- Nazwa przedmiotu:
- Teoria i praktyka przedsiębiorczości
- Koordynator przedmiotu:
- PROF. DR HAB. STEFAN KRAJEWSKI
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- EMPS11/1
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach 30h
Udział w ćwiczeniach 0h
Praca własna: przegląd literatury – 25 h stacjonarne,
przygotowanie do zaliczenia 20 h
(45h)
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,92
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- podstawy mikroekonomii oraz polityki gospodarczej
- Limit liczby studentów:
- Wykł. min. 15
- Cel przedmiotu:
- Studenci powinni uzyskać wiedzę dotyczącą roli przedsiębiorczości we współczesnej gospodarce rynkowej. Wykład ma umocnić wśród studentów przekonanie, że własna przedsiębiorczość i własna firma to atrakcyjna droga budowy kariery zawodowej.
- Treści kształcenia:
- 1. Podstawy ekonomicznej teorii przedsiębiorczości
2. Makroekonomiczne uwarunkowania przedsiębiorczości
3. Oddziaływanie mechanizmów rynku i interwencji państwa na rozwój przedsiębiorczości
4. Strategie rozwoju przedsiębiorczości
5. Przedsiębiorczość a formy własności
6. Przedsiębiorczość w firmach małych i dużych
7. Przedsiębiorczość a konkurencyjność firmy
8. Przedsiębiorczość a innowacyjność
9. Przedsiębiorczość a system motywacji
10. Instrumenty wspierania przedsiębiorczości przez państwo:
a. normy prawne regulujące tworzenie firm
b. system podatkowy
c. instytucje wspierające
d. pomoc publiczna (głównie finansowa)
11. Rozwój przedsiębiorczości w Polsce od lat 80-tych dwudziestego wieku
12. Specyfika polskiej przedsiębiorczości
13. Kondycja polskich przedsiębiorstw i ich zdolność do konkurowania na rynku krajowym i międzynarodowym
- Metody oceny:
- Zaliczenie w formie pisemnej (zaliczenie na ocenę). Studenci otrzymują trzy pytania, na które powinni odpowiedzieć w rozwiniętej (opisowej) formie. Pytania będą miały charakter problemowy i obejmą materiał zawarty w literaturze, ale przede wszystkim ten, który zostanie omówiony na wykładach.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Michael E. Porter, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001.
2. Stefan Krajewski, Prywatyzacja, restrukturyzacja, konkurencyjność polskich przedsiębiorstw, PWE, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca:
1. Przemysław Mućko, Aneta Sokół, Jak założyć i prowadzić własną firmę. Praktyczny poradnik z przykładami, CeDeWu.pl, Warszawa 2015.
2. Zofia Ratajczak (red.), Przedsiębiorczość na czas kryzysu. Szkice psychologiczne, Difin, Warszawa 2013.
- Witryna www przedmiotu:
- https://www.pw.plock.pl/Kolegium-NEiS
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt K_WO3
- Ma podstawową wiedzę o relacjach między poszczególnymi elementami struktury społeczno- ekonomicznej, o celach funkcjonowania tych struktur i prawidłowościach kształtujących te relacje i cele, a także potrzebie rozwoju przedsiębiorczości.
Weryfikacja: 1. Egzamin pisemny z pytaniami, na które student powinien odpowiedzieć w sposób pokazujący, jaką wiedzę ma z danego zakresu.
2. W trakcie semestru dwa krótkie kolokwia sprawdzające czy student przygotowuje się na bieżąco do zajęć.
3. Aktywny udział w zajęciach, w tym formułowanie problemów do dyskusji, próby pokazywania jak można je rozwiązać.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_WO3
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W03, S1P_W05
- Efekt K_WO7
- Ma wiedzę o normach i regulacjach prawnych, organizacyjnych, moralnych i etycznych kształtujących funkcjonowanie przedsiębiorstw i pobudzanie przedsiębiorczości.
Weryfikacja: 1. Egzamin pisemny z pytaniami, na które student powinien odpowiedzieć w sposób pokazujący, jaką wiedzę ma z danego zakresu.
2. W trakcie semestru dwa krótkie kolokwia sprawdzające czy student przygotowuje się na bieżąco do zajęć.
3. Aktywny udział w zajęciach, w tym formułowanie problemów do dyskusji, próby pokazywania jak można je rozwiązać.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_WO7
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W04, S1P_W07
- Efekt K_W11
- Ma wiedzę z zakresu nauk ekonomicznych, dotyczącą przedsiębiorczości, zasad tworzenia, funkcjonowania i rozwoju podmiotów gospodarczych, a także budowy planów marketingowych i biznesplanów. Zna techniki i narzędzia oddziaływania na rynek i metody kreowania wizerunku firmy.
Weryfikacja:
1. Egzamin pisemny z pytaniami, na które student powinien odpowiedzieć w sposób pokazujący, jaką wiedzę ma z danego zakresu.
2. W trakcie semestru dwa krótkie kolokwia sprawdzające czy student przygotowuje się na bieżąco do zajęć.
3. Aktywny udział w zajęciach, w tym formułowanie problemów do dyskusji, próby pokazywania jak można je rozwiązać.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W11
- Efekt K_W15
- Ma podstawową wiedzę o sposobach finansowania działalności gospodarczej, ustalaniu kosztu kapitału i ocenie efektywności procesów gospodarczych
Weryfikacja:
1. Egzamin pisemny z pytaniami, na które student powinien odpowiedzieć w sposób pokazujący, jaką wiedzę ma z danego zakresu.
2. W trakcie semestru dwa krótkie kolokwia sprawdzające czy student przygotowuje się na bieżąco do zajęć.
3. Aktywny udział w zajęciach, w tym formułowanie problemów do dyskusji, próby pokazywania jak można je rozwiązać.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W15
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W06, S1P_W07, S1P_W11
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt K_U02
- Potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną do opisu procesów i zjawisk ekonomicznych oraz praktycznie ja wykorzystywać do rozwiazywania podstawowych problemów mikro i makroekonomicznych.
Weryfikacja: 1. Samodzielność w wyszukiwaniu i doborze informacji statystycznych ilustrujących dany problem (w dyskusji, eseju, case study)
2. Umiejętność dokonywania oceny słabych i mocnych stron wybranych firm znanych na rynku oraz formułowanie propozycji zmian w ich działalności (w trakcie dyskusji, przygotowania eseju, case study).
3. Umiejętność samodzielnego dobierania właściwych sposobów i narzędzi analizy problemów dyskutowanych na zajęciach oraz prezentowanych w przygotowanych esejach i case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U02, S1P_U08
- Efekt K_U05
- Potrafi prawidłowo posługiwać się podstawowymi normami i regułami prawnymi, zawodowymi i etycznymi w celu rozwiązania konkretnych problemów funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Weryfikacja: 1. Samodzielność w wyszukiwaniu i doborze informacji statystycznych ilustrujących dany problem (w dyskusji, eseju, case study)
2. Umiejętność dokonywania oceny słabych i mocnych stron wybranych firm znanych na rynku oraz formułowanie propozycji zmian w ich działalności (w trakcie dyskusji, przygotowania eseju, case study).
3. Umiejętność samodzielnego dobierania właściwych sposobów i narzędzi analizy problemów dyskutowanych na zajęciach oraz prezentowanych w przygotowanych esejach i case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U05
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U05
- Efekt K_U12
- Analizuje zachowanie różnych podmiotów funkcjonujących na rynku oraz ich wpływ na decyzje menedżerskie i przedsiębiorczość.
Weryfikacja: 1. Samodzielność w wyszukiwaniu i doborze informacji statystycznych ilustrujących dany problem (w dyskusji, eseju, case study)
2. Umiejętność dokonywania oceny słabych i mocnych stron wybranych firm znanych na rynku oraz formułowanie propozycji zmian w ich działalności (w trakcie dyskusji, przygotowania eseju, case study).
3. Umiejętność samodzielnego dobierania właściwych sposobów i narzędzi analizy problemów dyskutowanych na zajęciach oraz prezentowanych w przygotowanych esejach i case study
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U12
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U08
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt K_KO1
- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się, wykazywania się przedsiębiorczością, wyznacza kierunki i ścieżki własnego rozwoju zawodowego i osobistego.
Weryfikacja: 1. Zdolność do tworzenia zespołów mających prezentować określony problem do rozwiązania. Umiejętność kierowania takimi zespołami.
2. Współdziałanie z innymi uczestnikami w rozwiązywaniu konkretnych problemów.
3. Zdolność do proponowania właściwego podziału pracy w grupie na podstawie oceny wiedzy i umiejętności uczestników.
4. Przygotowanie krótkiego case study w oparciu o informacje uzyskane w instytucji zewnętrznej.
5. Zdolność do uzyskiwania aprobaty innych uczestników (dyskusji, zespołu)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO1
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K01
- Efekt K_KO4
- Identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu ekonomisty, przedsiębiorczością oraz z przestrzeganiem zasad etyki zawodowej.
Weryfikacja: 1. Zdolność do tworzenia zespołów mających prezentować określony problem do rozwiązania. Umiejętność kierowania takimi zespołami.
2. Współdziałanie z innymi uczestnikami w rozwiązywaniu konkretnych problemów.
3. Zdolność do proponowania właściwego podziału pracy w grupie na podstawie oceny wiedzy i umiejętności uczestników.
4. Przygotowanie krótkiego case study w oparciu o informacje uzyskane w instytucji zewnętrznej.
5. Zdolność do uzyskiwania aprobaty innych uczestników (dyskusji, zespołu)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO4
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K04
- Efekt K_KO5
- Umie współdziałać w przygotowaniu projektów gospodarczych, uwzględniając wpływ czynników ekonomicznych, prawnych i politycznych.
Weryfikacja: 1. Zdolność do tworzenia zespołów mających prezentować określony problem do rozwiązania. Umiejętność kierowania takimi zespołami.
2. Współdziałanie z innymi uczestnikami w rozwiązywaniu konkretnych problemów.
3. Zdolność do proponowania właściwego podziału pracy w grupie na podstawie oceny wiedzy i umiejętności uczestników.
4. Przygotowanie krótkiego case study w oparciu o informacje uzyskane w instytucji zewnętrznej.
5. Zdolność do uzyskiwania aprobaty innych uczestników (dyskusji, zespołu)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO5
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K05
- Efekt K_KO7
- Jest kreatywny, potrafi myśleć i działać w sposób zaangażowany i przedsiębiorczy.
Weryfikacja: 1. Zdolność do tworzenia zespołów mających prezentować określony problem do rozwiązania. Umiejętność kierowania takimi zespołami.
2. Współdziałanie z innymi uczestnikami w rozwiązywaniu konkretnych problemów.
3. Zdolność do proponowania właściwego podziału pracy w grupie na podstawie oceny wiedzy i umiejętności uczestników.
4. Przygotowanie krótkiego case study w oparciu o informacje uzyskane w instytucji zewnętrznej.
5. Zdolność do uzyskiwania aprobaty innych uczestników (dyskusji, zespołu)
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO7
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K07