Nazwa przedmiotu:
Organizacja sektora telekomunikacyjnego
Koordynator przedmiotu:
Danuta Ojrzeńska-Wójter
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Telekomunikacja
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne
Kod przedmiotu:
OST
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
125
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
4
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
BRAK
Limit liczby studentów:
48
Cel przedmiotu:
- uświadomienie ważności aspektów pozatechnicznych (prawnych, ekonomicznych i społecznych) i ich ścisłego powiązania z obszarem technicznym telekomunikacji (teleinformatyki) - zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi uwarunkowań działania sektora telekomunikacyjnego - ukształtowanie w studentach postawy uważnego obserwatora rynku telekomunikacyjnego - przekazanie studentom podstaw tworzenia, zarządzania i marketingu usług teleinformatycznych - doskonalenie umiejętności komunikowania się w języku technicznym i nietechnicznym
Treści kształcenia:
• Podstawowe definicje i określenia: usługa telekomunikacyjna, operator sieci a operator usług. Systematyka funkcjonowania telekomunikacji jako sektora gospodarczego. • Kryteria podziału telekomunikacji - przeznaczenie, struktura techniczna, rodzaje sygnałów i działalność gospodarcza. Definicja podstawowej działalności tj. usługi i co z tego wynika m. in. dla inżyniera. • Usługi powszechne, dodatkowe i dodane. • Warunki działalności i rozwoju sektora telekomunikacyjnego. • Telekomunikacja a gospodarka narodowa. Liberalizacja rynku usług. • Prawo nowych technologii a prawo telekomunikacyjne. Problemy sektora telekomunikacyjnego - demonopolizacja, prywatyzacja, liberalizacja, restrukturyzacja, mechanizmy rozliczeniowe, pojęcie regulatora i jego zadania. Zasady i cele tworzenia regulacji prawnych. Aktualnie obowiązujące prawo telekomunikacyjne - podstawowe informacje. • Transmisja analogowa i cyfrowa z punktu widzenia odbiorcy usług teleinformatycznych. Klasyfikacje usług teleinformatycznych. Cechy usług teleinformatycznych i specyfika ich świadczenia. Najważniejsze kryteria jakości usług i rezultaty ich oceny. • Specyfika i koncepcje marketingu w teleinformatyce. Orientacja przedsiębiorstwa telekomunikacyjnego na rynek. Outsourcing. • Zarządzanie jakością usług teleinformatycznych. Konwergencja usług z punktu widzenia abonenta. • Pojęcie własności intelektualnej, prawo autorskie. Projekt: Celem projektu jest wykształcenie umiejętności wyszukiwania bieżących informacji, analizy szeroko rozumianego rynku teleinformatycznego i przedstawianiu wyników w formie opisowej (referaty, opracowania, analizy) oraz przedstawieniu wyników analizy oraz własnych wniosków w postaci prezentacji, dyskusja z audytorium. Indywidualne opracowanie 20 minutowej prezentacji (również w formie pisemnej) rozszerzającej tematy poruszone podczas wykładu. Tematy prezentacji do wyboru spośród podanych przez prowadzących na początku semestru lub propozycja indywidualna studenta po akceptacji prowadzącego.
Metody oceny:
- ocena wiedzy i umiejętności związanych z realizacją zadań projektowych – (ocena poszczególnych zadań projektowych) - ocena wiedzy na podstawie kolokwiów o charakterze problemowym i opisowym.
Egzamin:
nie
Literatura:
W związku z szybko zmieniającym się otoczeniem informacje pochodzą ze śledzenia ryku telekomunikacyjnego, bieżących raportów i w szczególności artykułów z prasy branżowej i interdyscyplinarnej (np. Dziennik Gazeta Prawna, Rzeczpospolita itp.) Wszystkie informacje organizacyjne (m.in. komunikaty bieżące i materiały dotyczące projektów) oraz materiały dydaktyczne są dostępne na stronie www przedmiotu. Podane pozycje mają charakter literatury uzupełniającej – są przeznaczone dla osób szerzej zainteresowanych daną problematyką. 1. St. Piątek, Sieci szerokopasmowe w polityce telekomunikacji, Wyd. Naukowe Wydziału Zarządzania UW, Warszawa, 2011 2. M. Łazewski, M Gołębiowski, Vademecum innowacyjnego przedsiębiorcy. Własność Intelektualna, TOMIII, DjAF – Kraków, Warszawa, 2006 3. Prawo telekomunikacyjne 4. Dokumenty UE 5. Dokumenty regulatora telekomunikacyjnego UKE 6. C. Stuart, Sztuka przemawiania i prezentacji, Książka i Wiedza, 2002. 7. G. Reynolds: Presentation zen, New Riders Press, Berkeley, 2008.
Witryna www przedmiotu:
www.zpt.tele.pw.edu.pl/didactics.html
Uwagi:
BRAK

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt OST_W03
zna różne kryteria podziału telekomunikacji; podstawowe pojęcia i definicje; specyfikę świadczenia usług telekomunikacyjnych
Weryfikacja: kolokwium, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K_W14, K_W16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05, T1A_W08
Efekt OST_W05
ma podstawową wiedzę na temat kierunków rozwoju telekomunikacji. Zna występujące w tym sektorze podmioty; podstawowe warunki działalności i rozwoju sektora telekomunikacyjnego
Weryfikacja: Kolokwium, projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_W14, K_W16, K_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05, T1A_W08, T1A_W09
Efekt OST_W11
zna podstawowe koncepcje i strategie marketingowe w teleinformatyce, potrafi wyodrębnić przykłady z obserwacji rynku
Weryfikacja: Kolokwium, projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_W16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08
Efekt OST_W08
ma podstawową wiedzę dotyczącą zasad tworzenia tekstów technicznych oraz przygotowywania i prowadzenia prezentacji dotyczących zagadnień technicznych w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
Weryfikacja: projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_W16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08
Efekt OST_W09
ma podstawową wiedzę z zarządzania jakością usług teleinformatycznych
Weryfikacja: Kolokwium, projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W09
Efekt OST_W10
ma podstawową wiedzę dotyczącą własności intelektualnej; prawnych i etycznych aspektów tworzenia tekstów i prezentacji technicznych
Weryfikacja: kolokwium, projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_W16, K_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, T1A_W10

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt OST_U10
Potrafi wskazać kierunki rozwoju telekomunikacji, zdefiniować podstawowe usługi, rodzaje podmiotów występujących w sektorze telekomunikacyjnym oraz określić ich wzajemne powiązania
Weryfikacja: Kolokwium, projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05
Efekt OST_U12
Potrafi określić podstawowe warunki działalności i rozwoju sektora telekomunikacyjnego: techniczne, ekonomiczne, prawne, społeczne
Weryfikacja: Kolokwium, projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05
Efekt OST_U01
Potrafi przygotować tekst dotyczący zagadnień technicznych i około technicznych dla niespecjalistów zgodnie z zasadami tworzenia tego typu dokumentów
Weryfikacja: projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U02, T1A_U07
Efekt OST_U04
Tworząc teksty i prezentacje, nie popełnia plagiatu i nie narusza w inny sposób praw autorskich oraz norm etycznych
Weryfikacja: projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U02, T1A_U07
Efekt OST_U02
Potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusji, formułując i uzasadniając swoje opinie
Weryfikacja: projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U02, T1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt OST_K02
Ma świadomość ważności zagadnień pozatechnicznych i jest świadomy ich ścisłego powiązania z aspektami technicznymi.
Weryfikacja: Kolokwium, projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K06, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, T1A_K06, T1A_K07
Efekt OST_K05
Prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy etyczne związane z tworzeniem tekstów i prezentacji technicznych
Weryfikacja: projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K05, T1A_K07
Efekt OST_K07
Ma świadomość konieczności komunikowania się z otoczeniem, także pozazawodowym, w sposób zrozumiały dla tego otoczenia
Weryfikacja: projekty
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K05, K_K06, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K07