- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy zarządzania projektami
- Koordynator przedmiotu:
- dr Małgorzata Waszkiewicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60h: 15h (wykład) + 15h (projekt) + 15h (praca własna nad projektem) + 10h (przygotowanie do zaliczenia wykładu) + 5h (konsultacje)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 ECTS: 15h (wykład) + 15h (projekt) + 15h (praca własna nad projektem) + 10h (przygotowanie do zaliczenia wykładu) + 5h (konsultacje)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 ECTS: 15h (projekt) + 15h (praca własna nad projektem) + 10h (przygotowanie do zaliczenia wykładu) + 5h (konsultacje)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy z zakresu zarządzania projektami w podstawowym jego wymiarze (m.in. podstawowe pojęcia, metodyki, planowanie i harmonogramowanie projektu).
- Treści kształcenia:
- Wykład:
W1-2. Wprowadzenie. Przegląd metodyk i standardów zarządzania projektami, w tym PRINCE2, PMBoK, AGILE PM.
W3-4. Cykl życia projektu. Struktura projektów w przedsiębiorstwie. Struktura podziału pracy.
W5-6. Harmonogramowanie za pomocą metody ścieżki krytycznej. Przykład przeliczenia harmonogramu.
W7-8. Przypisanie ograniczeń projektowych. Dokumentacja projektowa.
W9-10. Definiowanie i przypisywanie ról i zasobów do projektu.
W11-12. Optymalizacja planu projektowego. Controlling projektu.
W13. Raportowanie.
W14. Kolokwium zaliczeniowe.
Projekt:
P1. Wprowadzenie i rozpoczęcie pracy projektowej – Cele, za-łożenia wstępne, problem projektowy, kryteria oceny projektu.
P2-3. Podstawowe parametry i determinanta projektu – Zdefiniowanie etapów pracy i struktury projektu.
P4-5. Planowanie projektu – Zadania projektowe, podział zadań WBS.
P6-7. Czynniki zasobowe i harmonogram wykonania projektu – Zasoby, czas, koszty, źródła finansowania.
P8. Czynniki ryzyka projektowego – Szacowanie ryzyka realizacji, raport planowania.
P9. Wykonanie projektu – Alokacja zadań do wykonania, plan wykonawczy.
P10. Zadania kontrolne – Przegląd, monitorowanie, raportowanie.
P11-12. Elementy analizy matematyczno-statystycznej w działaniach projektowych.
P13. Zakończenie projektu – Rezultaty, dokumentacja, raport końcowy, archiwizacja.
P14. Podsumowanie wykonania zadań projektowych – Praktyka w projektowaniu.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: systematyczny przegląd wiedzy po-zyskanej podczas poprzednich zajęć (pytania sprawdzające).
2. Ocena sumatywna : Kolokwium zaliczeniowe, forma pisemna. Warunkiem koniecznym do zaliczenia wykładu jest uzyskanie oceny min. 3.0 z kolokwium zaliczeniowego. Obecność na wykładzie będzie elementem umożliwiającym podniesienie/obniżenie oceny z kolokwium zaliczeniowego o pół stopnia.
B. Projekt:
1. Ocena formatywna: systematyczny przegląd wiedzy po-zyskanej w poprzednich zajęć, ocena systematyki pracy nad projektem, aktywność na zajęciach.
2. Ocena sumatywna: Warunkiem koniecznym do zaliczenia zajęć projektowych jest uzyskanie oceny min. 3.0. Na ocenę składają się: obecność na zajęciach, terminowość zakończenia projektu oraz dostarczenie projektu końcowego w wersji papierowej i elektronicznej, merytoryczna zawartość i możliwości implementacyjne wykonywanych zadań projektowych.
C. Końcowa ocena : średnia arytmetyczna z zajęć wykładowych i zajęć projektowych. W razie wahań pomiędzy przedziałami oceny, dodatkowym elementem oceny będzie stanowiła obecność i aktywność na zajęciach.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1) Wysocki R. K., „Efektywne zarządzanie projektami : tradycyjne, zwinne, ekstremalne”, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2013;
2) Trocki M., „Nowoczesne zarządzanie projektami” PWE, Warszawa 2013.
Uzupełniająca:
Ostoja-Ostaszewski A., "Matematyka w ekonomii: modele i metody. 1, Algebra elementarna", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
- Witryna www przedmiotu:
- www.electurer.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W01
- Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, w tym zarządzania projektami, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, projekt zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W13
- Absolwent zna i rozumie cechy człowieka jako twórcy i uczestnika kultury organizacyjnej
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, projekt zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U01
- Absolwent potrafi identyfikować i interpretować pod-stawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, projekt zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U13
- Absolwent potrafi przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, projekt zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K02
- Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w tym w szczególności dotyczących planowania, optymalizacji i efektywnej realizacji projektów korzy-stających z wiedzy inżynierskiej
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, projekt zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Aktywność na zajęciach, projekt zaliczeniowy
- Absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych (m.in. członka zespołu projektowego), w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Weryfikacja: I1_K05
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: