Nazwa przedmiotu:
Modele biznesu
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Tomasz Zieliński
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
67h 25h [10h (wykład) + 15h (ćwiczenia)] + 5h (przygotowanie literatury) + 5h (opracowanie założeń analizy/projektu modelu biznesu) + 5x3h (opracowanie analizy/projektu) + 5h (przygotowanie raportu z analizy/projektu) + 5h (przygotowanie prezentacji) + 2h (konsultacje) + 5h (przygotowanie do kolokwium)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1ECTS 25h (wykład + ćwiczenia) + 2h (konsultacje) = 27h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 ECTS 5h (opracowanie założeń analizy/projektu modelu biznesu) + 5x3h (opracowanie analizy/projektu) + 5h (przygotowanie raportu z analizy) + 5h (przygotowanie prezentacji) = 30h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z teorii modeli i sposobów ich kreowania, realizacji strategii przedsiębiorstw w kontekście modelowania biznesowego, opracowywania modeli biznesowych przedsięwzięć i przedsiębiorstw, analizy sposobów tworzenia, wdrażania i funkcjonowania modeli biznesu.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania modeli biznesu, sposobów kreowania i wdrażania modeli biznesu - potrafił zaprojektować nowy model biznesu. - potrafił ocenić znaczenie modelowania biznesowego dla rozwoju przedsiębiorstw, być otwartym na zmiany, akceptować zmiany w wyniku rozwoju rynku i konkurencji.
Treści kształcenia:
Wykład: Podstawowe pojęcia – co to jest model biznesu, Model biznesowy z punktu widzenia wartości dla klienta – efektywność, komplementarność, utrzymanie, innowacyjność, Rodzaje modeli biznesu: B2C (Business-to-Customer, B2B (Business-to-Business), C2C (Customer-to-Customer), P2P (Peer-to-Peer), M-commerce (Mobile Commerce). Ćwiczenia: Sposoby i techniki kreowania modeli biznesu w przedsiębiorstwie, Modelowanie przedsięwzięć organizacyjno-technologicznych, dostosowywanie modelu przedsiębiorstwa do uwarunkowań rynkowych, analiza case study.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: interaktywna forma prowadzenia wykładu, analiza case study 2. Ocena sumatywna : przeprowadzenie jednego kolokwium zawierającego test i pytania otwarte; ocena z kolokwium w przedziale 3-5, zalicza ocena >=3 B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: interaktywna forma prowadzenia ćwiczeń, analiza case study, praca w zespołach nad budową i analizą modelu 2. Ocena sumatywna: realizacja projektu modelowania biznesowego; ocena z projektu C. Końcowa ocena z przedmiotu: na ocenę końcową wpływa ocena z kolokwium i ocena z projektu, przedmiot zalicza ocena >=3
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: J. Michalak, Modele biznesu przedsiębiorstw. Analiza i raportowanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017 Uzupełniająca: 1. Grudzewski W.M., Hejduk I.: Zarządzanie technologiami. Zaawansowane technologie i wyzwania ich komercjalizacji. DIFIN, Warszawa 2009. 2. Jabłoński M.: Kształtowanie modeli biznesu. DIFIN, Warszawa 2013.
Witryna www przedmiotu:
www.electurer.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się