Nazwa przedmiotu:
Techniki prezentacji
Koordynator przedmiotu:
Andrzej KRAŚNIEWSKI
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Telekomunikacja
Grupa przedmiotów:
Przedmioty techniczne
Kod przedmiotu:
TP
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Realizacja przedmiotu obejmuje następujące formy zajęć: - wykład prowadzony w wymiarze 1 godz. tygodniowo (8 wykładów 2-godz. w pierwszej połowie semestru), - zajęcia laboratoryjne (opcjonalne) w wymiarze dwóch 3-godz. sesji, poświęcone ćwiczeniu umiejętności korzystania z zaawansowanych funkcji/możliwości narzędzi służących do przygotowania i prowadzenia prezentacji multimedialnych - zajęcia projektowe – opisane wyżej Bilans nakładu pracy przeciętnego studenta wygląda następująco: - udział w wykładach: 16 godz. - udział w zajęciach laboratoryjnych: 6 godz. - analiza materiałów wykładowych i literatury związanych z przygotowaniem do realizacją projektów: 15 godz. - udział w konsultacjach dotyczących projektu: 2 godz. (zakładamy, że student dwukrotnie w ciągu semestru korzysta z 1-godz. konsultacji) - realizacja projektu 1 (zad. 1 + zad. 2 + zad. 3): 35 godz. + 10 godz. + 10 godz. = 55 godz. - realizacja projektu 2 (zad. 1): 20 godz. - udział w zajęciach projektowych - projekt 2 zad. 2: 9 godz. (studenci dzieleni są na grupy; każdy student uczestniczy w trzech 3-godz. sesjach prezentacji) - realizacja projektu 3 (zad. 1): 10 godz. Łączny nakład pracy studenta wynosi zatem: 16 + 6 + 15 + 2 + 55 + 20 + 9 + 10 = 133 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
16 + 6 + 2 + 9 = 31 godz., co odpowiada ok. 1.2 punktom ECTS (jeśli nie dopuszczamy wartości ułamkowych, to należy przyjąć 1 punkt ECTS)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
6 + 15 + 2 + 55 + 20 + 9 + 10 = 117 godz., co odpowiada ok. 4 punktom ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt45h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
PDI-1 lub PDI1
Limit liczby studentów:
42
Cel przedmiotu:
doskonalenie umiejętności komunikowania się w języku technicznym: (a) zapoznanie studentów z zasadami tworzenia tekstów technicznych oraz przygotowywania i prowadzenia prezentacji dotyczących zagadnień technicznych (b) ukształtowanie umiejętności w zakresie tworzenia tekstów technicznych oraz przygotowywania i prowadzenia prezentacji dotyczących zagadnień technicznych
Treści kształcenia:
wykład: Potrzeba kształcenia umiejętności w zakresie technik prezentacji, formy i rodzaje prezentacji. Efektywność dokumentu. Proces tworzenia dokumentu - faza wstępna: planowanie, analiza aspektów prawnych i etycznych, tworzenie struktury informacji. Organizacja dokumentu i jego podstawowych części (abstrakt, wstęp, część główna, zakończenie). Elementy graficzne - tabele, wykresy; zasady tworzenia. Odwołania do literatury. Formatowanie dokumentu: weryfikacja struktury, projektowanie układu strony, liternictwo, różnicowanie akcentów. Podstawowe zasady prowadzenia prezentacji mówionej. Rodzaje i formy prezentacji mówionych. Analiza relacji prelegent - audytorium; skuteczność różnych środków przekazu Przygotowanie prezentacji: wybór i opracowanie materiału, przygotowanie pomocy wizualnych, weryfikacja. Zasady wygłaszania prezentacji: zachowanie prelegenta, sposób mówienia, używanie pomocy wizualnych. Odpowiadanie na pytania, prowadzenie dyskusji i sporów. Gromadzenie i wykorzystanie doświadczeń prezentacyjnych. Prezentacje w Internecie. Tworzenie komunikatywnych stron www: mechanizmy, oczekiwania odbiorcy, selekcja informacji i sposób jej zorganizowania - różnice w stosunku do dokumentu drukowanego. projekt: zajęcia w laboratorium (opcjonalne), poświęcone ćwiczeniu umiejętności korzystania z zaawansowanych funkcji/możliwości narzędzi służących do przygotowania i prowadzenia prezentacji multimedialnych projekt #1 zadanie 1: Przygotowanie referatu o tematyce związanej z tematem pracowni problemowej, pracowni dyplomowej itp., przeznaczonego do publikacji w materiałach konferencji ze streszczeniem w języku angielskim (opcjonalnie – cały referat w języku angielskim) oraz opisem struktur informacyjnych użytych w tekście zadanie 2: Wykonanie pisemnej recenzji referatu napisanego przez innego studenta zadanie 3: Przygotowanie poprawionej wersji referatu, z uwzględnieniem uwag zawartych w recenzji dokonanej przez prowadzącego zajęcia projekt #2 zadanie 1: Przygotowanie i wygłoszenie prezentacji o tematyce wynikającej z treści dokumentu przygotowanego w ramach projektu #1 z wykorzystaniem prezentacji przygotowanej w programie PowerPoint, OpenOffice Impress itp. zadanie 2: Wykonanie pisemnej recenzji prezentacji wygłoszonych przez innych studentów/Udział w dyskusji nt. prezentacji wygłoszonych przez innych studentów projekt #3: Przygotowanie krótkiego tekstu promującego osiągnięcia autora opisane w ramach projektu #1 do publikacji na stronie internetowej przeznaczonej dla odbiorców niemających wykształcenia technicznego
Metody oceny:
na podstawie wyników realizacji projektu: projekt #1: zadanie 1: 0-25 pkt., zadanie 2: 0-15 pkt., zadanie 3: 0-10 pkt. projekt #2: zadanie 1: 0-30 pkt., zadanie 2: 0-10 pkt. projekt #3: 0-10 pkt.
Egzamin:
nie
Literatura:
Podane pozycje mają charakter literatury uzupełniającej – są przeznaczone dla osób zainteresowanych problematyką 1. P. Oliver, Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1999. 2. C. Turk: Sztuka przemawiania, Astrum, Wrocław, 2002. 3. C. Stuart, Sztuka przemawiania i prezentacji, Książka i Wiedza, 2002. 4. J. Weissman, Sztuka skutecznej prezentacji, One Press, Gliwice, 2007. 5. D.L. Adamy: Preparing and Delivering Effective Technical Presentations, Artech House Publ., Boston, 2001. 6. C. Atkinson: Beyond Bullet Points, Microsoft Press, Waszyngton, 2005. 7. G. Reynolds: Presentation zen, New Riders Press, Berkeley, 2008. 8. J.L. Doumont: Trees maps and theorems, Principiae, Belgium, 2009 Uwaga: Wszystkie informacje organizacyjne (m.in. komunikaty bieżące i materiały dotyczące projektów) oraz materiały dydaktyczne - pliki PowerPointa zawierające plansze używane podczas wykładów, a także obszerny spis literatury - są dostępne na stronie www przedmiotu. Są tam także dostępne materiały dotyczące projektów.
Witryna www przedmiotu:
http://cygnus.tele.pw.edu.pl/~andrzej/TP/tp_i.htm
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt TP_W01
ma wiedzę dotyczącą zasad tworzenia tekstów technicznych oraz przygotowywania i prowadzenia prezentacji dotyczących zagadnień technicznych w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
Weryfikacja: projekty 1-3
Powiązane efekty kierunkowe: K_W16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08
Efekt TP_W02
zna prawne i etyczne aspekty tworzenia tekstów i prezentacji technicznych
Weryfikacja: projekty 1-3
Powiązane efekty kierunkowe: K_W16, K_W19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, T1A_W10

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt TP_U01
potrafi przygotować tekst dotyczący zagadnień technicznych, zawierający elementy graficzne (przeznaczony dla specjalistów) oraz jego streszczenie w jęz. angielskim, zgodnie z zasadami tworzenia tego typu dokumentów
Weryfikacja: projekt 1.1, projekt 1.3
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U06
Efekt TP_U02
potrafi przygotować tekst dotyczący zagadnień technicznych przeznaczony dla niespecjalistów
Weryfikacja: projekt 3
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04
Efekt TP_U03
potrafi dokonać krytycznej analizy tekstu dotyczącego zagadnień technicznych - krytycznie ocenić jego zrozumiałość, kompozycję (struktury informacyjne) i formę
Weryfikacja: projekt 1.2
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04
Efekt TP_U04
potrafi właściwie wykorzystać krytyczne uwagi do udoskonalenia przygotowanego dokumentu
Weryfikacja: projekt 1.3
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04
Efekt TP_U05
potrafi przygotować i przeprowadzić prezentację dotyczącą zagadnień technicznych z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji/możliwości narzędzi służących do przygotowania i prowadzenia prezentacji multimedialnych
Weryfikacja: projekt 2.1
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04
Efekt TP_U06
potrafi dokonać krytycznej analizy prezentacji przeprowadzonej z wykorzystaniem technik multimedialnych - krytycznie ocenić jej treść, sposób przygotowania slajdów i sposób przeprowadzenia prezentacji
Weryfikacja: projekt 2.2
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04
Efekt TP_U07
potrafi aktywnie uczestniczyć w dyskusji, formułując i uzasadniając swoje opinie
Weryfikacja: projekt 2.1
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04
Efekt TO_U08
tworząc teksty i prezentacje, nie popełnia plagiatu i nie narusza w inny sposób praw autorskich oraz norm etycznych
Weryfikacja: projekty 1-3
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt TP_K01
ma świadomość konieczności komunikowania się z otoczeniem, także pozazawodowym, w sposób zrozumiały dla tego otoczenia
Weryfikacja: projekty 1-3, a zwłaszcza projekt 3
Powiązane efekty kierunkowe: K_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K07
Efekt TP_K02
prawidłowo identyfikuje i rozwiązuje problemy etyczne związane z tworzeniem tekstów i prezentacji technicznych
Weryfikacja: projekty 1-3
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K05
Efekt TP_U03
potrafi zaplanować i zrealizować napięty harmonogram wieloetapowych prac projektowych
Weryfikacja: sposób oceny zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04