- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie napędów elektromechanicznych
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Antoni Szumanowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 1150-MB000-IZP-0520
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 32, w tym:
a) wykład -20 godz.;
b) laboratorium – 10 godz.
c) konsultacje wykładu -1 godz.;
d) konsultacje laboratorium -1 godz.;
2) Praca własna studenta - 80 godzin, w tym:
a) 16 godz. – bieżące przygotowywanie się studenta do wykładu;
b) 10 godz. – studia literaturowe;
c) 14 godz. – przygotowywanie się studenta do kolokwiów;
d) 25 godz. – przygotowywanie się studenta do laboratorium;
e) 15 godz. – opracowanie wyników badań symulacyjnych.
3) RAZEM – 112 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 punktu ECTS – liczba godzin kontaktowych- 32, w tym:
a) wykład -20 godz.;
b) laboratorium – 10 godz.
c) konsultacje wykładu -1 godz.;
d) konsultacje laboratorium -1 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 punkty ECTS – 51 godz. pracy studenta, w tym:
a) laboratorium – 10 godz.
b) przygotowywanie się studenta do laboratorium - 25 godz.
c) opracowanie wyników badań symulacyjnych - 15 godz.
d) konsultacje laboratorium -1 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z elektrotechniki, elektroniki, maszyn elektrycznych i napędów elektrycznych (wysłuchanie wykładów: Elektrotechnika i elektronika I i II, Napędy Elektryczne).
- Limit liczby studentów:
- według zarządzenia Rektora
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat: • modeli matematycznych komponentów napędu. • zasad wykorzystania modeli matematycznych komponentów napędu przy budowie modelu obliczeniowego układu napędowego. • projektowania napędów elektrycznych i hybrydowych przez wykorzystanie modeli matematycznych komponentów napędu Po ukończeniu kursu student powinien potrafić: • poprawnie zapisać matematyczne modele wybranych komponentów napędu. • zbudować model obliczeniowy układu napędowego i na jego podstawie przeprowadzić komputerowe badania symulacyjne.
- Treści kształcenia:
- Wykład: Wykład prezentuje podstawowe modele komponentów omawianych napędów z uwzględnieniem funkcji sterowania dystrybucją mocy. Omawiany jest sposób wykorzystania programu MATLAB - jego podstawowe funkcje, w budowie modelu komputerowego odpowiedniego dla wybranej struktury napędu w celu przeprowadzenia analizy symulacyjnej, pozwalającej na projektowanie optymalne napędu ze szczególnym uwzględnieniem przyspieszania oraz hamowania odzyskowego.
Laboratorium: Badania symulacyjne prostych struktur napędów elektromechanicznych. Badania symulacyjne wybranych hybrydowych układów napędowych.
- Metody oceny:
- • Z przedmiotu Modelowanie Napędów Elektromechanicznych wystawiana jest ocena, na którą składają się oceny z wykładu oraz ocena z laboratorium.
• Ocena z wykładu jest średnią ocen z dwóch kolokwiów.
• Ocena z laboratorium jest średnią ocen z ćwiczeń laboratoryjnych (ocenie podlega sprawozdanie studenta z wykonanych ćwiczeń oraz przygotowanie studenta do ćwiczeń).
• Ocenę łączną wyznacza się przyjmując równe wagi dla ocen uzyskanych z wykładu i laboratorium.
• W uzasadnionych, indywidualnych przypadkach Prowadzący ma prawo zastosować inne wagi przy określaniu oceny.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Szumanowski A.: „Hybrid Electric Vehicle Drives Design” ITEE 2006.
2. Szumanowski A.: Akumulacja Energii w pojazdach, WKiŁ 1984.
3. Koczara W.: Wprowadzenie do napędu elektrycznego, OWPW 2012.
4. Sieklucki G.: Modele i zasady sterowania napędami elektrycznymi, AGH 2014.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt 1150-MB000-IZP-0520_W1
- Posiada wiedzę o modelowaniu komponentów napędów elektromechanicznych
Weryfikacja: Kolokwia, sprawdzian wiadomości podczas laboratorium, rozmowa, dyskusja podczas wykładu i laboratorium, ocena sprawozdania
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_W17, KMiBM_W18, KMiBM_W19, KMiBM_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W08
- Efekt 1150-MB000-IZP-0520_W2
- Posiada wiedzę o kryteriach doboru komponentów napędu poprzez badania symulacyjne
Weryfikacja: Kolokwia, sprawdzian wiadomości podczas laboratorium, rozmowa, dyskusja podczas wykładu i laboratorium, ocena sprawozdania.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_W17, KMiBM_W18, KMiBM_W19, KMiBM_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt 1150-MB000-IZP-0520_U1
- Potrafi wykonać podstawowe badania symulacyjne napędów elektromechanicznych; Potrafi analizować rozdział energii w wybranych strukturach napędowych.
Weryfikacja: Sprawdzian wiadomości podczas laboratorium, rozmowa, dyskusja podczas wykładu i laboratorium, ocena sprawozdania.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_U15, KMiBM_U16, KMiBM_U17, KMiBM_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11, T1A_U12, InzA_U06, InzA_U08, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U16
- Efekt 1150-MB000-IZP-0520_U2
- Potrafi wykorzystać w zakresie podstawowym programy komputerowe do projektowania energetycznego napędów elektromechanicznych.
Weryfikacja: Sprawdzian wiadomości podczas laboratorium, rozmowa, dyskusja podczas wykładu i laboratorium, ocena sprawozdania.
Powiązane efekty kierunkowe:
KMiBM_U15, KMiBM_U16, KMiBM_U17, KMiBM_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11, T1A_U12, InzA_U06, InzA_U08, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U16