Nazwa przedmiotu:
Statystyka i badania rynku
Koordynator przedmiotu:
dr Agnieszka Krzętowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
MI 11
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
100 h w tym: Godziny realizowane na zajęciach dydaktycznych wynikające z planu studiów: wykłady - 15, ćwiczenia - 30. II. Godziny realizowane ze studentami poza planem studiów: Konsultacje (konsultacje e-mailowe) Egzaminy (egzaminy poprawkowe) Zaliczanie przedmiotów w dodatkowych terminach - 10 Praca własna studenta - 45 (przygotowanie do zajęć w tym zapoznanie z literaturą, przygotowanie do zaliczeń i egzaminu, quizy online)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
I. Liczba punktów ECTS uzyskanych na zajęciach dydaktycznych wynikające z planu studiów: wykłady - 0,6 pkt ćwiczenia - 1,2 pkt II Godziny realizowane ze studentami poza planem studiów: Konsultacje (konsultacje e-mailowe), egzaminy (egzaminy poprawkowe), zaliczanie przedmiotów w dodatkowych terminach 0,4 pkt
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,7 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Matematyka, umiejętność posługiwania się arkuszem kalkulacyjnym
Limit liczby studentów:
Wykład: min. 15; Ćwiczenia: 20 -30
Cel przedmiotu:
Nauczyć samodzielnego posługiwania się technikami i miarami statystycznymi w celu gromadzenia, opracowania, prezentacji i analizy informacji niezbędnych w procesach badania rynku. Właściwego doboru badanej grupy, prawidłowej prezentacji danych oraz wyciąganiu właściwych wniosków. Zapoznać z metodami badania zjawisk masowych, dynamiką zjawisk i tendencjami rozwojowymi, z metodami wyliczania i interpretacją indeksów złożonych. Korelacją i regresją zjawisk.
Treści kształcenia:
Wykłady (tematy) Podstawowe pojęcia. Przedmiot i zadania statystyki jako nauki. Organizacja i przebieg badania statystycznego. Opis statystyczny. Charakterystyki liczbowe struktury zbiorowości. Klasyczne i pozycyjne miary tendencji centralnej. Klasyczne i pozycyjne miary zróżnicowania i asymetrii. Analiza współzależności zjawisk ekonomicznych. Liniowy model regresji dwóch zmiennych. Metoda najmniejszych kwadratów. Metody badania dokładności oszacowanej funkcji regresji, współczynnik determinacji. Współczynnik zbieżności. Korelacja cech jakościowych (niemierzalnych). Statystyczny opis dynamiki zjawisk. Szeregi chronologiczne. Podstawy teorii indeksów ekonomicznych. Indeksy indywidualne. Indeksy agregatowe dla wielkości absolutnych. Analiza dynamiki zjawisk złożonych (stosunkowych). Wyodrębnienie tendencji rozwojowej zjawisk. Trend liniowy. Badanie wahań sezonowych. Metoda mechaniczna i analityczna. Ćwiczenia (tematy) Opracowanie i prezentacja materiału statystycznego: szereg szczegółowy, rozdzielczy punktowy, rozdzielczy z przedziałami klasowymi. Wskaźnik struktury, skumulowany wskaźnik struktury, dystrybuanta empiryczna. Prezentacja graficzna szeregów statystycznych. Wskaźniki natężenia. Średnia harmoniczna. Klasyczne i pozycyjne miary tendencji centralnej. Średnia arytmetyczna, dominanta, mediana, kwartyl pierwszy i trzeci. Klasyczne i pozycyjne miary zróżnicowania i asymetrii. Analiza współzależności zjawisk ekonomicznych. Współczynnik korelacji liniowej Pearsona. Liniowy model regresji dwóch zmiennych. Współczynniki regresji. Metody badania dokładności oszacowanej funkcji regresji współczynnik determinacji. Współczynnik zbieżności. Korelacja cech jakościowych (niemierzalnych). Korelacja rang Spearmana. Szeregi czasowe momentów i okresów. Średnia chronologiczna. Indeksy indywidualne łańcuchowe i jednopodstawowe. Indywidualne indeksy cen, ilości i wartości .Indeksy agregatowe dla wielkości absolutnych. Formuły Paaschego i Laspeyresa. Równość indeksowa. Wyodrębnienie tendencji rozwojowej zjawisk. Trend liniowy. Badanie wahań sezonowych. Metoda mechaniczna i analityczna. Wyznaczanie poznanych wskaźników z wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych.
Metody oceny:
Egzamin pisemny 2 prace kontrolne (kolokwia). Warunkiem zaliczenia jest pozytywne zaliczenie kolokwium 1 i 2 oraz egzaminu. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i egzaminu.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Amir D. Aczel, Statystyka w zarządzaniu, PWN 2017; 2. Mieczysław Sobczyk, Statystyka, PWN 2017; Literatura uzupełniająca: 1.Janina Jóźwiak, Jarosław Podgórski, Statystyka od podstaw, PWE 2012; 2.Beata Pułaska-Turyna, Statystyka dla ekonomistów, Diffin 2011. 3. Internetowy Podręcznik Statystyki, http://www.statsoft.pl/textbook
Witryna www przedmiotu:
https://www.pw.plock.pl/Kolegium-NEiS
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W06
Posiada wiedzę o metodach i narzędziach statystycznych niezbędnych do analizy zjawisk gospodarczych i społecznych, potrafi wybrać właściwe narzędzia do przeprowadzenia badania statystycznego.
Weryfikacja: Egzamin pisemny w formie testu
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U05
Potrafi stosować metody opisu statystycznego, wyznaczać miary średnie, zróżnicowania i asymetrii. Potrafi zbadać korelację i regresję, dokonać analizy dynamiki zjawisk.
Weryfikacja: Kolokwium 1 i 2
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02
Efekt U09
Posiada umiejętność zbierania danych i sporządzania zestawień, przeprowadzania analiz i ich weryfikacji oraz stosowania metod statystycznych w ocenie przedsięwzięć gospodarczych.
Weryfikacja: Kolokwium 1 i 2
Powiązane efekty kierunkowe: K_U09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U03
Efekt U10
Potrafi zaprojektować i wykonać badanie statystyczne, skonstruować szeregi statystyczne i wykresy. Analizować i zaprezentować otrzymane wyniki.
Weryfikacja: Kolokwium 1 i 2
Powiązane efekty kierunkowe: K_U10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U03

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K03
Potrafi formuować logiczne wnioski z samodzielnie przeprowadzonych badań. Rozumie potrzebę dalszego kształcenia
Weryfikacja: Kolokwium 1 i 2
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K03