- Nazwa przedmiotu:
- Podejmowanie działalności gospodarczej
- Koordynator przedmiotu:
- dr Małgorzata Orechwo
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A21_PDG
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych: 37h, w tym:
- obecność na ćwiczeniach: 30h
- konsultacje: 7h
2. Praca własna studenta: 38h, w tym:
- czytanie literatury, analiza danych statystycznych, aktów prawnych: 15h
- przygotowanie się do prezentacji: 15h
- przygotowanie się do zaliczenia: 8h
Łączny nakład pracy studenta wynosi: 75h, co odpowiada 3 pkt ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt ECTS, co odpowiada 37h kontaktowym
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- j.w.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- podstawowe wiedza z ekonomii
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Przybliżenie wiedzy na temat prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce oraz roli przedsiębiorczości w rozwoju społeczno-gospodarczym. Zwrócenie uwagi na podstawowe i aktualne problemy związane z podejmowaniem działalności gospodarczej w Polsce.
- Treści kształcenia:
- Rola sektora MSP (małych i średnich przedsiębiorstw) w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju. Formy organizacyjno-prawne dla nowego przedsięwzięcia. Podejmowanie działalności gospodarczej. Koszt wejścia na rynek przez nowe przedsiębiorstwo. Formy opodatkowania dochodów w działalności gospodarczej. Ubezpieczenia społeczne w działalności gospodarczej. Podatek od towarów i usług. Źródła finansowania biznesu. Biznesplan. Strategie konkurencji. Strategia społecznej odpowiedzialności biznesu. Innowacyjność przedsiębiorstw.
- Metody oceny:
- Zaliczenie zajęć na podstawie zaliczenia pisemnego o zróżnicowanych pytaniach (otwarte i/lub testowe) lub opracowanie i wygłoszenie przed grupą referatu z zakresu tematyki treści programowych. Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność oraz aktywny udział w zajęciach, jak i pozytywna ocena ze sprawdzianu lub referatu.
Zaliczenie odbywa się na 14 zajęciach.
Ogłaszanie wyników w formie elektronicznej (wysłanie maila lub umieszczenie ocen w e-dziekanacie) .
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- E. Grzegorzewska-Mischka, W. Wyrzykowski, Przedsiębiorczość, przedsiębiorca, przedsiębiorstwo, Book Market, Gdańsk 2009.
M. Tokarski, J. Wójcik, A. Tokarski, Jak solidnie przygotować profesjonalny biznesplan, CEDEWU 2007.
M. Ciechan-Kujawa, Biznesplan standardy i praktyka, TNOiK, Toruń 2007.
K. Marecki, M. Wieloch, Biznesplan elementy planowania działalności rozwojowej, SHG, Warszawa 2008.
J. Pasieczny, Biznesplan, PWE, Warszawa 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- https://ects.coi.pw.edu.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01, W_02, W_04, W_06, W_07
- Student ma wiedzę interdyscyplinarną dotyczącą złożonych procesów i zjawisk zachodzących w przedsiębiorstwach oraz otaczającym je świecie, a także zna źródła ich finansowania. Ma wiedze na temat czynników i procesów decydujących o konkurencyjności przedsiębiorstw.
Zna metody i narzędzia stosowane w badaniach z zakresu nauk społecznych i wie do jakich celów służą.
Weryfikacja: W trakcie zajęć studenci dyskutują na temat wybranych elementów podejmowania działalności gospodarczej, kosztu pozyskania kapitału, czy biznesplanu. Napisanie i wygłoszenie referatu lub sprawdzian pisemny weryfikuje indywidualną wiedzę studenta.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W04, K_W06, K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08, S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, S2A_W11, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W06, S2A_W08, S2A_W06, S2A_W09, S2A_W03, S2A_W06, S2A_W10, S2A_W11
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01, U_02, U_03, U_04
- Umie praktycznie stosować wiedzę do rozwiązywania prostych problemów społecznych, ekonomicznych i prawnych. Umie znajdować źródła danych, korzystać z nich oraz interpretować dane.
Weryfikacja: Studenci uczą się zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy oraz uczą się znajdować i analizować potrzebne dane.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01, K_02, K_03
- Student wykazuje się inicjatywą, elastycznością i samodzielnością - jako podstawami przygotowania i podejmowania decyzji w prostych problemach społecznych, ekonomicznych, prawnych oraz innych. Student ćwiczy kompetencje komunikowania się oraz zdolności przekonywania. Student rozumie na czym polegają przedsięwzięcia wspierające biznes.
Weryfikacja: Kompetencje nabywane są w trakcie zajęć, podczas dyskusji, jak i konsultacji.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K02, K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K02, S2A_K05, S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06, S2A_K02, S2A_K03