Nazwa przedmiotu:
Architektura informacyjna państwa
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Bolesław Kowalczyk
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A13_AIP
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75 godz., w tym: praca na ćwiczeniach 30 godz., przygotowanie się do zajęć 30 godz. w tym konsultacje 4 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 15 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 - 30 godzin
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
do uzupełnienia
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wykorzystuje wiedzę z przedmiotu: Technologie informacyjne, Systemy i usługi informacyjne w administracji. Przedmiot pogłębia wiedzę kierunkową i rozwija umiejętności systemowego postrzegania procesów informatyzacji administracji publicznej.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Uzyskanie wiedzy, umiejętności i kompetencji przez studentów w obszarze: aktualnych działań państwa dotyczących tworzenia, wdrażania i wykorzystania systemów informatycznych przez administrację publiczną, rozumienia istoty informatyzacji państwa, kompetencji pracowników organów państwowych i samorządowych w dziedzinie użytkowania narzędzi informatycznych, znajomości problematyki ochrony cyberprzestrzeni. Studenci powinni poznać i zrozumieć: istotę modelu współczesnego państwa, główne cele strategii Sprawne państwo 2020, wpływ informatyzacji na realizację tej strategii, akty prawne stanowiące podstawę informatyzacji państwa, znaczenie kompetencji cyfrowych pracowników AP, aktualny stan informatyzacji urzędów AP, program zintegrowanej informatyzacji państwa i jego cele, specyfikę usług przetwarzania danych w chmurze obliczeniowej i przydatność tej usługi dla AP, projekty informatyczne w dziedzinie informatyzacji państwa i pragmatyczne podejście do informatyzacji procesów w administracji publicznej, wykorzystanie narzędzi elektronicznego przepływu informacji o pracy.
Treści kształcenia:
1. STRATEGIA SPRAWNE PAŃSTWO - 2 h Sprawne państwo – istota problemu. Model państwa optimum. Strategia Sprawne Państwo 2020. Znaczenie informatyzacji państwa. Krytycznie o Strategii Sprawne Państwo 2020. Wyniki kontroli NIK dotyczące realizacji Strategii sprawne państwo w latach 2013 - 2015. 2. ASPEKTY PRAWNE INFORMATYZACJI PAŃSTWA - 2h Cel i zakres Ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Krajowe ramy interoperacyjności. Minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych. 3. USTAWA O INFORMATYZACJI DZIAŁALNOŚCI PODMIOTÓW REALIZUJĄCYCH ZADANIA PUBLICZNE - 2 h Główny cel i zakres ustawy. Definicje. Projekty informatyczne o publicznym zastosowaniu. Systemy teleinformatyczne do realizacji zadań publicznych. Funkcjonowanie e-PUAP. Rozporządzenia wykonawcze. 4. CYFRYZACJA A DZIAŁANIE URZĘDÓW ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W POLSCE - 2 h Zarządzanie procesowe a informatyzacja. Kompetencje cyfrowe w urzędach AP. Wykorzystania nowoczesnych technologii do świadczenia usług i komunikacji z obywatelami. Wyniki badań przeprowadzonych w 2015 roku. 5. PROGRAM OPERACYJNY POLSKA CYFROWA - 2 h Istota i cel POPC 2014 – 2020, przeznaczenie programu. Osie priorytetowe i ich zakres. Co można zrealizować w POPC. Grupy projektów. Nabór wniosków, przykładowe wyniki. 6. PROGRAM ZINTEGROWANA INFORMATYZACJA PAŃSTWA - 2 h Cel programu i filary zintegrowanej informatyzacji. Strategie europejskie i krajowe. Cele, obszary działania, wskaźniki Programu. Kluczowe działania zintegrowanej informatyzacji. Wskaźniki skuteczności działań. Kierunki działań. Ewaluacja programu 2016. 7. PROGRAM ZINTEGROWANA INFORMATYZACJA PAŃSTWA – NOWE PODEJŚCIE - 2 h Diagnoza stanu informatyzacji Państwa.. Cele programu. Plan Działań Ministra Cyfryzacji. Model architektury informacyjnej państwa. Projekty MC Portal Rzeczypospolitej Polskiej. Identyfikacja elektroniczna eID. Inne. 8. WYKORZYSTANIE USŁUG PRZETWARZANIA W CHMURZE OBLICZENIOWEJ PRZEZ ADMINISTRACJĘ PUBLICZNĄ - 2 Chmura obliczeniowa – definicja i istota rozwiązania technicznego. Specyfika usług przetwarzania w chmurze. Aplikacje/ systemy do wdrożenia lub modernizacji do rozwiązań z zakresu przetwarzania w chmurze. Obawy i korzyści społeczne, biznesowe oraz finansowe przetwarzania w chmurze. Interoperacyjność tworzonych systemów. 9. BEZPIECZEŃSTWO SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH E-ADMINISTRACJI - 2 h Charakterystyka systemów informatycznych e-administracji. Sprzętowa i programowa ochrona systemów informatycznych. Źródła zagrożeń systemów informatycznych e-administracji. Rola kryptografii w ochronie systemów informatycznych. 10. SYSTEM OCHRONY CYBERPRZESTRZENI W POLSCE - 2 h Kluczowe podmioty w obszarze ochrony cyberprzestrzeni. Dokumenty strategiczne i regulacje prawne. Warstwa operacyjna ochrony cyberprzestrzeni. Warstwa strategiczna ochrony cyberprzestrzeni. Tworzenie relacji między interesariuszami. 11. SYSTEMY ZARZĄDZANIA PRZEPŁYWEM PRACY - 2 h Charakterystyka WfMS (Workflow Management Systems). Definicje. System workflow jako aplikacja informatyczna. Model referencyjny systemów workflow. Klasyfikacja systemów workflow Przykład systemu. 12. SYSTEM REJESTRÓW PAŃSTWOWYCH - 2 h Modernizacja systemu rejestrów państwowych. Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności (PESEL). Rejestr Dowodów Osobistych (RDO). Rejestr Stanu Cywilnego (RSC). Baza usług stanu cywilnego. System Odznaczeń Państwowych. Centralny Rejestr Sprzeciwów. Aplikacja Źródło do obsługi Systemu Rejestrów Państwowych. 13. ZASOBY INFORMACYJNE ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ - 2 h Modele informacyjne współczesnego państwa. Istota zasobów informacyjnych administracji. Informacja publiczna. Zasoby informacyjne administracji samorządowej na przykładzie wybranej gminy i powiatu. Zasoby informacyjne województwa na przykładzie województwa mazowieckiego. Zasoby informacyjne ministerstwa na przykładzie MSWiA. Państwowe akty prawne: ustawy i rozporządzenia, istota i interpretacja zmian aktów prawnych na przykładzie wybranej ustawy. System informacji prawnej, istota i zawartość systemu. 14. WSPÓŁCZESNE PROJEKTY W SFERZE INFORMATYZACJI PAŃSTWA - 2 h Projekty realizowane pod kierownictwem Ministerstwa Cyfryzacji. Rodzaje projektów i ich cele. Projekty województw. Projekty centralne. 15. SYNTEZA OMAWIANYCH PROBLEMÓW. ZALICZENIE PRZEDMIOTU. Sprawdzian pisemny.
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na ćwiczeniach, uzyskanie pozytywnej oceny za ćwiczenia oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium. Na ocenę końcową z przedmiotu składają się: kolokwium pisemne (50%); aktywność (10%); oceny uzyskane na ćwiczeniach 40%.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: Strategia sprawne państwo 2020 – https://mac.gov.pl/files/wp-content/uploads/2011/12/SSP-.pdf Realizacja celów strategii „Sprawne państwo 2020”, Informacja o wynikach kontroli NIK, KAP.430.006.2015 Nr ewid. 56/2016/P/15/004/KAP, https://www.nik.gov.pl/plik/id,11885,vp,14257.pdf USTAWA z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. 2005 Nr 64 poz. 565) ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. 2012, poz. 526) Gałach Adam, Krajowe ramy interoperacyjności, Wyd. C.H.Beck, Warszawa 2015 Gawin B., Systemy informatyczne w zarządzaniu procesami workflow, Wydawnictwo Naukowe PWN SA Warszawa 2015 Muliński T., Zagrożenia bezpieczeństwa dla systemów informatycznych e-administracji, Wydawnictwo CeDeWu, 2015 Pryncypia architektury korporacyjnej podmiotów publicznych, Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, wersja 1.0, Warszawa 2015 https://mc.gov.pl/files/pryncypia_pryncypia_architektury_korporacyjnej_podmiotow_publicznych_w._1.0.pdf Ziemba E., Iwona Obłąk I., Informatyczne wsparcie procesów w administracji publicznej, Samodzielny Zakład Informatyki Gospodarczej Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, http://rocznikikae.sgh.waw.pl/p/roczniki_kae_z33_36.pdf Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, Warszawa, listopad 2013 MAiC, https://mac.gov.pl/files/pzip_ostateczny.pdf Program Zintegrowanej Informatyzacji Państwa, Wersja zaktualizowana: Warszawa, październik 2016 r. https://mc.gov.pl/konsultacje/program-zintegrowanej-informatyzacji-panstwa Rosenberg J., Mateos A., Chmura obliczeniowa Rozwiązania dla biznesu, Wyd. Helion, 2014 Skrzypczak J., Polityka ochrony cyberprzestrzeni RP, UAM Poznań, Przegląd Strategiczny 2014, nr 7 http://studiastrategiczne.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2015/06/2014-7-10.pdf Literatura uzupełniająca: Wpływ cyfryzacji na działanie urzędów administracji publicznej w Polsce w 2015 r. MC, wyniki badań CBiAR, https://danepubliczne.gov.pl/dataset/wplyw_cyfryzacji_na_dzialanie_urzedow_administracji_publicznej_w_polsce/resource/fbbc3dfd-e9e5-4299-b2a5-d6a79499fc27 Program Operacyjny Polska Cyfrowa na lata 2014-2020, Wersja zaakceptowana decyzją Komisji Europejskiej z dnia 5 grudnia 2014 r. https://mac.gov.pl/files/program_operacyjny_polska_cyfrowa_05122014.pdf Ekspertyza badawcza w przedmiocie możliwości wykorzystania usług przetwarzania w chmurze obliczeniowej (cloud computing) w sektorze administracji publicznej (z uwzględnieniem JST) w Polsce, Raport główny i załączniki, Opracowanie KPMG, 2014 https://mac.gov.pl/files/ekspertyza_chmura_2014_raport_glowny.pdf System bezpieczeństwa cyberprzestrzeni RP, opracowanie NASK, Warszawa 2015, https://mac.gov.pl/files/nask_rekomendacja.pdf
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
do uzupełnienia

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt
Potrafi interpretować problematykę ochrony cyberprzestrzeni
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z pytaniami opisowymi lub testowymi
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W05, S1A_W06

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt
Potrafi samodzielnie się dokształcać w wykorzystywaniu narzędzi informatycznych w działalności organów administracji publicznej
Weryfikacja: Rozwiązywanie problemów i prezentacja uzasadnienia wyników podczas ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt
Ma świadomość skutków zaniedbań w zakresie informatyzacji państwa
Weryfikacja: Wystąpienia ustne na ćwiczeniach, prezentowanie własnych poglądów.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04