Nazwa przedmiotu:
Podstawy filozofii i metodologia nauk
Koordynator przedmiotu:
mgr Tomasz Zbrzezny
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
PP3
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w wykładach 30h Praca własna: 20h Sumaryczne obciążenie pracą studenta 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przyjęcie na I rok studiów
Limit liczby studentów:
Wykł. min. 15
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i problemami filozofii, głównie z teorią poznania. Celem nauczania przedmiotu jest przygotowanie do krytycznego spojrzenia na naukę, jej metody i rezultaty.
Treści kształcenia:
1. Przedmiot filozofii. Naturalny, naukowy i filozoficzny obraz świata. 2.Główne działy filozofii i ich charakterystyka. Teoria poznania i ontologia. 3. Zagadnienie prawdy a sceptycyzm. 4. Różne koncepcje źródeł i granic poznania. 5. Zagadnienia metafizyczne wyrastające z refleksji nad przyrodą. 6. Zagadnienia metafizyczne wyrastające z religii. 7. Filozofia a nauka. Pojęcie i znaczenie światopoglądu. 8. Struktura nauki i struktura teorii naukowych. 9. Klasyfikacja nauk w zarysie historycznym. 10. Charakterystyka głównych działów wiedzy naukowej i problem integracji nauk. 11. Problem humanistycznej refleksji nad nauką. 12. Główne kategorie i pojęcia metodologii nauk. 13. Paradygmat. Geneza i etapy rozwoju pojęcia. 14. Problem autorytetu w nauce.
Metody oceny:
kolokwium dotyczące materiału przewidzianego programem zajęć
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Kazimierz Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii 2. Stanisław Jedynak: Filozofia (Ontologia, teoria poznania logika 3. Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny (red. Cackowski, Kmita, Szaniawski) (wybrane hasła) Literatura uzupełniająca: 1. Thomas S. Kuhn: Struktura rewolucji naukowych 2. Karl R. Popper: Mit schematu pojęciowego. W obronie nauki i racjonalności.
Witryna www przedmiotu:
https://www.pw.plock.pl/Kolegium-NEiS
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil praktyczny - wiedza

Efekt K_W01
Ma podstawową wiedzę o różnorodności nauk pod względem metodologicznym. Ma wiedzę o strukturze nauki i strukturze teorii naukowych.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_WO1
Powiązane efekty obszarowe: S1P_W01

Profil praktyczny - umiejętności

Efekt K_U02
Potrafi prawidłowo posługiwać się terminologią filozoficzną, rozumie wpływ światopoglądu na sposób myślenia o nauce.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02
Powiązane efekty obszarowe: S1P_U02, S1P_U08
Efekt K_U08
Potrafi dostrzec potrzebę humanistycznej refleksji nad nauką.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08
Powiązane efekty obszarowe: S1P_U08

Profil praktyczny - kompetencje społeczne

Efekt K_K01
Potrafi uczestniczyć w dyskusjach, sporach dotyczących nauki, jej uwarunkowań społecznych i aksjologicznych.
Weryfikacja: kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_KO1
Powiązane efekty obszarowe: S1P_K01
Efekt K_K08
Jest zdolny do logicznego i analitycznego myślenia o nauce.Potrafi być krytyczny wobec efektów własnej pracy badawczej.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_KO8
Powiązane efekty obszarowe: S1P_K04, S1P_K07