- Nazwa przedmiotu:
- Matematyka 3/ Mathematics 3
- Koordynator przedmiotu:
- dr Jerzy Ploch
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Materiałowa
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowy
- Kod przedmiotu:
- MAT3
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Ogółem liczba godzin pracy studenta - 80, obejmuje: obecność na wykładach – 30 godzin, uczestnictwo w ćwiczeniach 15 godzin, przygotowanie się do ćwiczeń i kolokwiów – 35 godzin.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 punktu ECTS – łącznie 45 godzin = 30 godzin wykładów + 15 godzin ćwiczeń
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- -
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość matematyki w zakresie pierwszego i drugiego semestru
- Limit liczby studentów:
- Wykłady - bez limitu, ćwiczenia 15-30 studentów
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie studentom podstawowej wiedzy z całek krzywoliniowych i powierzchniowych oraz funkcji zespolonych. Przygotowanie studentów do posługiwania tą wiedzą w zagadnieniach praktycznych.
- Treści kształcenia:
- Pola skalarne i wektorowe. Operacje różniczkowe na polach skalarnych i wektorowych. Niezależność całki krzywoliniowej zorientowanej od drogi całkowania Powierzchnie w przestrzeni, opis parametryczny i orientacja powierzchni. Całka powierzchniowa niezorientowana i jej własności. Zamiana całki powierzchniowej niezorientowanej na całkę podwójną. Zastosowania geometryczne i fizyczne całek powierzchniowych niezorientowanych. Całka powierzchniowa zorientowana i jej własności. Zamiana całki powierzchniowej zorientowanej na całkę podwójną. Zastosowania fizyczne całek powierzchniowych zorientowanych. Twierdzenie Gaussa i wnioski. Twierdzenie Stokesa i wnioski. Funkcje zespolone. Funkcja zespolona zmiennej rzeczywistej i jej interpretacja geometryczna. Pochodna i całka tej funkcji. Funkcja zespolona zmiennej zespolonej. Postać kartezjańska tej funkcji zespolonej. Pochodna funkcji zespolonej. Warunki konieczny i dostateczny istnienia pochodnej. Interpretacja geometryczna pochodnej. Zespolone funkcje elementarne i ich własności. Całka nieoznaczona funkcji zespolonej. Całka krzywoliniowa funkcji zespolonej. Rzeczywisty szereg trygonometryczny Fouriera. Zespolony szereg Fouriera. Rzeczywisty i zespolony wzór całkowy Fouriera. Proste i odwrotne przekształcenia Fouriera oraz ich własności.
- Metody oceny:
- Zaliczenie ćwiczeń i wykładów: trzy kolokwia z zadań i teorii po 90 min.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. M. Gewert, Z.Skoczylas: Elementy analizy wektorowej. Teoria przykłady, zadania. OWGiS.
2. J. Długosz: Funkcje zespolone. Teoria przykłady, zadania. OWGiS.
3. W. Żakowski, W. Kołodziej: Matematyka, cz. II, WNT.
4. L. Maurin, M. Mączyński, T. Traczyk: Matematyka-podręcznik dla studentów wydziałów chemicznych, tom I i tom II.
5. M. Mączyński, J. Muszyński, T. Traczyk, W. Żakowski: Matematyka-podręcznik podstawowy dla WST, tom I i tom II.
6. H. Łubowicz, B. Wieprzkowicz: Matematyka. Podstawowe wiadomości teoretyczne i ćwiczenia, OWPW.
7. W. Stankiewicz, J. Wojtowicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, cz. II, PWN.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MAT3_W01
- Ma wiedzę z matematyki w zakresie dotyczącym całek krzywoliniowych i powierzchniowych, którą może zastosować w praktyce
Weryfikacja: Kolokwia z zadań i z teorii.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MAT3_U01
- Na podstawie wiedzy uzyskanej w trakcie wykładów oraz analizy zalecanej literatury fachowej lub innych źródeł rozwija- poprzez pracę własną - swoje umiejętności w rozwiązywaniu zadań.
Weryfikacja: Ocena zadań domowych, obserwacja i ocena umiejętności praktycznych studenta w trakcie ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MAT3_K01
- Razem z innymi uczestnikami zajęć aktywnie współpracuje nad rozwiązaniem zadania. Uważnie słucha wypowiedzi innych uczestników. Konstruktywnie prowadzi dyskusję. W trakcie prac zespołowych dzieli się sposób konstruktywny posiadaną wiedzą i umiejętnościami z innymi uczestnikami.
Weryfikacja: Obserwacja pracy studentów na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03