Nazwa przedmiotu:
Cyfrowe zasoby informatyzacji technicznej
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Witold Marowski, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
1150-MBAMR-ISP-0405
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych - 30 godz. wykładu. 2) Praca własna studenta – 45 godzin, w tym: a) studia literaturowe – 15 godz. b) przygotowanie do zajęć – 15 godz. c) przygotowanie do sprawdzianów – 15 godz. 3) RAZEM – 75 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 punktów ECTS – liczba godzin kontaktowych – 30 godz. w tym: a) wykład - 30 godz.;
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,6 punktu ECTS – 15 godzin zajęć przy komputerach: praca nad tworzeniem projektów arkuszy kalkulacyjnych w programie Microsoft Excel i struktur hierarchicznych w programie TreeLine
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość środowiska Windows. Obsługa arkuszy kalkulacyjnych w programie Microsoft Excel (poziom podstawowy). Programowanie w języku Visual Basic (poziom podstawowy).
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarzadzeniem Rektora
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z zaawansowanymi technikami wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych do zarządzania zasobami informacji technicznej. Zapoznanie studentów z technikami definiowania i prezentacji hierarchicznych struktur informacji technicznej na przykładzie programu TreeLine.
Treści kształcenia:
1.Podstawowe techniki pracy z arkuszami kalkulacyjnymi programu Microsoft Excel. 2.Techniki definiowania reguł poprawności danych oraz ograniczania dostępu do komórek arkusza kalkulacyjnego. 3. Sporządzanie i formatowanie wykresów w programie Microsoft Excel oraz przenoszenie ich do innych rodzajów dokumentów. 4.Metody poprawnego tworzenia na arkuszach kalkulacyjnych list przechowujących duże zasoby danych. 5. Techniki tworzenia i wykorzystywania podzbiorów danych zawartych na listach. 6. Tworzenie arkuszy kalkulacyjnych o strukturze hierarchicznej i techniki ich wykorzystywania. 7. Tabele przestawne - techniki tworzenia oraz wykorzystywania do analizy zasobów danych. 8. Podstawowe zasady tworzenia i wykorzystywania w programie Microsoft Excel kodu języka Visual Basic. 9. Osadzanie na arkuszu kalkulacyjnym formantów i oprogramowywanie sposobu ich działania. 10. Współpraca arkusza kalkulacyjnego z zewnętrznymi źródłami danych w postaci plików tekstowych lub baz relacyjnych. 11. Tworzenie dokumentacji drukowanej na podstawie zawartości arkuszy kalkulacyjnych. 12. Koncepcja prezentacji struktur hierarchicznych w programie TreeLine. 13. Współpraca programu TreeLine z zewnętrznymi źródłami danych w postaci plików tekstowych, arkuszy kalkulacyjnych lub relacyjnych baz danych.
Metody oceny:
1. Analiza aktywności studentów podczas wykładu, stawianych pytań i zgłaszanych wątpliwości. 2. Sprawdzanie wyników osiąganych samodzielnie przez studentów na podstawie informacji i wzorców postępowania podanych przez prowadzącego w trakcie zajęć poświęconych praktycznej przy komputerach. 3. Dwa pisemne sprawdziany zaliczeniowe.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Monsen L.: Microsoft Excel 97 w zastosowaniach, LT&P, Warszawa, 1999 1. McFedries P.: Excel. Wykresy, analiza danych, tabele przestawne, Helion, Gliwice, 2015. 2. Monsen L.: Microsoft Excel 97 w zastosowaniach, LT&P, Warszawa, 1999. 3. Walkenbach J.: Excel 2013 PL. Biblia, Helion, Gliwice 2013 Pomocne mogą także być inne książki omawiające zaawansowane funkcje programu Microsoft Excel lub innego środowiska tworzenia i wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych (odpowiednio do rodzaju i posiadanej wersji programu).
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 1150-MBAMR-ISP-0405W1
Posiada wiedzę o zasadach prezentowania zasobów informacji na arkuszach kalkulacyjnych; Posiada wiedzę o technikach współpracy arkuszy kalkulacyjnych z zewnętrznymi źródłami danych.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_W16, KMiBM_W19, KMiBM_W17, KMiBM_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07
Efekt 1150-MBAMR-ISP-0405W2
Posiada wiedzę o wybranych technikach gromadzenia zasobów informacji o strukturze hierarchicznej i prezentowania ich zawartości.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_W16, KMiBM_W19, KMiBM_W17, KMiBM_W18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W06, InzA_W02, InzA_W05, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 1150-MBAMR-ISP-0405_U1
Potrafi poprawnie tworzyć na arkuszach kalkulacyjnych listy służące do przechowywania dużych zasobów danych; Potrafi analizować duże zasoby danych przy użyciu technik właściwych dla arkuszy kalkulacyjnych.
Weryfikacja: Sprawdzian (w zakresie opisu metod), praktyczna weryfikacja umiejętności podczas zajęć przy komputerze
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_U15, KMiBM_U16, KMiBM_U17, KMiBM_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U11, T1A_U12, InzA_U06, InzA_U08, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U16
Efekt 1150-MBAMR-ISP-0405_U2
Potrafi sporządzać i formatować wykresy stanowiące graficzną interpretację danych z arkuszy kalkulacyjnych. Potrafi tworzyć formanty na arkuszach kalkulacyjnych i oprogramowywać ich działanie.
Weryfikacja: Sprawdzian (w zakresie opisu metod), praktyczna weryfikacja umiejętności podczas zajęć przy komputerze.
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_U15, KMiBM_U16, KMiBM_U17, KMiBM_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U11, T1A_U12, InzA_U06, InzA_U08, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U10, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U10, T1A_U13, T1A_U16
Efekt 1150-MBAMR-ISP-0405_U3
Potrafi korzystać z programu TreeLine przy tworzeniu wizualizacji zbiorów danych o strukturze hierarchicznej.
Weryfikacja: Sprawdzian (w zakresie opisu metod), praktyczna weryfikacja umiejętności podczas zajęć przy komputerze.
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_U17, KMiBM_U19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T2A_U01, T2A_U02, T2A_U07, InzA_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 1150-MBAMR-ISP-0405_K1
Ma świadomość konieczności ochrony cyfrowych zasobów danych przed błędnymi działaniami użytkowników
Weryfikacja: Sprawdzian (w zakresie znajomości typowych zabezpieczeń), dyskusja
Powiązane efekty kierunkowe: KMiBM_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, InzA_K01