- Nazwa przedmiotu:
- Ergonomia w przemyśle
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab.inż. Ewa Górska, prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30h: 15h (odbycie ćwiczeń) + 10h (przygotowanie raportów z ćwiczeń) + 5h (udział w konsultacjach)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,7 ECTS: 15h (odbycie ćwiczeń) + 5h (udział w konsultacjach)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,8 ECTS: 15h (odbycie ćwiczeń) + 10h (przygotowanie raportów z ćwiczeń)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 10 do 15 miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium)
- Cel przedmiotu:
- Opanowanie umiejętności ergonomicznego spojrzenia na procesy pracy.
- Treści kształcenia:
- Opanowanie umiejętności ergonomicznego spojrzenia na warunki pracy z punktu widzenia: psychofizycznych aspektów warunków pracy, takich jak, wysiłek fizyczny, obciążenie statyczne, monotypowość ru-chów, obciążenie psychiczne, monotonia pracy, wpływ presji fizycznej i psychicznej na wydajność pracy oraz materialnego środowiska pracy.
- Metody oceny:
- A.Laboratorium:
1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń; projekt jest dyskutowany i weryfikowany, jest możliwość poprawienia wyników.
2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna projektów, terminowość wykonania prac, redakcja raportu projektowego oraz wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena z laboratorium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Górska E., 2015, Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperymenty, OWPW
Górska E., Lewandowski J., 2016, Zarządzanie i organizacja środowiska pracy, OWPW, Warszawa.
Górska E., 2007, Projektowanie stanowisk pracy dla osób niepełno-sprawnych, OWPW, Warszawa.
Górska E., 2016, Metody oceny ryzyka zawodowego, OWPW, Warsza-wa
Sikorski M. Interakcja człowiek-komputer, wyd. PJWSTK, Warszawa 2010
Berlin C., Adams C., Production Ergonomics: Designing Work Systems to Support Optimal Human Performance, Ubiquity Press, London 2017
- Witryna www przedmiotu:
- www.electurer.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W06
- Absolwent zna teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie identyfikacji, budowy i reorganizacji procesów, ze szczególnym uwzględnieniem procesów produkcyjnych
Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i z laboratoriów i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W13
- Absolwent zna cechy człowieka jako twórcy i uczestnika kultury organizacyjnej
Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i z laboratoriów i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U12
- Absolwent potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i z laboratoriów i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U19
- Absolwent potrafi planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole
Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i z laboratoriów i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K02
- Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i z laboratoriów i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: