych z wykorzystaniem praw termodynamiki, transportu ciepła i masy oraz mechaniki płynów i hydrodynamiki w zastosowaniu do procesów występujących w ciepłownictwie, lub w ogrzewnictwie, lub w klimatyzacji lub w gazownictwie, lub w inżynierii wodnej,lub w odzysku i unieszkodliwianiu odpadów lub bioinżynierii, lub potrafi opisać i zinterpretować równania opisujące ruch wody i powietrza oraz inne procesy występujące w wodach śródlądowych i powietrzu atmosferycznym, lub potrafi opisać i zinterpretować równanie opisujące ruch wody i powietrza w warunkach środowiska naturalnego lub potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi;
Weryfikacja: Wykonanie rysunków projektowych na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U01, IS_U04, IS_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U09, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05
Efekt U02
Potrafi czytać prasę fachową (także w języku obcym, ) i prowadzić proces samokształcenia się
Weryfikacja: Wykonanie rysunków projektowych na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05
Efekt U03
potrafi z wykorzystaniem programów wspomagających, modelować proste uklady sieci cieplnych, lub instalacji centralnego ogrzewania, lub instalacji wentylacji i klimatyzacji lub sieci gazowych , lub pompowni, urządze
Weryfikacja: Wykonanie rysunków projektowych na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe: IS_U04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: Wykonanie wspólnego rysunku projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K02
Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową
Weryfikacja: Wykonanie wspólnego rysunku projektowego
Powiązane efekty kierunkowe: IS_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04