- Nazwa przedmiotu:
- Badania operacyjne
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Iwona Głażewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 79h: 15h (wykład) + 15h (ćwiczenia) + 6x3h (rozwiązywanie praktyc-nych problemów) + 4x3h (opracowanie projektów przedkolokwialnych) +3x3h (przygotowanie
odpowiedzi na pytania przedkolokwialne) + 2h (udział w konsultacjach) + 8 h (przygotowanie do zaliczenia)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 ECTS: 15h (wykład) + 15h (ćwiczenia) + 2h (konsultacje) = 32h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 ECTS: 15h (ćwiczenia) + 6x3h (rozwiązywanie praktycznych problemów) + 4x3h (opracowanie projektów przedkolokwialnych) = 45h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy matematyki i programu Excell.
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu badań operacyjnych, zagadnień optymalizacji
- potrafił wykorzystać nabytą wiedzę do optymalizacji w procesach zarządzania
- potrafił przekazywać informację w zakresie badań operacyjnych
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1). Modelowanie problemów decyzyjnych. Przedstawienie matematycznej postaci modelu decyzyjnego. 2). Rozwiązywanie zagadnień programowania liniowego metodą graficzną i metodą Simpleks. 3). Dualizm w programowaniu liniowym. 4). Zagadnienie transportowe – metody wyznaczania rozwiązań wstępnych i optymalnych. 5) Programowanie dynamiczne. 6). Model sieciowy przedsięwzięcia - metody CPM, CPM-MCX. 7). Planowanie sieciowe w warunkach niepewności – metoda PERT.
Ćwiczenia:
1). Formułowanie funkcji celu i warunków ograniczających dla różnego typu modeli liniowych. 2). Rozwiązywanie zadań liniowych. 3). Rozwiązywanie przykładu przekształcenia zadania modelu liniowego w symetryczne zadanie dualne.4). Rozwiązywanie zagadnień transportowych. 5). Rozwiązywanie zadań z zakresu jednowymiarowych procesów alokacji. 6) . Rozwiązywanie zadań dotyczących modelu jednowymiarowego procesu wyrównywania. 7). Praktyczne wykorzystanie metod sieciowych do zarządzania projektem (CPM, CPM-MCX, PERT).
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności wnioskowania dotyczącego zadawanych w trakcie wykładu pytań problemowych, częściowo interaktywna forma prowadzenia wykładu.
2. Ocena sumatyw-na: przeprowadzenie jednego kolokwium końcowego, zawierającego p-tania testowe; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas kolejnych zajęć;
2. Ocena sumaywna : ocena wykonywanych ćwiczeń w skali punktowej, ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3;
przeprowadzenie jednego kolokwium ocenianego w skali punktowej; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzy-skanie oceny >=3
C. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z kolokwium końcowego z wykładu, kolokwium końcowego z części ćwiczeniowej jak i z wykonywanych ćwiczeń >=3; ocena z przedmiotu obliczana jest zgodnie z formułą: 0,4 * ocena z ćwiczeń + 0,3* ocena z kolokwium końcowego z wykładu + 0,3* ocena z kolokwium końcowego z części ćwiczeniowej.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Praca zbiorowa pod. red. Kukuły K.: Badania operacyjne w przykładach i zadaniach, PWN, Warszawa 2011,
2. Praca zbiorowa pod red. Ignasiaka E.: Badania operacyjne, PWE, Warszawa 2010
3. Siudak M.: Badania operacyjne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2005
4. SIkora W., Badania operacyjne, PWE 2017
Uzupełniająca:
1. Wagner H.: Badania operacyjne. Zastosowanie w zarządzaniu, PWE, Warszawa 1980
2. Jadczak R., Gajda J.B., Badania operacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2015
- Witryna www przedmiotu:
- www.electurer.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W01
- Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: Kolokwium końcowe po części wykładowej, dyskusje w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W02
- Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowań technologii produkcyjnych
Weryfikacja: Kolokwium końcowe po części wykładowej, dyskusje w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U07
- Absolwent potrafi analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w inżynierii produkcji, w tym również narzędzi IT
Weryfikacja: Wykonywanie ćwiczeń w ramach zajęć, dyskusje w trakcie zajęć, kolokwium końcowe po części ćwiczeniowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U15
- Absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi za-łożeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Wykonywanie ćwiczeń w ramach zajęć, dyskusje w trakcie zajęć, kolokwium końcowe po części ćwiczeniowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K01
- Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Ocena samodzielnej pracy studenta w trakcie realizacji ćwiczeń, dyskusje w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K02
- Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Ocena samodzielnej pracy studenta w trakcie realizacji ćwiczeń, dyskusje w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: