- Nazwa przedmiotu:
- Przedmiot obieralny 12 Ekologia Krajobrazu
- Koordynator przedmiotu:
- dr Bożena Degórska
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GK.NIOB707
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady - 16 godz
Zapoznanie się z literaturą 10 godz.
Przygotowanie do egzaminu 14 godz.
Razem godz. 40 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Obecność na wykładach 16 godz.
Razem 16 godz. co odpowiada 1 punktowi ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Ma mieć podstawową wiedzę na temat środowiska przyrodniczego Polski, a zwłaszcza w zakresie geomorfologii.
Ma mieć wiedze na temat planowania przestrzennego w Polsce.
Ma mieć wiedze na temat baz danych o środowisku i SIP.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z uwarunkowaniami krajobrazowymi Polski.
Zapoznanie z prawnymi podstawami ochrony i planowania krajobrazu.
Zapoznanie z metodami ochrony, planowania i zarządzania krajobrazem.
- Treści kształcenia:
- Wykład wprowadzający: definicje krajobrazu i typy krajobrazu.
Uwarunkowania krajobrazowe Polski.
Prawne podstawy ochrony krajobrazu.
Ochrona krajobrazu w systemie ochrony przyrody i środowiska.
Podstawy planowania krajobrazu w Polsce i w Unii Europejskiej.
Planowanie krajobrazu w systemie planowania przestrzennego, z uwzględnieniem skali przestrzennej.
Planowanie krajobrazu a kształtowanie ładu przestrzennego.
Zarządzanie krajobrazem.
- Metody oceny:
- Zaliczenie wykładu: Sprawdzian pisemny
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Europejska Konwencja Krajobrazowa, sporządzona we Florencji dnia 20 października 2000 r., Dz.U. 2006 nr 14 poz. 98 [http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20060140098]
Jędraszko Andrzej, 1998, Planowanie środowiska i krajobrazu w Niemczech na przykładzie Stuttgartu, Unia Metropolii Polskich, Warszawa.
Jędraszko Andrzej, 2005, Zagospodarowanie przestrzenne w Polsce, drogi i bezdroża regulacji ustawodawczych, Unia Metropolii Polskich, Wydawnictwo PLATAN, Kryspinów
Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju do 2030 r. [ http://strateg.stat.gov.pl/strategie_pliki/Koncepcja_Przestrzennego_Zagospodarowania_Kraju_2030.pdf ], [http://www.mir.gov.pl/rozwoj_regionalny/polityka_przestrzenna/kpzk/strony/koncepcja_przestrzennego_zagospodarowania_kraju.aspx]
Opracowanie ekofizjograficzne do Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy [http://architektura.um.warszawa.pl/zmiany-studium]
Szponar Adolf, 2003, Fizjografia urbanistyczna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_13
- ma podstawową wiedzę z zakresu ekologii krajobrazu; zna podstawowe procesy geologiczne oraz mechanizmy powstawania form geomorfologicznych, ma wiedzę o typach krajobrazu Polski i jego zróżnicowaniu, ma wiedzę o ochronie, planowaniu i zarządzaniu krajobrazem w Polsce i Unii Europejskiej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U001
- potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U16
- potrafi wykorzystać dostępne źródła informacji o środowisku , wskazać zasady oraz warunki korzystania z jego zasobów z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt
- rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy) - podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
Weryfikacja: Wpisz opis
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K02
- ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera geodety i kartografa, w tym jej wpływ na środowisko i konflikty społeczne, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt K03
- ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur
Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: