Nazwa przedmiotu:
Cywilizacja informacyjna
Koordynator przedmiotu:
Prof. nzw. dr hab. Jacek Janowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A13_CI
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h, w tym 30h udział w zajęciach, 45h praca własna
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Zidentyfikowanie i zdefiniowanie głównych problemów związanych z upowszechnieniem technicznym informacji w poszczególnych sferach ludzkiej aktywności politycznej, ekonomicznej, spłocznej, kulturowej itd.
Treści kształcenia:
Cywilizacja informacyjna oznacza rozległy zespół zagadnień kształtujących się na styku tradycyjnie – etycznie pojmowanej (wyjaśnianej) cywilizacji oraz aktualnie - technicznie traktowanej (wykorzystywanej) informacji. W rezultacie zachodzi potrzeba lepszego rozpoznania i szerszego spopularyzowania kryjącej się pod tym określeniem rzeczywistości. Na problematykę cywilizacyjną składają się wymagające omówienia zagadnienia: 1. Etymologia cywilizacji. 2. Geneza cywilizacji. 3. Definicja cywilizacji. 4. Klasyfikacje cywilizacji. 5. Rodzaje cywilizacji. 6. Składniki cywilizacji. 7. Rozwój cywilizacji. 8. Kondycja cywilizacji. 9. Cechy cywilizacji. 10. Zasady cywilizacyjne. 11. Istota cywilizacji. 12. Rola cywilizacji. 13. Konflikty cywilizacyjne. 14. Uniwersalizacja cywilizacji. 15. Przyszłość cywilizacji. 16. Upadek cywilizacji.
Metody oceny:
Egzamin ustny. Student powinien na ocenę: - dostateczną (3.0) - odpowiedzieć w pełni poprawnie na jedno z trzech pytań a na drugie w stopniu wskazującym na jakąś znajomość odpowiedzi - dostateczną z plusem (3.5) - odpowiedzieć w pełni poprawnie na jedno z trzech pytań a na drugie w stopniu wskazującym na zadawalającą znajomość odpowiedzi - dobrą (4.0)- odpowiedzieć w pełni poprawnie na dwa z trzech zadanych pytań, - dobrą z plusem (4.5) - odpowiedzieć w pełni poprawnie na dwa z trzech pytań, a na trzecie w stopniu wskazującym na pewną znajomość odpowiedzi - bardzo dobra (5.0)- odpowiedzieć w pełni poprawnie na trzy z trzech zadanych pytań.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Friedman T. L, Świat jest płaski: krótka historia XXI wieku, przekł. T.Hornowski, Poznań 2006 2. Janowski J., Cyberkultura prawa: Współczesne problemy filozofii i in-formatyki prawa, Warszawa 2012 3. Szewczyk A. (red.), Dylematy cywilizacji informacyjnej, Warszawa 2004 4. Kaku M., Wizje czyli jak nauka zmieni świat w XXI wieku, Warszawa 2010
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
do uzupełnienia

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01, W02
Posiada wiedzę czym jest cywilizacja i jakie są najczęściej spotykane sposoby jej pojmowania.
Weryfikacja: Pytania, odpowiedzi
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W02 , K_W05, K_W06, K_W07, K_W08, K_W11
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W11, S1A_W10, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W11
Efekt W01, W02, W08, W10
Zna globalne trendy powoduje upowszechnienie się technologii informacyjnej.
Weryfikacja: Pytania, odpowiedzi
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W02 , K_W03, K_W04, K_W07, K_W08, K_W11
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W11, S1A_W10, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W11
Efekt W10
Zna wpływ technologii na możliwości przetwarzania informacji.
Weryfikacja: Pytania, odpowiedzi
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W05, S1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01, U02, U03, U10
Potrafi określić i ocenić wyznaczniki postępu cywilizacyjnego.
Weryfikacja: Pytania, odpowiedzi
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U06, K_U07, K_U10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U03, U08, U10
Potrafi właściwie zdiagnozować prawidłowości zachodzące w globalnej cywilizacji informacyjnej.
Weryfikacja: Pytania, odpowiedzi
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U03, K_U06, K_U08
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07
Efekt U01, U02, U03, U04, U08
Potrafi określić i przeanalizować korzystne i niekorzystne wpływy techniki na człowieka.
Weryfikacja: Pytania, odpowiedzi
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01, K04, K05, K09,
Jest w stanie dobierać narzędzia informacyjne w celu pogłębiania, międzyludzkich relacji.
Weryfikacja: Pytania, odpowiedzi
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
Efekt K01, K04, K05, K06, K09
Ma zdolność odróżniać informacje istotne od nieistotnych dla kształtowania życia społecznego.
Weryfikacja: Pytania, odpowiedzi
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06, K_K07, K_K08
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04
Efekt K01, K04, K05
Ma świadomość wskazywać na etyczne i techniczne czynniki wpływające na całokształt życia jednostki i zbiorowości.
Weryfikacja: Pytania, odpowiedzi
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K07, K_K08
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04