Nazwa przedmiotu:
Kreatywne rozwiązywanie problemów
Koordynator przedmiotu:
mgr Aleksandra Firek
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A12_KRP
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Udział w ćwiczeniach: 15h Czytanie wskazanej literatury (praca własna): 25h Przygotowanie do zajęć (praca własna): 10h Przygotowanie do zaliczenia: 25h Sumaryczne obciążenie pracą studenta - 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
nie dotyczy
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak wymagań wstępnych
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest: - zapoznanie uczestników z procesem kreatywnego (twórczego) rozwiązywania problemów, ze szczególnym uwzględnieniem etapów procesu rozwiązywania problemów takich jak: identyfikowanie problemu, generowanie rozwiązań, ocena rozwiązań i podejmowanie decyzji; - zapoznanie uczestników z technikami twórczego myślenia w procesie identyfikowania i rozwiązywania problemów, oceny rozwiązań i podejmowania decyzji; - nabycie praktycznych umiejętności efektywnego i innowacyjnego generowania pomysłów, wychodzących poza schematyczne myślenie, wraz z formułowaniem argumentów oraz pobudzeniem kreatywnego myślenia; - zwiększenie efektywności w rozwiązywaniu problemów; - nabycie przez studentów umiejętności stosowania odpowiedniej do zaistniałych okoliczności strategii rozwiązywania problemów.
Treści kształcenia:
1. Wyjaśnienie kluczowych pojęć 2. Istota twórczego myślenia. 3. Myślenie konwergencyjne i dywergencyjne. 4. Myślenie lateralne (Edward de Bono). 5. Myślenie pytajne, myślenie kombinacyjne, myślenie transformacyjne. 6. Cechy osób kreatywnych. Trening kreatywności. 7. Problem i etapy rozwiązywania problemu. Założenia koncepcji Problem Solving. 8. Techniki identyfikacji i analizowania problemów (m.in. Diagram Ishikawy, Model Speedboard, Drzewo Problemów, 5xW’s, 6 myślowych kapeluszy de Bono, Strategia Walta Disneya) 9. Techniki poszukiwania rozwiązań: A. Techniki wyjścia od  problemu m.in. Metaplan, Kwiat Lotosu, Image-ination, B. Techniki omijania muru braku pomysłów m.in. łamanie założeń, mission impossible; C. Techniki „uderzenia z  flanki” (SCAMPER) 10. Metody oceny rozwiązań (technika ZWI, Macierz Now, Wow, How?, Test NUF, Tabela decyzyjna) 11. Podejmowanie decyzji 12. Grupowe podejmowanie decyzji
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest spełnienie kryterium frekwencji na zajęciach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z końcowego, pisemnego zaliczenia przedmiotu. Ćwiczenia kończą się zaliczeniem, który obejmuje wiedzę merytoryczną z ćwiczeń. Ocena końcowa będzie określona na podstawie wyników zaliczenia (zaliczenie pisemne z pytaniami testowymi) wg: - Student uzyskał co najmniej 50% maksymalnej łącznej liczby punktów na zaliczeniu - 3.0 - Student uzyskał co najmniej 60% maksymalnej łącznej liczby punktów na zaliczeniu - 3.5 - Student uzyskał co najmniej 70% maksymalnej łącznej liczby punktów na zaliczeniu - 4.0 - Student uzyskał co najmniej 80% maksymalnej łącznej liczby punktów na zaliczeniu - 4.5 - Student uzyskał co najmniej 90% maksymalnej łącznej liczby punktów na zaliczeniu - 5.0
Egzamin:
nie
Literatura:
1. T. Proctor, Twórcze rozwiązywanie problemów, GWP: Gdańsk 2002. 2. R. Luecke,R. Katz, Zarządzanie kreatywnością i innowacją. Techniki twórczego myślenia, Harvard Business Essentials. Mt Biznes: 2005. 3. K. J. Szmidt, Trening kreatywności, wyd. Helion: 2008. 4. A. Kosieradzka (red.), Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu, Kraków-Warszawa: edu-Libri, 2013. 5. E. Nęcka, Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk: 2005.
Witryna www przedmiotu:
---
Uwagi:
brak uwag

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Student zna i rozumie podstawową terminologię z zakresu twórczości, kreatywności oraz innowacyjności, z uwzględnieniem aspektów prawnych (prawa własności intelektualnej)
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W08, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W10,
Efekt W_02
Student zna i rozumie założenia koncepcji Problem Solving, w tym wybrane metody i techniki kreatywnego rozwiązywania problemów oraz podejmowania decyzji oraz potrafi ją zastosować dla rozwiązywania problemów społecznych
Weryfikacja: Test pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07,

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Student potrafi dokonać identyfikacji i analizy problemu w zakresie funkcjonowania ogólnie rozumianej administracji, w tym organizacji i zarządzania w administracji, wraz z zaproponowaniem rekomendacji do wdrożenia
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja wyników podczas dyskusji na zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i pracach grupowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_02
Student potrafi wskazać adekwatne do poszczególnych etapów procesu rozwiązywania problemu metody i techniki kreatywnego rozwiązywania problemów oraz dokonać krytycznej analizy procesu rozwiązywania problemu, na przykładzie case studies
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja wyników podczas dyskusji na zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach, symulacjach i pracach grupowych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Student potrafi współpracować z innymi członkami grupy podczas generowania pomysłów oraz przejawia aktywną postawę wobec poszukiwania twórczych rozwiązań problemu, wraz z formułowaniem argumentów, wykorzystując przy tym systemy informatyczne/telekomunikacyjne
Weryfikacja: Praca grupowa na zajęciach, uczestnictwo w ćwiczeniach i symulacjach
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07