Nazwa przedmiotu:
Seminarium specjalizacyjne
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. inż. Jarosław Zawadzki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Ochrona Środowiska
Grupa przedmiotów:
Specjalizacyjne
Kod przedmiotu:
1110-OSIZO-MSP-3303
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 Obecność na zajęciach. Prace domowe, przygotowanie się do zajęć . Wykonanie projektów.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1/2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość języka obcego na poziomie B2
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Opanowanie przez studentów terminologii zawodowej w języku obcym poprzez zapoznanie studentów w języku angielskim z nowoczesnymi rozwiązaniami i technologiami wykorzystywanymi w ochronie środowiska. Przedmiot dostarczy studentowi głównie wiedzę w zakresie terminów angielskich związanych z wybranymi nowoczesnymi technologiami geoinformacyjnymi w szczególności geostatystyki, GIS, i teledetekcji powierzchni ziemi na tle zagadnień pokrewnych takich jak informatyka środowiska, programowanie, metody statystyczne itp. Ww. zagadnienia przerabiane będą na przykładzie wybranych wyników badań dotyczących np. zanieczyszczenia gleby, metodą magnetometryczną - zaliczanej w literaturze naukowej do tzw. „forensic disciplines” oraz satelitarnych obserwacji gleby. W związku z tym student pozna również wybrane terminy związane z głównie badaniami pedologicznymi, naziemnymi i satelitarnymi. W trakcie zajęć omówione zostaną zasady pisania posterów na konferencje naukowe, oraz publikacji naukowych, jak również wybrane techniki prezentacji. Ponadto zostaną szczegółowo zaprezentowane zagadnienia związane z poszukiwaniem informacji naukowej w języku angielskim, na przykładzie wybranych zasobów bibliotecznych i edukacyjnych z ukierunkowaniem na portale agencji kosmicznych, portale o charakterze naukowym, strony informujące o pracy w instytucjach naukowych, środkach finansowych np. grantach, stypendiach itp. dla młodych badaczy.
Treści kształcenia:
1. Aktualne kierunki rozwoju w ochronie środowiska na przykładach z zakresu badań naziemnych i satelitarnych gleb (wybrane „forensic disciplines”). Źródła informacji o rozwiązaniach i technologiach. Praca z wybranymi publikacjami naukowymi w języku angielskim. 2. Omówienie wybranych aspektów terminologii anglojęzycznej w ochronie środowiska, podczas przygotowania prezentacji wyników badań w formie posteru lub prezentacji. Przygotowanie przykładowego posteru lub prezentacji przez studentów (na podstawie wybranych informacji naukowych). Ocena i dyskusja. 3. Omówienie struktury i podstawowych zasad pisania publikacji naukowych w języku angielskim. 4 Przygotowanie schematu przykładowej publikacji przez studentów na podstawie samodzielnie wybranych informacji z portali naukowych. Dyskusja w języku angielskim. Ocena schematu przykładowej publikacji. 5 Poszukiwanie wybranej informacji naukowej w języku angielskim w zasobach bibliotecznych i edukacyjnych, portalach o charakterze naukowym, stronach informujące o pracy w instytucjach naukowych, środkach finansowych np. grantach, stypendiach itp. dla młodych badaczy.
Metody oceny:
Kolokwium, projekty
Egzamin:
nie
Literatura:
Na zajęciach wykorzystana zostanie obcojęzyczna literatura specjalistyczna dla specjalności Informacja i Zarządzanie w Ochronie Środowiska w szczególności specjalnie wyselekcjonowane i odpowiednio zestawione pod względem tematycznym , artykuły naukowe i referaty, z renomowanych, międzynarodowych czasopism naukowych i technicznych, dające studentom możliwość wyboru tekstu, w zależności od zainteresowań. Przykłądowo mogą być to: Understanding Spatial Statistics and Geostatistics, Interview with Lauren Scott, Ph.D., Esri ArcWatch April 2010. Terminology and soil sampling. Zorzi et. al., Pure Appl. Chem., Vol. 77, No. 5, pp. 827–841, 2005. How (Not) to Lie with Spatial Statistics, Anselin, American Journal of Preventive Medicine, 30(2S). The influence of a large city on some soil properties and metals content, Biasiolia et al., Science of the Total Environment 356 (2006) 154– 164. Testing a Soil Magnetometry Technique in a Highly Polluted Industrial Region in North-Eastern Germany, Christine Fürst et al., Water Air Soil Pollut (2009) 202:33–43. Geostatistical assessment of Pb in soil around Paris, France, Saby et.al. Science of the Total Environment 367 (2006) 212–221. An optimal spatial sampling design for intra-urban population exposure assessment, Kumar, Atmospheric Environment 43 (2009) 1153–1155. A spatially-evaluated methodology for assessing risk to a population from contaminated land, Gay and Korre, Environmental Pollution 142 (2006) 227-234. Optimizing a Sampling Network. Automating the Use of Geostatistical Tools for Lake Tahoe Area Study, Fraczek et al., Arc User. The Magazine dor ESRI Users, July–September 2007, 10 (3). Theory of sampling and geostatistics: an intimate link, Francois-Bongarcon, Chemometrics and Intelligent Laboratory Systems 74 (2004) 143– 148. A Cognitive View of Spatial Uncertainty, Geoffrey Edwards and Marie-Josse Fortin. T. Hunsaker et al. (eds.), Spatial Uncertainty in Ecology 133 © Springer Science+Business Media New York 2001 A balanced view of scale in spatial statistical analysis, Dungan,Ecography 25: 626 – 640, 2002. Sampling Strategies Chapter 3: Morrison et al. Fundamentals, Springer Series on Environmental Management© 2001
Witryna www przedmiotu:
System Moodle
Uwagi:
Brak

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - kompetencje społeczne

Efekt K_K02
Rozumie i ma świadomość ważności pozatechnicznych aspektów działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko naturalne i społeczne, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Weryfikacja: Praca na zajęciach, prace domowe w oparciu o zaproponowaną literaturę naukową.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt K_W08
Posiada wiedzę z zakresu zasad planowania i prowadzenia badań i pomiarów stanu środowiska z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi informatycznych, technologicznych i technicznych oraz stosuje zasadę interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych opartego na danych empirycznych
Weryfikacja: Praca na zajęciach, prace domowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_W10
Ma uporządkowaną wiedzę ogólną i w pogłębionym stopniu wiedzę związaną z dziedziną, którą studiuje, znajomość struktur gramatycznych i słownictwa dotyczących rozumienia i tworzenia różnych rodzajów tekstów pisanych i mówionych, formalnych i nieformalnych, zarówno ogólnych, jak i ze swojej dziedziny, oraz wiedzę na temat aktualnych wydarzeń oraz na temat kultury i zwyczajów panujących w danym obszarze językowym.
Weryfikacja: Praca na zajęciach przygotowanie posteru lub schematu publikacji.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt K_U03
Porozumiewa się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, w tym także w języku angielskim lub innym języku obcym w zakresie problemów i zagadnień ochrony środowiska
Weryfikacja: Praca na zajęciach.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt K_U05
Rozumie w pogłębionym stopniu znaczenie głównych wątków przekazu w złożonych tekstach na tematy konkretne i abstrakcyjne, w szczególności w dyskusji na tematy z zakresu swojej specjalności. Potrafi prowadzić rozmowę z rodzimym użytkownikiem danego języka na tyle płynnie i spontanicznie, by nie powodować napięcia u którejkolwiek ze stron. Potrafi formułować przejrzyste wypowiedzi ustne i pisemne w szerokim zakresie tematów, wyjaśniać swoje stanowisko, rozważając wady i zalety różnych rozwiązań.
Weryfikacja: Praca na zajęciach. Wygłoszenie prezentacji lub przygotowanie posteru.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_K04
Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, rozumie potrzebę popularyzacji osiągnięć techniki i technologii, w tym w szczególności dotyczących ochrony środowiska oraz podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały dla odbiorców bez przygotowania technicznego polskim i języku obcym dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego materiału lub realizacji zadania badawczego lub inżynierskiego
Weryfikacja: Praca na zajęciach, prace domowe w oparciu o zaproponowaną literaturę naukową.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: