Nazwa przedmiotu:
Sztuka i nauka
Koordynator przedmiotu:
Dr Dorota Borowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A2_SIN
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
85 godz. W tym: 30 godz. - wykład, 25 godz. przygotowanie się do sprawdzianu, 30 godz. przygotowanie się do zajęć
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Nie ma punktów
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
przedmiot obieralny
Cel przedmiotu:
Ogólnym celem jest przygotowanie absolwentów kierunku administracja do rozpoznawania sztuki jako źródła wiedzy o człowieku i jego wiedzy o świecie. Chociaż sztuka współcześnie nie pełni już takiej roli, jak dawniej, gdyż wiedzę o świecie przekazuje nauka, to nadal ma ona kolosalne znaczenie w rozumieniu świata. Studenci poprzez poznanie sylwetek twórców oraz ich dzieł zyskają jak najszersze pole metafor i nieoczywistych skojarzeń, co niewątpliwie przyczyni się do odnajdywania tych połączeń w ich pracy. Dowiedzą się także, jak znaczący był wpływ idei filozoficznych czy odkryć naukowych na sztukę samą w sobie. Dzięki temu będą lepiej dostrzegać ich ścisły związek i wpływ na szeroko pojętą kulturę.
Treści kształcenia:
W trakcie wykładu mogą być omawiane takie zagadnienia jak: - Wpływ matematyki oraz niektórych odkryć matematycznych na sztukę, - Wpływ filozofii na sposób przedstawienia w sztuce, - Związek neurologii ze sztuką, - Jak niektóre odkrycia naukowe czy odkrycia z zakresu: fizjologii, chemii i fizyki warunkowały sztukę, - Sztuka jako przedmiot badań naukowych.
Metody oceny:
Prace indywidualne na podstawie krótkich wypowiedzi pisemnych po każdych zajęciach. Każda taka wypowiedź jest odpowiednio punktowana wg kryteriów, tj.: 1. Wypowiedź związana z tematem: 1 pkt 2. Własne zdanie na dany temat: 2 pkt 3. Kreatywna wypowiedź: 3 pkt Kryteria punktacji: Kryterium 1: Punkt otrzymuje praca, która jest powtórzeniem zdań z wykładu. Nie wystarczy go jednak przepisać, wymagane jest, żeby odbijała ona istotę/sens wykładu. Dzięki temu punkt zdobywa student, który zrozumiał o czym był wykład. Kryterium 2: Określenie własnego zdania, tj. przyjęcie stanowiska wobec głównego tematu lub wybranej kwestii wraz z uzasadnieniem: dlaczego ktoś się z nią zgadza lub wręcz odwrotnie. Kryterium 3: Argumentacja własnego zdania, może stanowić przyczynek do przeprowadzenia własnego badania; dłuższa wypowiedź systematyzująca, otwarcie nowego wątku wraz z informacjami związanymi z wykładem. Taka wypowiedź otrzymuje najwyższą punktację. Kryteria oceny: 1 pkt, 3 pkt (1+2), 4 pkt (1+3), 6 pkt (1+2+3), Na tej podstawie studenci uzyskują: Ocena 3.0 : 10 - 17 pkt, Ocena 3.5 : 18 - 24 pkt, Ocena 4.0 : 25 - 33 pkt, Ocena 4.5 : 34 – 42 pkt, Ocena 5.0: 43 – 60 pkt.
Egzamin:
nie
Literatura:
Historia architektury, pod red. D. Jones, Warszawa 2015, D. A. Anfam, Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Warszawa 2004. J. Baltrusaitis, Anamorfozy albo Thaumaturgus opticus, Gdańsk 2009, J. Gage, Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków 2004. M. C. Ghyka, Złota liczba, Kraków 2001, B. Fabiani, W kręgu sztuki. Wybór gawęd, Warszawa 2015, Ch. Seife, Zero. Niebezpieczna idea, Warszawa 2002, O. Sacks, Antropolog na Marsie, Poznań 2009, O. Sacks, Oko umysłu, Poznań 2011.
Witryna www przedmiotu:
nie ma
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_SN01
ma wiedzę w zakresie globalizacji i regionalizacji w zakresie sztuki i nauki
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W03, S2A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_SN01
umie krytycznie analizować problemy związane ze sztuką
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Efekt U_SN02
potrafi prowadzić badania w zakresie problemów sztuki
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_SN01
ma świadomość etyki przy rożnych propozycjach i rozwiązaniach wprowadzanych w zakresie sztuki
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06