- Nazwa przedmiotu:
- Metody analizy sieci społecznych i organizacyjnych
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Daniel Młodzianowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie przedsiębiorstwem w gospodarce globalnej
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2017/2018
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych – 25h w tym:
a) Ćwiczenia – 20h
b) Konsultacje – 5h
2. Praca własna studenta – 25h w tym:
a) Praca nad projektem – 20h
b) Rozwiązanie case’ów – 5h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS (25h) = Ćwiczenia (20h) + konsultacje projektu (5h)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS (50h) = Praca własna studenta nad projektem (20h) + ćwiczenia (20h) + konsultacje projektu (5h) + rozwiązanie case’ów (5h)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu: sieci i teorii grafów, zarządzania organizacją, badań ilościowych, podejście sieciowego w zarządzaniu,
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Ważnym zadaniem nauk społecznych jest analizowanie relacji pomiędzy jednostkami, a nie tylko cech tych jednostek i zależności między nimi. Celem zajęć jest m.in. zaznajomienie słuchaczy z metodami ana-lizy sieci społecznych i organizacyjnych, które pozwalają analizować dane, dotyczące relacji pomiędzy obiektami. Analiza sieci społecznych jest metodą badania struktury społecznej i wzorów relacji pomiędzy ludźmi i grupami, pozwala również na badanie konsekwencji tych struktur (np.: alokacji zasobów, przepływów informacji). Oprócz samych metod analizy danych relacyjnych, przedstawione zostaną również najważniejsze ich zastosowania oraz związane z nimi problemy teoretyczne i metodologiczne.
- Treści kształcenia:
- Sieci społeczne i organizacyjne jako źródło wartości dla przedsiębiorstwa w perspektywie strategicznej; niematerialne zasoby sieci.
Rodzaje i elementy sieci, analiza sieci. Analiza potencjału w sieci procesów. Zarządzanie sieciami międzyorganizacyjnymi.
Sieci w naukach o zarządzaniu. Problemy zarządzania specyficzne dla sieci. Wpływ struktury sieciowej na tworzenie wartości. Koordynacja i kompetencje współdzielenia w sieci. Omówienie projektu na przykładzie studium przypadku Doliny Lotniczej – wykorzystanie sieci w zarządzaniu strategicznym
- Metody oceny:
- 1. Ocena formatywna: Samodzielnie wykonany projekt, aktywność na ćwiczeniach, obecność
2. Ocena sumatywna : Liczba punktów 0-100 (min. 51 wymagane do zaliczenia przedmiotu).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. J. Niemczyk, E. Stańczyk-Hugiet, B. Jasiński, red., Sieci między-organizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii I praktyki zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2012
2. M. Castells, Społeczeństwo sieci, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
Uzupełniająca:
1. Carrington P., Scott J., Wasserman S.: Models and methods in Social Network Analysis, Cambrige University Press, Cambrige, 2005.
2. Czakon W., Dynamika więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, Katowice 2007.
3. Czakon W., Sieci w zarządzaniu strategicznym, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2012.
- Witryna www przedmiotu:
- www.electurer.edu.pl
- Uwagi:
- Sala z projektorem i dużą tablicą
Efekty uczenia się