Nazwa przedmiotu:
Podpory mostowe
Koordynator przedmiotu:
Wojciech Trochymiak, dr hab. inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Mosty i Budowle Podziemne
Kod przedmiotu:
PODPOR
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Godziny kontaktowe - 24 h: - obecność na wykładach - 16 h, - obecność na zajęciach projektowych - 8 h. 2. Przygotowanie do zajęć projektowych - 9 h. 3. Zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 5 h. 4. Wykonanie projektu - 12 h. 5. Przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie - 10 h. Razem nakład pracy studenta - 60 h = 2 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Godziny kontaktowe - 24 h: - obecność na wykłądach - 16 h, - obecność na zajęciach projektowych - 8 h. Razem nakład pracy studenta - 24 h = 1 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. Godziny kontaktowe - 8 h: - obecność na zajęciach projektowych - 8 h. 2. Przygotowanie do zajęć projektowych - 9 h. 3. Wykonanie projektu - 12 h. Razem nakład pracy studenta - 29 h = 1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład16h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt8h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Tytuł inżyniera.
Limit liczby studentów:
Brak
Cel przedmiotu:
Zdobycie wiedzy z zakresu teorii, projektowania, budowy i utrzymania podpór mostowych oraz umiejętności zastosowania do rozwiązywania postawionych zadań związanych z realizacją procesu inwestycyjnego.
Treści kształcenia:
Wykłady: <ol><li>Informacje wstępne (bibliografia, zakres wykładu). <li>Wybrane zapisy Prawa Budowlanego w kontekście projektowania i budowy podpór obiektów inżynierskich. <li>Klasyfikacja podpór mostowych. <li>Przyczółki, podpory skrajne – połączenie drogi z mostem. <br>4.1. Zasadnicze elementy przyczółków. <br>4.2. Przyczółki pełnościenne. <br>4.3. Przyczółki zatopione. <br>4.4. Podpory skrajne z gruntu zbrojonego. <br>4.5. Przyczółki w mostach zintegrowanych. <br>4.6. Przyczółki jako ściany oporowe. <br>4.7. Przyczółki z grodzic stalowych. <br>4.8. Połączenie drogi z mostem. <br>4.9. Przykłady wybudowanych przyczółków. <br>4.10. Przykłady zbrojenia przyczółków. <br>4.11. Obciążenia działające na przyczółki. <li>Podpory pośrednie – filary rzeczne. <br>5.1. Kształtowanie i zasadnicze elementy filarów rzecznych. <br>5.2. Filary z betonu niezbrojonego. <br>5.3. Filary z betonu zbrojonego i sprężonego. <br>5.4. Budowa fundamentów filarów rzecznych. <br>5.5. Przykłady współcześnie wybudowanych filarów rzecznych. <br>5.6. Podpory z pali i podpory słupowe. <br>5.7. Podpory o niekonwencjonalnych rozwiązaniach. <br>5.8. Przykłady zbrojenia filarów rzecznych. <li>Podpory pośrednie – filary lądowe. <br>6.1. Kształtowanie i zasadnicze elementy filarów lądowych. <br>6.2. Przykłady wybudowanych podpór (historyczne i ostatnie realizacje). <br>6.3. Przykłady zbrojenia podpór pośrednich. <li>Obciążenia działające na filary. <li>Przykład alternatywnych posadowień filara lądowego.</ol> Ćwiczenia projektowe: Projekt budowlany z elementami projektu wykonawczego podpory pośredniej.
Metody oceny:
Zaliczenie pracy projektowej. Egzamin pisemny i ustny.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Jarominiak A. i inni: Podpory mostów. Wybrane zagadnienia. WKŁ, Warszawa, 1981. <br> [2] Czudek H., Radomski W.: Podstawy mostownictwa. PWN, Warszawa 1984. <br> [3] Jarominiak A.: Lekkie konstrukcje oporowe. WKŁ, Warszawa, 1989. <br> [4] Furtak K.: Wprowadzenie do projektowania mostów. Wyd. PK, Kraków 1999. <br> [5] Gradkowski K., Żurawski S., Budowle i roboty ziemne. Skrypt, Warszawa 2003. <br> [6] Rozporządzenie MTiGM z dnia 30 maja 2000r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie. DU Nr 63 z 3 sierpnia 2000r. <br> [7] Ryż K.: Nowe obszary zastosowań stalowych ścianek szczelnych – wybrane aspekty konstrukcyjne i obliczeniowe. Geoinżynieria i tunelowanie, 3/2004. <br> [8] Pałka Z.: Mury oporowe z grodzic stalowych po raz pierwszy w Polsce. Geoinżynieria i tunelowanie 1/2004. <br> [9] Furtak K., Wrana B.: Mosty zintegrowane. WKŁ, Warszawa 2005. <br> [10] Stilger-Szydło E.: Posadowienia budowli infrastruktury transportu lądowego. DWE, Wrocław 2005. <br> [11] Edel R.: Odwodnienie dróg. WKŁ, Warszawa 2006. <br> [12] Jarominiak A.: Płyty przejazdowe. Inżynieria i budownictwo, 2/2006. <br> [13] Freyssinet Polska, Katalog. Grunt zbrojony. Warszawa, 2007. <br> [14] Madaj A. Wołowicki W.: Podstawy projektowania budowli mostowych. WKŁ, Warszawa 2007. <br> [15] Madaj A., Wołowicki W.: Budowa i utrzymanie mostów. WKŁ, Warszawa 2007. <br> [16] Materiały konferencyjne: Obiekty mostowe na autostradach i drogach ekspresowych. DWE, Wrocław, 2009. <br> [17] Madaj A. Wołowicki W.: Projektowanie mostów betonowych. WKŁ, Warszawa 2010.<br> [18] Zestaw norm i przepisów do projektowania.
Witryna www przedmiotu:
www.il.pw.edu.pl/~zm
Uwagi:
Brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt PODPORW1
Posiada szeroką wiedzę o podporach mostowych skrajnych (przyczółki obiektów swobodnie podpartych oraz zintegrowanych) i pośrednich (filary) z uwzględnieniem ich lokalizacji na lądzie lub w wodzie ze wszystkimi wynikającym z tego konsekwencjami. Aspekty związane z projektowaniem podpór zna od strony wymaganych przepisów projektowych.
Weryfikacja: Zaliczenie pracy projektowej. Egzamin pisemny i ustny.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W13_MiBP, K2_W19_MiBP
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt PODPORU1
Potrafi zaprojektować z żelbetowy filar słupowy.
Weryfikacja: Zaliczenie pracy projektowej. Egzamin pisemny i ustny.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U04, K2_U24_MiBP, K2_U26_MiBP
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U07, T2A_U04

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt PODPORK1
Potrafi analizować posiadane informacje pod kątem wykorzystania ich w planowaniu, projektowaniu oraz budowie podpór konstrukcji mostowych, uwzględniając aspekty środowiskowe (szczególnie przy lokalizacji podpór w wodzie), a także biorąc pod uwagę autorstwo wykorzystywanych rozwiązań. Potrafi dyskutować w środowisku zawodowym, a także poza nim, nad nowymi zagadnieniami związanymi z szeroko rozumianym rozwojem technicznym, w oparciu o informacje, które stara się samodzielnie zdobywać.
Weryfikacja: Obecność na zajęciach oraz zaliczenie pracy projektowej.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K02, K2_K03, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01, T2A_K06, T2A_K05, T2A_K07, T2A_K02