- Nazwa przedmiotu:
- Kartografia społecznościowa - neokartografia
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Paweł Kowalski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Geoinformatyka
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- 1060-GI000-ISP-5013
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 15, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach - 15 godzin
2) Praca własna studenta - 10 godzin, w tym:
a) analiza i ocena przykładów omawianych na wykładzie - 5 godzin,
b) przygotowanie do zaliczenia wykładów - 5 godzin.
RAZEM: 25 godzin - 1 punkt ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 15, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach - 15 godzin
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- __
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaprezentowanie zjawiska neokartografii czyli tworzenia współczesnych map cyfrowych, serwisów geoinformacyjnych i nawigacyjnych itp. przez nie-kartografów. Celem przedmiotu jest pokazanie roli profesjonalnej kartografii w tym zakresie oraz pokazanie korzyści i zagrożeń wynikających z tego zjawiska.
- Treści kształcenia:
- Ewolucja sieci internetowej Web 2.0, Web 3.0, IoT. Efekty uspołecznienia internetu: serwisy społecznościowe, blogosfera, internet semantyczny a usługi geoinformacyjne (geospatial web), geotagowanie zasobów. Narzędzia geoinformacyjne w przestrzeni społecznościowej: geoprzeglądarki (geobrowsers), serwisy informacji geograficznej (WebGIS), interfejsy aplikacyjne API. Zmiana paradygmatu użytkowego w kartografii, ewolucja roli kartografa, zjawisko neokartografii. Projekty społecznościowe w zakresie gromadzenia geodanych (volunteered geographic information). Serwisy geoinformacyjne w partycypacji społecznej (collaborative geographic information systems).
- Metody oceny:
- Zaliczenie wykładu. Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie minimum 60% punktów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Gotlib D., Kukułka M Wpływ zjawiska neokartografii na rozwój serwisów internetowych udostępniających informacje przestrzenne Polski Przegląd Kartograficzny T. 46, nr 1, 2014, s. 15–27
2. Gotlib D., Kukułka M., Metodyczne wspomaganie kreowania geokompozycji w internetowych serwisach map i geoportalach, Polski Przegląd Kartograficzny, T. 43, nr 2, 2011, s. 145-154
3. Kukułka M. , Wspomaganie kartografa amatora w procesie edycji danych w serwisach geoinformacyjnych, Archiwum Fotogrametrii, Kartografii i Teledetekcji, Vol. 23, 2012, s. 197–207”
4. Peterson, M.P. 2008, International Perspectives on Maps and the Internet. Springer
5. Scharl A., Tochtermann K. (Eds.), 2007, The Geospatial Web. How Geobrowsers, Social Software and the Web 2.0 are Shaping the Network Society, Springer, London
6. Balram S., Dragicevic S. (Eds.), 2006. Collaborative Geographic Information Systems. Idea Group Publishing
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt GI.ISP-5013_W01
- zna główne zjawiska uspołecznienia internetu: serwisy społecznościowe, blogosfera, internet semantyczny a usługi geoinformacyjne, zjawisko neokartografii
Weryfikacja: zaliczenie wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt GI.ISP-5013_W02
- zna narzędzia geoinformacyjne mające zastosowanie w przestrzeni społecznościowej: geoprzeglądarki, serwisy informacji geograficznej, interfejsy aplikacyjne API
Weryfikacja: zaliczenie wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: