Nazwa przedmiotu:
Historia gospodarcza
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. Marek Jakubiak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A22_HG
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Ze względu na formę przedmiotu (ćwiczenia) praca Studenta w zakresie uzyskiwania efektów kształcenia jest podzielona na dwie części. Pierwsza jest realizowana poprzez sumienne i aktywne uczestnictwo w zajęciach - 30 godzin w semestrze. Druga część pracy Studenta związana z osiągnięciem wymiernych efektów kształcenia polega na samodzielnej lekturze pozycji bibliograficznych wskazanych przez prowadzącego oraz opracowanie prezentacji tematycznej. Ta część zajmuje 35 godzin. Przygotowanie do ćwiczeń wymaga 10 godzin konsultacji z prowadzącym. W związku z powyższym łączna liczba godzin pracy Studenta konieczna do uzyskania przedmiotowych efektów kształcenia wynosi 75 godzin w semestrze.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,6 pkt. ( 30 godzin ćwiczenia +10 godzin konsultacje).
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,2 pkt (30 godzin ćwiczeń)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Nie dotyczy.
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie Studentów z przemianami gospodarczymi zachodzącymi w państwach europejskich od drugiej połowy XVIII do końca lat trzydziestych XX wieku. Ujęcie powyższych zagadnień na tle kwestii polityczno- społecznych powinno w swym założeniu ułatwić ukazanie gospodarki, jako dziedziny, zależnej od wielu czynników zewnętrznych i wewnętrznych będących nieodzownym elementem życia państwowego.
Treści kształcenia:
1 Ekspansja kolonialna Europy w dobie nowożytnej. Znaczenie geopolitycznych zmian na mapie świata dla międzynarodowego układu sił. 2. Merkantylizm jako forma wczesnokapitalistycznych stosunków gospodarczych i jego wpływ na sytuację ekonomiczną w Europie. 3.Dualizm agrarny w Europie. Analiza porównawcza krajów Europy Zachodniej i Środkowo- Wschodniej. 4. Podstawy kapitalizmu monopolistycznego i jego wpływ na monopolizację międzynarodowych rynków zbytu. 5. Rewolucja przemysłowa i jej znaczenie dla międzynarodowej koniunktury gospodarczej 6. Innowacje w kierowaniu przedsiębiorstwem i organizacją produkcji u progu XIX w. 7. Liberalizm gospodarczy. 8. Rozwój systemu bankowego na przełomie XIX i XX wieku i jego znaczenie dla gospodarki państwa prawnego 9 .Cechy gospodarki wojennej w latach 1914-1918. 13/14. Specyfika systemu gospodarczego i ekonomii państw europejskich w okresie dwudziestolecia międzywojennego. 15. Interwencjonizm państwowy 1936-1939.
Metody oceny:
Prezentacja w trakcie semestru – max. 5 pkt. Prace grupowe ze źródłami – max. 5 pkt. Test na koniec semestru – max.10 pkt. Ocena końcowa wynikająca z sumy uzyskanych punktów wg skali: 11-12 pkt. – ocena 3 13 -14 pkt. – ocena 3,5 15-16 pkt. – ocena 4 17- 18 pkt. – ocena 4,5 19-20 pkt. – ocena 5 Uwaga: Nie ma punktów połówkowych
Egzamin:
nie
Literatura:
Gazda Zbigniew, Historia Gospodarcza t. 1, t. 2., Wydział Zarządzania i Administracji Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kielce 1998. Kaliński Janusz, Historia gospodarcza XIX i XX wieku, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2009. Skodlarski Janusz, Historia gospodarcza, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2012. Szpak Jan, Historia gospodarcza powszechna, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.
Witryna www przedmiotu:
do uzupełnienia
Uwagi:
Założeniem przedmiotu jest wykształcenie u Studentów umiejętności analizy, syntezy oraz dokonywania rekonstrukcji realiów gospodarczych z poznawanych na zajęciach okresów historycznych ze szczególnym uwzględnieniem tych, które stały się podwaliną pod współczesne systemy ekonomiczno-społeczne.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt K_W06
Zna terminologię w zakresie nauk społecznych z historii gospodarczej
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W06, S2A_W09
Efekt K_W03
Zna wybrane podstawowe teorie i koncepcje w zakresie nauk ekonomicznych z historii gospodarczej
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W04, S2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt K_U04
Umie wskazać istotę problemu, wyciągnąć logiczne wnioski i rozumie ich znaczenie.
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08
Efekt K_U05
Posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające dostrzec istniejący problem i go rozwiązać
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U04, S2A_U07, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_K04
Ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności, rozumie konieczność dalszego doskonalenia się zawodowego i rozwoju osobistego
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe: K_K04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K03, S2A_K06, S2A_K07
Efekt K_K01
Ma przekonanie o sensie wartości i potrzebie podejmowania działań w zakresie nauk społecznych z historii gospodarczej.
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05
Efekt K_K02
Ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy społeczne ze szczególnym uwzględnieniem historii gospodarczej
Weryfikacja: Test dwukrotnego wyboru na koniec semestru
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K04, S2A_K06