- Nazwa przedmiotu:
- Techniki prezentacji
- Koordynator przedmiotu:
- Andrzej KRAŚNIEWSKI
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Telekomunikacja
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne
- Kod przedmiotu:
- TP
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2015/2016
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Realizacja przedmiotu obejmuje następujące formy zajęć:
- wykład prowadzony w wymiarze 1 godz. tygodniowo (8 wykładów 2-godz. w pierwszej połowie semestru),
- zajęcia laboratoryjne (opcjonalne) w wymiarze dwóch 3-godz. sesji, poświęcone ćwiczeniu umiejętności korzystania z zaawansowanych funkcji/możliwości narzędzi służących do przygotowania i prowadzenia prezentacji multimedialnych
- zajęcia projektowe – opisane wyżej
Bilans nakładu pracy przeciętnego studenta wygląda następująco:
- udział w wykładach: 16 godz.
- udział w zajęciach laboratoryjnych: 6 godz.
- analiza materiałów wykładowych i literatury związanych z przygotowaniem do realizacją projektów: 15 godz.
- udział w konsultacjach dotyczących projektu: 2 godz. (zakładamy, że student dwukrotnie w ciągu semestru korzysta z 1-godz. konsultacji)
- realizacja projektu 1 (zad. 1 + zad. 2 + zad. 3): 35 godz. + 10 godz. + 10 godz. = 55 godz.
- realizacja projektu 2 (zad. 1): 20 godz.
- udział w zajęciach projektowych - projekt 2 zad. 2: 9 godz. (studenci dzieleni są na grupy; każdy student uczestniczy w trzech 3-godz. sesjach prezentacji)
- realizacja projektu 3 (zad. 1): 10 godz.
Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem: 16 + 6 + 15 + 2 + 55 + 20 + 9 + 10 = 133 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 16 + 6 + 2 + 9 = 31 godz., co odpowiada ok. 1.2 punktom ECTS (jeśli nie dopuszczamy wartości ułamkowych, to należy przyjąć 1 punkt ECTS)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 6 + 15 + 2 + 55 + 20 + 9 + 10 = 117 godz., co odpowiada ok. 4 punktom ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt45h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- PDI-1 lub PDI1
- Limit liczby studentów:
- 42
- Cel przedmiotu:
- doskonalenie umiejętności komunikowania się w języku technicznym:
(a) zapoznanie studentów z zasadami tworzenia tekstów technicznych oraz przygotowywania i prowadzenia prezentacji dotyczących zagadnień technicznych
(b) ukształtowanie umiejętności w zakresie tworzenia tekstów technicznych oraz przygotowywania i prowadzenia prezentacji dotyczących zagadnień technicznych
- Treści kształcenia:
- wykład:
Potrzeba kształcenia umiejętności w zakresie technik prezentacji, formy i rodzaje prezentacji. Efektywność dokumentu.
Proces tworzenia dokumentu - faza wstępna: planowanie, analiza aspektów prawnych i etycznych, tworzenie struktury informacji.
Organizacja dokumentu i jego podstawowych części (abstrakt, wstęp, część główna, zakończenie).
Elementy graficzne - tabele, wykresy; zasady tworzenia. Odwołania do literatury.
Formatowanie dokumentu: weryfikacja struktury, projektowanie układu strony, liternictwo, różnicowanie akcentów.
Podstawowe zasady prowadzenia prezentacji mówionej. Rodzaje i formy prezentacji mówionych. Analiza relacji prelegent - audytorium; skuteczność różnych środków przekazu
Przygotowanie prezentacji: wybór i opracowanie materiału, przygotowanie pomocy wizualnych, weryfikacja.
Zasady wygłaszania prezentacji: zachowanie prelegenta, sposób mówienia, używanie pomocy wizualnych.
Odpowiadanie na pytania, prowadzenie dyskusji i sporów.
Gromadzenie i wykorzystanie doświadczeń prezentacyjnych.
Prezentacje w Internecie. Tworzenie komunikatywnych stron www: mechanizmy, oczekiwania odbiorcy, selekcja informacji i sposób jej zorganizowania - różnice w stosunku do dokumentu drukowanego.
projekt:
zajęcia w laboratorium (opcjonalne), poświęcone ćwiczeniu umiejętności korzystania z zaawansowanych funkcji/możliwości narzędzi służących do przygotowania i prowadzenia prezentacji multimedialnych
projekt #1
zadanie 1: Przygotowanie referatu o tematyce związanej z tematem pracowni problemowej, pracowni dyplomowej itp., przeznaczonego do publikacji w materiałach konferencji ze streszczeniem w języku angielskim (opcjonalnie – cały referat w języku angielskim) oraz opisem struktur informacyjnych użytych w tekście
zadanie 2: Wykonanie pisemnej recenzji referatu napisanego przez innego studenta
zadanie 3: Przygotowanie poprawionej wersji referatu, z uwzględnieniem uwag zawartych w recenzji dokonanej przez prowadzącego zajęcia
projekt #2
zadanie 1: Przygotowanie i wygłoszenie prezentacji o tematyce wynikającej z treści dokumentu przygotowanego w ramach projektu #1 z wykorzystaniem prezentacji przygotowanej w programie PowerPoint, OpenOffice Impress itp.
zadanie 2: Wykonanie pisemnej recenzji prezentacji wygłoszonych przez innych studentów/Udział w dyskusji nt. prezentacji wygłoszonych przez innych studentów
projekt #3: Przygotowanie krótkiego tekstu promującego osiągnięcia autora opisane w ramach projektu #1 do publikacji na stronie internetowej przeznaczonej dla odbiorców niemających wykształcenia technicznego
- Metody oceny:
- na podstawie wyników realizacji projektu:
projekt #1: zadanie 1: 0-25 pkt., zadanie 2: 0-15 pkt., zadanie 3: 0-10 pkt.
projekt #2: zadanie 1: 0-30 pkt., zadanie 2: 0-10 pkt.
projekt #3: 0-10 pkt.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Podane pozycje mają charakter literatury uzupełniającej – są przeznaczone dla osób zainteresowanych problematyką
1. P. Oliver, Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1999.
2. C. Turk: Sztuka przemawiania, Astrum, Wrocław, 2002.
3. C. Stuart, Sztuka przemawiania i prezentacji, Książka i Wiedza, 2002.
4. J. Weissman, Sztuka skutecznej prezentacji, One Press, Gliwice, 2007.
5. D.L. Adamy: Preparing and Delivering Effective Technical Presentations, Artech House Publ., Boston, 2001.
6. C. Atkinson: Beyond Bullet Points, Microsoft Press, Waszyngton, 2005.
7. G. Reynolds: Presentation zen, New Riders Press, Berkeley, 2008.
8. J.L. Doumont: Trees maps and theorems, Principiae, Belgium, 2009
Uwaga:
Wszystkie informacje organizacyjne (m.in. komunikaty bieżące i materiały dotyczące projektów) oraz materiały dydaktyczne - pliki PowerPointa zawierające plansze używane podczas wykładów, a także obszerny spis literatury - są dostępne na stronie www przedmiotu. Są tam także dostępne materiały dotyczące projektów.
- Witryna www przedmiotu:
- http://cygnus.tele.pw.edu.pl/~andrzej/TP/tp_i.htm
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt TP_W01
- ma wiedzę dotyczącą zasad tworzenia tekstów technicznych oraz przygotowywania i prowadzenia prezentacji dotyczących zagadnień technicznych w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
Weryfikacja: projekty 1-3
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
- Efekt TP_W02
- zna prawne i etyczne aspekty tworzenia tekstów i prezentacji technicznych
Weryfikacja: projekty 1-3
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W16, K_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08, T1A_W10
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt TP_U01
- potrafi przygotować tekst dotyczący zagadnień technicznych, zawierający elementy graficzne (przeznaczony dla specjalistów) oraz jego streszczenie w jęz. angielskim, zgodnie z zasadami tworzenia tego typu dokumentów
Weryfikacja: projekt 1.1, projekt 1.3
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06
- Efekt TP_U02
- potrafi przygotować tekst dotyczący zagadnień technicznych przeznaczony dla niespecjalistów
Weryfikacja: projekt 3
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04
- Efekt TP_U03
- potrafi dokonać krytycznej analizy tekstu dotyczącego zagadnień technicznych - krytycznie ocenić jego zrozumiałość, kompozycję (struktury informacyjne) i formę
Weryfikacja: projekt 1.2
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04
- Efekt TP_U04
- potrafi właściwie wykorzystać krytyczne uwagi do udoskonalenia przygotowanego dokumentu
Weryfikacja: projekt 1.3
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04
- Efekt TP_U05
- potrafi przygotować i przeprowadzić prezentację dotyczącą zagadnień technicznych z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji/możliwości narzędzi służących do przygotowania i prowadzenia prezentacji multimedialnych
Weryfikacja: projekt 2.1
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04
- Efekt TP_U06
- potrafi dokonać krytycznej analizy prezentacji przeprowadzonej z wykorzystaniem technik multimedialnych - krytycznie ocenić jej treść, sposób przygotowania slajdów i sposób przeprowadzenia prezentacji
Weryfikacja: projekt 2.2
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04
- Efekt TP_U07
- potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusji, formułując i uzasadniając swoje opinie
Weryfikacja: projekt 2.1
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04
- Efekt TO_U08
- tworząc teksty i prezentacje, nie popełnia plagiatu i nie narusza w inny sposób praw autorskich oraz norm etycznych
Weryfikacja: projekty 1-3
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt TP_K01
- ma świadomość konieczności komunikowania się z otoczeniem, także pozazawodowym, w sposób zrozumiały dla tego otoczenia
Weryfikacja: projekty 1-3, a zwłaszcza projekt 3
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K07
- Efekt TP_K02
- prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy etyczne związane z tworzeniem tekstów i prezentacji technicznych
Weryfikacja: projekty 1-3
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K05
- Efekt TP_U03
- potrafi zaplanować i zrealizować napięty harmonogram wieloetapowych prac projektowych
Weryfikacja: sposób oceny zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04