- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy Konstrukcji Maszyn III
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Tadeusz Szopa
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ML.NK365
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych: 35, w tym:
a) wykład -15 godz.,
b) ćwiczenia -15 godz.,
c) konsultacje - 5 godz.
2. Praca własna studenta - 40 godz., w tym:
a) kończenie w domu zadań -10 godz.,
b) przygotowanie do zajęć, kolokwiów i egzaminu -30 godz.
Razem 75 godzin – 3 punkty ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych: 35, w tym:
a) wykład 15 godz.,
b) ćwiczenia 15 godz.,
c) konsultacje 5 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza i umiejętności nabyte w ramach przedmiotu: "Podstawy Konstrukcji Maszyn II".
- Limit liczby studentów:
- 100
- Cel przedmiotu:
- Uświadomienie roli społecznej i odpowiedzialności inżyniera oraz wynikającego z nich znaczenia szczególnych cech inżyniera, a także jego wiedzy i umiejętności. Zwrócenie uwagi na niepewność w działalności inżyniera i jej przyczyny. Uświadomienie znaczenia odpowiedniego doboru wartości współczynnika bezpieczeństwa w obliczeniach inżynierskich. Nabycie przez studenta umiejętności rozwiązywania problemów, związanych z projektowaniem i funkcjonowaniem układów przenoszenia napędu, w tym: - wyznaczania obciążeń poszczególnych zespołów, także w okresach ruchu nieustalonego. Zaznajomienie studentów z podstawami projektowania przekładni mechanicznych oraz z zasadami ich doboru do układu przenoszenia napędu.
- Treści kształcenia:
- Rola społeczna i odpowiedzialność inżyniera. Znaczenie jego szczególnych cech oraz wiedzy i umiejętności. Niepewność w działalności inżyniera, przyczyny, sposoby zmniejszania. Możliwości modelowania probabilistycznego w inżynierii mechanicznej. Wpływ współczynnika bezpieczeństwa na prawdopodobieństwo uszkodzenia obiektu mechanicznego. Probabilistyczne modele trwałości łożysk tocznych, dobór łożysk i układów łożysk dla różnych poziomów niezawodności. Struktura układu przenoszenia napędu. Wyznaczanie obciążeń zespołów układu przenoszenia napędu i ich elementów w okresach ruchu ustalonego i nieustalonego. Straty energetyczne. Modele dynamiki ruchu układu ze sprzęgłem podatnym i układu ze sprzęgłem ciernym. Rodzaje przekładni. Przekładnie zębate, rodzaje. Geometria zazębienia. Przyczyny uszkodzeń. Warunki ograniczające i modele (wg ISO). Obciążenia w strefie zazębienia oraz łożysk i wałów.
- Metody oceny:
- Trzy kolokwia organizowane w ciągu semestru, egzamin. Dyskusje i krótkie sprawdziany dodatkowe (kartkówki) w trakcie zajęć.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Zalecana literatura:
1. Szopa T.: Podstawy konstrukcji maszyn. Zasady projektowania i obliczeń inżynierskich., Ofic. Wyd.PW 2012;
2. Szopa T.:Podstawy konstrukcji maszyn. Wybrane problemy projektowania typowych zespołów urządzeń mechanicznych., Ofic. Wyd.PW 2013;
3. Skoć A., Spałek J.: Podstawy konstrukcji maszyn, t.1., WNT 2006;
4. Skoć A., Spałek J., Markusik S.: Podstawy konstrukcji maszyn, t.2., WNT 2008;
5.Podstawy konstrukcji maszyn - pod red. M.Dietricha, WNT 1999;
6. Norton R.: Machine Design. An Integrated Approach. Prentice Hall 2006;
oraz wszystkie inne o podobnej tematyce.
Dodatkowa literatura: materiały dostarczone przez wykładowcę.
- Witryna www przedmiotu:
- www.meil.pw.edu.pl/zpk/ZPK/Dydaktyka/Regulaminy zajęć
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ML.NK365_W1
- Zna przyczyny niepewności w działalności inżynierskiej i stosowane sposoby jej zmniejszania.
Weryfikacja: Kolokwia. Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_W06, MiBM1_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W08
- Efekt ML.NK365_W2
- Ma wiedzę o możliwościach modelowania probabilistycznego w obliczeniach inżynierskich i o sposobach uwzględniania losowości w obliczeniach deterministycznych (np. w obliczeniach zmęczeniowych, łożysk tocznych). Ma wiedzę o wpływie współczynnika bezpieczeństwa na prawdopodobieństwo uszkodzenia elementu.
Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_W05, MiBM1_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt ML.NK365_W3
- Zna strukturę układu przenoszenia napędu i funkcje spełniane przez poszczególne jego zespoły. Ma wiedzę o zjawiskach i procesach zachodzących w układzie i w poszczególnych zespołach w różnych okresach funkcjonowania układu.
Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_W06, MiBM1_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ML.NK365_U1
- Potrafi zaprojektować strukturę przekładni zębatej do potrzeb układu przenoszenia napędu oraz cechy geometryczne kół tworzących ją kół zębatych, uwzględniając ograniczenia głównie konstrukcyjne i technologiczne.
Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_U09, MiBM1_U10, MiBM1_U11, MiBM1_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U10, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt ML.NK365_U2
- Potrafi wyznaczyć obciążenia przenoszone przez poszczególne koła zębate, wałki i ich podparcia – zarówno w okresach ruchu ustalonego, jak i w okresach ruchu nieustalonego.
Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_U09, MiBM1_U11, MiBM1_U14, MiBM1_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt ML.NK365_U3
- Potrafi, na podstawie obliczeń wstępnych, wyznaczyć obciążenia dowolnego zespołu układu przenoszenia napędu i elementów tego zespołu, np. wynikające z pracy użytecznej wykonywanej przez zespół roboczy, zarówno w okresach ruchu ustalonego, jak i w okresach ruchu nieustalonego.
Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_U09, MiBM1_U10, MiBM1_U11, MiBM1_U14, MiBM1_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U10, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15
- Efekt ML.NK365_U4
- Do wstępnych obliczeń obciążeń w układzie przenoszenia napędu potrafi utworzyć i zastosować prosty model dynamiki w tym układzie. Na podstawie wyników obliczeń potrafi dobrać odpowiednie cechy sprzęgła chroniące elementy układu przed przeciążeniami i przed rezonansem.
Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_U09, MiBM1_U11, MiBM1_U14, MiBM1_U15, MiBM1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ML.NK365_K1
- Zna rolę społeczną i odpowiedzialność inżyniera oraz możliwości kształtowania przez niego cech (w tym: bezpieczeństwa) projektowanych obiektów, systemów i przedsięwzięć.
Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_K02, MiBM1_K05, MiBM1_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, T1A_K01
- Efekt ML.NK365_K2
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, wynikającą z odpowiedzialności społecznej inżyniera. Potrafi uzupełniać własną wiedzę i umiejętności, niezbędne do twórczej pracy w zawodzie inżyniera.
Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
MiBM1_K01, MiBM1_K02, MiBM1_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K06, T1A_K02, T1A_K01