- Nazwa przedmiotu:
- Metody sztucznej inteligencji 2
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. nzw dr hab. Jacek Mańdziuk
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) godziny kontaktowe - obecność na wykładzie, ćwiczeniach i zajęciach projektowych - 60h
2) dodatkowe godziny przeznaczone na realizacje projektu - 30h
3) zapoznanie się z literaturą - 10h
4) przygotowanie prezentacji - 15h
Razem nakład pracy studenta 115h = 4p. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- a) obecność na wykładzie, ćwiczeniach i zajęciach projektowych - 60h
Razem: 60 h., co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- a) ćwiczenia i zajęcia projektowe - 45h
b) dodatkowe godziny przeznaczone na realizacje projektu - 30h
c) przygotowanie prezentacji - 15h
Razem: 90h., co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Algorytmy grafowe, MSI 1, rachunek prawdopodobieństwa
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zaawansowanymi technikami sztucznej inteligencji a w szczególności z wybranymi zagadnieniami z obszaru inteligencji obliczeniowej. W ramach przedmiotu studenci poznają podstawy teoretyczne
Metod inteligencji rojowej
Wybranych metod uczenia maszynowego
Wybrać metod klasyfikacyjnych
oraz ich zastosowania w obszarze gier umysłowych, zagadnień finansowych oraz bioinformatyki.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu stanowią zaawansowane zagadnienia dotyczące metod uczenia maszynowego, metod ewolucyjnych oraz metod inteligencji obliczeniowej w kontekście rozwiązywania złożonych problemów decyzyjnych, problemów optymalizacyjnych oraz analizy i drążenia danych. Szczególny nacisk położony jest na omówienie najnowszych trendów w w.w. obszarach. W trakcie ćwiczeń studenci samodzielnie przygotowują oraz przedstawiają referaty dotyczące zagadnień badawczych opublikowanych w bieżącej literaturze przedmiotu (czołowych czasopismach oraz materiałach konferencyjnych). W ramach cało-semestralnych projektów studenci w grupach 2-4 osobowych projektują oraz implementują programy rozwiązujące praktyczne, problemy z zakresu bioinformatyki, finansów czy gier umysłowych.
- Metody oceny:
- Średnia ważona ocena z przedstawionego referatu oraz wykonanego projektu.
Łączną ocenę punktową przelicza się na stopnie według poniższych zasad:
b) 3.5 jeżeli uzyskali od 61 do 70 pkt.
c) 4.0 jeżeli uzyskali od 71 do 80 pkt.
d) 4.5 jeżeli uzyskali od 81 do 90 pkt.
e) 5.0 jeżeli uzyskali powyżej 90 pkt.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- W. Duch and J. Mańdziuk (eds.) , Challenges to Computational Intelligence, Springer-Verlag, 2007
Wang, J.T.L.; Zaki, M.J.; Toivonen, H.T.T.; Shasha, D.E. (eds.) Data Mining in Bioinformatics, Springer-Verlag
A. Brabazon and M. O’Neill Biologically Inspired Algorithms for Financial Modelling, Springer
Czasopisma IEEE TNN, IEEE TEC, IEEE TCIAIG, Machine Learning, Artificial Intelligence,
Materialy konferencyjne: NIPS, ICANN., IJCNN, ICONIP, ECAI, ICML, ICAISC, ICANNGA, i inne
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W2_01
- Zna metody wykorzystania inteligencji obliczeniowej w zastosowaniach ekonomicznych (Business Intelligence)
Weryfikacja: ocena zawartości merytorycznej referatu
Powiązane efekty kierunkowe:
SI_W08
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W2_02
- Zna zaawansowane metody uczenia maszynowego, metody ewolucyjne oraz metody inteligencji obliczeniowej
Weryfikacja: ocena zawartości merytorycznej referatu
Powiązane efekty kierunkowe:
SI_W10
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U2_01
- Posiada umiejętność gromadzenia, selekcji i krytycznej interpretacji informacji technicznej oraz zdolność formułowania poglądów, idei, problemów i ich rozwiązań oraz zdolność ich wyrażania i prezentowania specjalistom i niespecjalistom
Weryfikacja: ocena zawartości merytorycznej referatu
Powiązane efekty kierunkowe:
SI_U01
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U2_02
- Potrafi pracować indywidualnie, w zespole oraz kierować niedużym zespołem
Weryfikacja: ocena jakości merytorycznej oraz technologicznej wykonanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
SI_U02
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U2_03
- Potrafi bezproblemowo posługiwać się językiem angielskim w różnych obszarach tematycznych
Weryfikacja: ocena zawartości merytorycznej referatu
Powiązane efekty kierunkowe:
SI_U03
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U2_04
- Potrafi zdefiniować fazy realizacji oraz praktycznie przeprowadzić złożone przedsięwzięcie informatyczne
Weryfikacja: ocena jakości merytorycznej oraz technologicznej wykonanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
SI_U21
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K2_01
- Ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania w ramach pracy zespołowej
Weryfikacja: ocena jakości merytorycznej oraz technologicznej wykonanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
SI_K04
Powiązane efekty obszarowe: