- Nazwa przedmiotu:
- Modele biznesu
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Tomasz Zieliński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 67h
25h [10h (wykład) + 15h (ćwiczenia)] + 5h (przygotowanie
literatury) + 5h (opracowanie założeń analizy/projektu modelu biznesu) + 5x3h (opracowanie analizy/projektu) + 5h (przygotowanie raportu z analizy/projektu) + 5h (przygotowanie prezentacji) + 2h (konsultacje) + 5h (przygotowanie do kolokwium)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1ECTS
25h (wykład + ćwiczenia) + 2h (konsultacje) = 27h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 ECTS
5h (opracowanie założeń analizy/projektu modelu biznesu) +
5x3h (opracowanie analizy/projektu) + 5h (przygotowanie raportu z analizy) + 5h (przygotowanie prezentacji) = 30h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z teorii modeli i sposobów ich kreowania, realizacji strategii przedsiębiorstw w kontekście modelowania biznesowego, opracowywania modeli biznesowych przedsięwzięć i przedsiębiorstw, analizy sposobów tworzenia, wdrażania i funkcjonowania modeli biznesu.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania modeli biznesu, sposobów kreowania i wdrażania modeli biznesu
- potrafił zaprojektować nowy model biznesu.
- potrafił ocenić znaczenie modelowania biznesowego dla rozwoju przedsiębiorstw, być otwartym na zmiany, akceptować zmiany w wyniku rozwoju rynku i konkurencji.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Podstawowe pojęcia – co to jest model biznesu,
Model biznesowy z punktu widzenia wartości dla klienta – efektywność, komplementarność, utrzymanie, innowacyjność,
Rodzaje modeli biznesu: B2C (Business-to-Customer, B2B (Business-to-Business), C2C (Customer-to-Customer), P2P (Peer-to-Peer), M-commerce (Mobile Commerce).
Ćwiczenia:
Sposoby i techniki kreowania modeli biznesu w przedsiębiorstwie, Modelowanie przedsięwzięć organizacyjno-technologicznych, dostosowywanie modelu przedsiębiorstwa do uwarunkowań rynkowych, analiza case study.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: interaktywna forma prowadzenia wykładu, analiza case study
2. Ocena sumatywna : przeprowadzenie jednego kolokwium zawierającego test i pytania otwarte; ocena z kolokwium w przedziale 3-5, zalicza ocena >=3
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: interaktywna forma prowadzenia ćwiczeń, analiza case study, praca w zespołach nad budową i analizą modelu
2. Ocena sumatywna: realizacja projektu modelowania biznesowego; ocena z projektu
C. Końcowa ocena z przedmiotu: na ocenę końcową wpływa ocena z kolokwium i ocena z projektu, przedmiot zalicza ocena >=3
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
J. Michalak, Modele biznesu przedsiębiorstw. Analiza i raportowanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017
Uzupełniająca:
1. Grudzewski W.M., Hejduk I.: Zarządzanie technologiami. Zaawansowane technologie i wyzwania ich komercjalizacji. DIFIN, Warszawa 2009.
2. Jabłoński M.: Kształtowanie modeli biznesu. DIFIN, Warszawa 2013.
- Witryna www przedmiotu:
- www.electurer.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się