Nazwa przedmiotu:
Metody analizy sieci społecznych i organizacyjnych
Koordynator przedmiotu:
mgr Daniel Młodzianowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie przedsiębiorstwem w gospodarce globalnej
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych – 25h w tym: a) Ćwiczenia – 20h b) Konsultacje – 5h 2. Praca własna studenta – 25h w tym: a) Praca nad projektem – 20h b) Rozwiązanie case’ów – 5h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS (25h) = Ćwiczenia (20h) + konsultacje projektu (5h)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS (50h) = Praca własna studenta nad projektem (20h) + ćwiczenia (20h) + konsultacje projektu (5h) + rozwiązanie case’ów (5h)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu: sieci i teorii grafów, zarządzania organizacją, badań ilościowych, podejście sieciowego w zarządzaniu,
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Ważnym zadaniem nauk społecznych jest analizowanie relacji pomiędzy jednostkami, a nie tylko cech tych jednostek i zależności między nimi. Celem zajęć jest m.in. zaznajomienie słuchaczy z metodami ana-lizy sieci społecznych i organizacyjnych, które pozwalają analizować dane, dotyczące relacji pomiędzy obiektami. Analiza sieci społecznych jest metodą badania struktury społecznej i wzorów relacji pomiędzy ludźmi i grupami, pozwala również na badanie konsekwencji tych struktur (np.: alokacji zasobów, przepływów informacji). Oprócz samych metod analizy danych relacyjnych, przedstawione zostaną również najważniejsze ich zastosowania oraz związane z nimi problemy teoretyczne i metodologiczne.
Treści kształcenia:
Sieci społeczne i organizacyjne jako źródło wartości dla przedsiębiorstwa w perspektywie strategicznej; niematerialne zasoby sieci. Rodzaje i elementy sieci, analiza sieci. Analiza potencjału w sieci procesów. Zarządzanie sieciami międzyorganizacyjnymi. Sieci w naukach o zarządzaniu. Problemy zarządzania specyficzne dla sieci. Wpływ struktury sieciowej na tworzenie wartości. Koordynacja i kompetencje współdzielenia w sieci. Omówienie projektu na przykładzie studium przypadku Doliny Lotniczej – wykorzystanie sieci w zarządzaniu strategicznym
Metody oceny:
1. Ocena formatywna: Samodzielnie wykonany projekt, aktywność na ćwiczeniach, obecność 2. Ocena sumatywna : Liczba punktów 0-100 (min. 51 wymagane do zaliczenia przedmiotu).
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. J. Niemczyk, E. Stańczyk-Hugiet, B. Jasiński, red., Sieci między-organizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii I praktyki zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2012 2. M. Castells, Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 Uzupełniająca: 1. Carrington P., Scott J., Wasserman S.: Models and methods in Social Network Analysis, Cambrige University Press, Cambrige, 2005. 2. Czakon W., Dynamika więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice 2007. 3. Czakon W., Sieci w zarządzaniu strategicznym, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012.
Witryna www przedmiotu:
www.electurer.edu.pl
Uwagi:
Sala z projektorem i dużą tablicą

Efekty uczenia się