Nazwa przedmiotu:
Komunikacja społeczna
Koordynator przedmiotu:
dr Helena Bulińska-Stangrecka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A13_KS
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym: obecność na ćwiczeniach - 30 godz., konsultacje - 5 godz. 2. praca własna studenta - 40 godz. w tym: przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.,przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz., Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym: obecność na ćwiczeniach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury,analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studenta z podstawowymi koncepcjami komunikacji społecznej, w szczególności: zagadnieniami dotyczącymi interakcji społecznych, komunikowania się w życiu społecznym i zawodowym oraz znaczenia i optymalizacji efektywności komunikacji.
Treści kształcenia:
Zajęcia obejmują następujące obszary tematyczne: 1. komunikacja społeczna: podstawowe pojęcia; doniosłość komunikowania w codziennym życiu, cele interakcji międzyludzkiej, naczelne zasady komunikacji interpersonalnej 2. konteksty komunikacyjne, bariery komunikacji, rodzaje szumów, podstawowe modele komunikacyjne, 3. charakterystyka komunikacji werbalnej i niewerbalnej 4. efektywności komunikacji, style komunikacji, aktywne słuchanie 5. komunikowanie masowe, reklama, propaganda, oddziaływanie mediów i ich wpływ na interakcje społeczne, 6. komunikowanie w organizacji, optymalizacja komunikacji profesjonalnej w administracji publicznej i przedsiębiorstwach 7. komunikacji międzykulturowa, wpływ globalizacji i uwarunkowań kulturowych na efektywność przekazu informacji 8. komunikowanie perswazyjne: narzędzia i techniki, wywieranie wpływu na ludzi, komunikacja w negocjacjach, psychologiczne mechanizmy wpływające na komunikacje społeczną, 9. autoprezentacja, komunikacja medialna ( elektroniczna ), psychologiczne aspekty komunikacji medialnej w cyberpzrestrzeni
Metody oceny:
1 - test pisemny na koniec semestru obejmujący cały zakres materiału 2 - udział w ćwiczeniach warsztatowych 3 - aktywność na zajęciach (dyskusje ) Ocena za przedmiot Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Uzyskał co najmniej 40% maksymalnej łącznej liczby punktów na teście 3.5 Uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów na teście 4.0 Uzyskał co najmniej 65% maksymalnej łącznej liczby punktów na teście 4.5 Uzyskał co najmniej 75% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie i wykazał się aktywnością, wiedzą i systematycznym przygotowaniem. 5.0 Uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów na egzaminie i wykazał się aktywnością, wiedzą i systematycznym przygotowaniem,
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. B. Dobek-Ostrowska, Podstawy komunikowania społecznego, wyd. ASTRUM, Wrocław 2004 2. E. Aronson, Człowiek istota społeczna, PWN, Warszawa, 2009. 3. D. Leaders, Komunikacja niewerbalna, PWN, 2007 Literatura uzupełniająca: 1. E. Griffin, Podstawy komunikacji społecznej, wyd. GWP, Gdańsk 2003. 2. J. Stewart, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, PWN, Warszawa 2003. 3. Z. Nęcki, Komunikacja międzykulturowa, Kraków , 1996 4. E. Hall "Ukryty wymiar", PIW, 1978
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_M01
Zna podstawową terminologię w zakresie komunikacji społecznej, rozumie jej źródła i zastosowania w praktyce.
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06,
Efekt W_M02
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie komunikacji społecznej, podstaw, zakresu zastosowania, diagnozy
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06,
Efekt W_M03
Zna wybrane, podstawowe, teorie i koncepcje w zakresie efektywnej komunikacji w pracy i potrafi je zastosować w praktyce.
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06,
Efekt W_M04
Ma podstawową wiedzę o kształtowaniu się procesów interakcji i komunikacji społecznej.
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W04, K_W06, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06,

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_M01
Potrafi zdiagnozować styl komunikowania oraz kluczowe elementy procesu komunikacji.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i symulacjach, test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_M02
Posiada umiejętność przekazywania wiedzy, aktywnego słuchania i efektywnej komunikacji oraz dostosowywanie formy i treści przekazu do specyfiki odbiorcy.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i symulacjach, test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_M03
Potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu.
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i symulacjach, test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U04, K_U05
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_M04
Posiada umiejętność komunikacji w organizacji biznesowej oraz administracji publicznej w celu optymalizacji współpracy
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie dyskusji na zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i symulacjach, test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U04, K_U05, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_M01
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu komunikacji społecznej. Rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć, uczestniczenie w symulacjach i ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
Efekt K_M02
Ma przekonanie o wadze roli jaka komunikacja społeczna odgrywa w codziennym życiu społecznym i zawodowym.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć, uczestniczenie w symulacjach i ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
Efekt K_M03
Odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia ważnej roli w społeczeństwie, projektuje i wykonuje zadania w zakresie pracy zawodowej.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć, uczestniczenie w symulacjach i ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
Efekt K_M04
Posiada kompetencje przydatne w komunikacji w administracji publicznej oraz przedsiębiorstwach.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć, uczestniczenie w symulacjach i ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
Efekt K_M05
Potrafi wskazać metody usprawniania i optymalizacji procesów komunikacji.
Weryfikacja: rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników w czasie zajęć, uczestniczenie w symulacjach i ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05