Nazwa przedmiotu:
Grafika komputerowa i wizualizacja
Koordynator przedmiotu:
Dariusz Sawicki
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Elektronika i Telekomunikacja
Grupa przedmiotów:
Przedmioty informatyki - obieralne
Kod przedmiotu:
GKWZ
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
6
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
45h wykład, 12h konsultacje i zajęcia stacjonarne, 3h egzamin, 40h praca własna (korzystanie z literatury, przygotowanie do egzaminu), 40h realizacja zadania projektowego
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy geometrii i algebry liniowej. Podstawy algorytmów i struktur danych.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych zagadnień, możliwości realizacyjnych i tendencji rozwojowych grafiki komputerowej, zapoznanie z podstawowymi problemami grafiki oraz metodami i algorytmami stosowanymi do ich rozwiązywania.
Treści kształcenia:
Wprowadzenie, zastosowania grafiki komputerowej, grafika rastrowa i wektorowa, sprzęt dla potrzeb grafiki, interfejs użytkownika. Podstawowe operacje rastrowe wraz z elementarnymi zadaniami geometrii obliczeniowej. Przekształcenia geometryczne, operacje macierzowe we współrzędnych jednorodnych. Reprezentacja przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyźnie – rzutowanie, kamera i wirtualne studio. Modelowanie krzywych i powierzchni. Modelowanie obiektów. Eliminacja elementów zasłoniętych, algorytmy rozstrzygania widoczności. Światło, oko i widzenie, modele barw w grafice komputerowej. Modelowanie oświetlenia, modele odbicia (przenikania) światła. Oświetlenie globalne, metoda śledzenia promieni, metoda energetyczna. Dążenie do realizmu, tekstura, elementy animacji.
Metody oceny:
Przedmiot jest zaliczany na podstawie wyników z egzaminu (60%) i zaliczenia projektu (40%). Ocena końcowa zależy od sumy punktów (minimum do zaliczenia wynosi 51% punktów) , przy czym obie części muszą być niezależnie zaliczone
Egzamin:
tak
Literatura:
1.Hughes J.F., van Dam A., McGuire M., Sklar D.F., Foley J.D., Feiner S.K., Akeley K.: Computer Graphics: Principles and Practice.third ed. Addison Wesley 2013. 2.Shirley P.: Fundamentals of Computer Graphics, A.K. Peters 2002. 3.Hearn D., Baker P., M.: Computer Graphics with Open GL, Prentice-Hall 2003. 4.Zabrodzki J. i inni : Grafika komputerowa, metody i narzędzia, WNT 1994. 5.Jankowski M.: Elementy grafiki komputerowej, WNT 1990.
Witryna www przedmiotu:
www.okno.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GK_W01
ma wiedzę na temat metod i algorytmów stosowanych w grafice komputerowej
Weryfikacja: projekt, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W07, T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GK_U01
potrafi wykorzystać wiedzę z matematyki, optyki i programowania w tworzeniu grafiki komputerowej
Weryfikacja: egzamin, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_U18, K_U19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U09