Nazwa przedmiotu:
Oblicza zróżnicowań i nierówności społecznych
Koordynator przedmiotu:
dr Kinga Pawłowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A13_OZiNS
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2015/2016
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 35 godz., w tym: obecność na ćwiczeniach - 30 godz., konsultacje - 5 godz. 2. praca własna studenta - 40 godz. w tym: przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz., przygotowanie się do zaliczenia - 30 godz., Łączny nakład pracy studenta wynosi 75 godz., co odpowiada 3 pkt. ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 pkt. ECTS co odpowiada 35 godz. kontaktowym
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,6 pkt. ECTS co odpowiada 40 godz., w tym: obecność na ćwiczeniach - 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń (czytanie literatury, analiza aktów prawnych, danych statystycznych, obserwacja) - 10 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia450h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmiot nie wymaga wstępnego wprowadzenia, chociaż mile widziane są podstawowe wiadomości z zakresu socjologii ogólnej oraz socjologii problemów społecznych.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Cel: Celem programu jest zapoznanie słuchaczy z problematyką klasycznych oraz najnowszych ujęć zróżnicowań i nierówności społecznych ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji we współczesnej Polsce. Ćwiczenia są okazją do zaprezentowania podstawowej wiedzy na temat przedstawionego zagadnienia oraz do dyskusji na jego temat.
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie do problematyki zróżnicowań i nierówności społecznych – stare i nowe zróżnicowania i podziały społeczne. 2. Koncepcje struktury społecznej w antropologii społecznej oraz socjologii. Stratyfikacja społeczna – perspektywa klasyczna. 3. Wiek jako elementarna forma zróżnicowania społecznego – wyzwania dla społeczeństwa i problemy poszczególnych kategorii osób, w tym, m.in. osób młodych oraz osób starszych. 4. Płeć jako istotny wymiar zróżnicowań społecznych – płeć biologiczna a płeć kulturowa, teorie zróżnicowań i nierówności płci, perspektywa funkcjonalna i perspektywa feministyczna. 5. Współczesna rodzina – macierzyństwo, ojcostwo, „wolne związki”, „single” i inne współczesne formy życia ludzi. 6. „Cielesne” formy społecznych zróżnicowań i nierówności – m.in. „klasa społeczna” wpisana w ciało. 7. Życie na wsi i w mieście jako jeden z ważnych wymiarów zróżnicowań społecznych. 8. Problemy społeczne – kluczowe definicje, najważniejsze problemy i podejścia teoretyczne /m.in. problemy z piciem alkoholu, bezdomność/. 9. Zróżnicowania narodowe i etniczne. Migracje. Problem uchodźców. 10. Marginalizacja i wykluczenie społeczne – próba zdefiniowania pojęć. 11. Ubóstwo, sposoby badania ubóstwa. Bieda a wykluczenie społeczne. Bieda w Polsce. 12. „Prekariat”, underemployment – nowe zjawiska zróżnicowań i nierówności na rynku pracy. 13. Zróżnicowania i nierówności społeczne we współczesnej kulturze „indywidualizmu”/”nowego kapitalizmu”. 14. Przemiany struktury społecznej w Polsce po 1989 roku. 15. Podsumowanie zajęć. Zaliczenie przedmiotu.
Metody oceny:
Na zaliczenie przedmiotu składają się następujące elementy: • aktywne uczestnictwo w zajęciach (elementach warsztatowych, dyskusjach), • uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia w postaci prezentacji przygotowywanej w domu i prezentowanej na zajęciach. Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Dotrzeć do tekstów źródłowych i przedstawić zawarte w nich podstawowe informacje. 3.5 Dotrzeć do tekstów źródłowych i w interesujący sposób przedstawić zawarte w nich podstawowe informacje. 4.0 Dotrzeć do tekstów źródłowych i w interesujący sposób przedstawić zawarte w nich szczegółowe informacje. 4.5 Dotrzeć do tekstów źródłowych i w interesujący sposób przedstawić zawarte w nich szczegółowe informacje. Ponadto student przygotowuje dodatkowe materiały do ćwiczeń, w tym m.in. zagadnienia do dyskusji podczas zajęć, krzyżówki. 5.0 Dotrzeć do tekstów źródłowych i w interesujący sposób przedstawić zawarte w nich szczegółowe informacje. Dotrzeć samodzielnie do innych dotyczących danego zagadnienia ciekawych publikacji czy raportów. Ponadto student przygotowuje dodatkowe materiały do ćwiczeń, w tym m.in. zagadnienia do dyskusji podczas zajęć, krzyżówki.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: A. Giddens (2007), Socjologia Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Literatura uzupełniająca: K. Frieske (red.), Marginalność i procesy marginalizacji, Warszawa 1999. P. Broda-Wysocki (2012), Wykluczenie i inkluzja społeczna: paradygmaty i próby definicji, Warszawa: IPiSS. M. Bednarski, K.W. Frieske (2012), Zatrudnienie na czas określony: społeczne i ekonomiczne konsekwencje zjawiska, Warszawa: IPiSS. oraz wiele innych publikacji.
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Zna podstawową terminologię w zakresie problematyki struktury społecznej oraz problemów społecznych, rozumie ich źródła i zastosowania w praktyce.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W04, K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W11
Efekt W_02
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zróżnicowań oraz nierówności społecznych oraz ich źródeł.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01 , K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W11
Efekt W_03
Zna wybrane, podstawowe, teorie i koncepcje zróżnicowań i nierówności społecznych i potrafi je zastosować w praktyce.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02 , K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W11
Efekt W_04
Ma wiedzę na temat podstawowych procesów zachodzących w społeczeństwie i potrafi je analizować
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06, K_W07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W05, S1A_W06, S1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Wie na czym polegają podstawowe mechanizmy życia społecznego w zakresie zróżnicowań i nierówności społecznych i potrafi tę widzę praktycznie wykorzystać.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
Efekt U_02
Potrafi zdiagnozować najważniejsze pojawiające się w życiu społecznym problemy.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_03
Potrafi zaproponować rozwiązania doraźnych problemów pojawiających się w zakresie zagadnień związanych z omawianą problematyką.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_04
Potrafi krytycznie analizować oferowane w dyskursie publicznym koncepcje zróżnicowań i nierówności społecznych.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08
Efekt U_05
Potrafi wyszukiwać literaturę oraz dane potrzebnego analizy wybranego zagadnienia związanego ze zróżnicowaniami i nierównościami społecznymi oraz zaprezentować te informacje w formie prezentacji.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu zróżnicowań i nierówności społecznych.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07
Efekt K_02
Odpowiedzialnie przygotowuje się do pełnienia ważnej roli w społeczeństwie.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05
Efekt K_03
Potrafi świadome podejmować ważne decyzje oraz analizować i krytycznie oceniać ich rozmaite konsekwencje.
Weryfikacja: Przygotowanie przez studentów w zespołach prezentacji dotyczących określonego zagadnienia. Samodzielna praca z wykorzystaniem materiałów źródłowych. Prezentowanie zdobytej wiedzy. Dyskusja w grupie, wyrażanie własnych opinii i poglądów, krytyczna analiza omówionych koncepcji.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07