Nazwa przedmiotu:
Społeczne problemy edukacji
Koordynator przedmiotu:
dr hab. Jan Zubelewicz
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A22_SPE
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 85 godz. W tym: udział w ćwiczeniach - 15; przygotowanie się do zajęć - 30; czytanie wskazanej literatury - 20; napisanie referatu - 20
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 punkt ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
grupa obieralna
Cel przedmiotu:
Celem zajęć jest ukazanie studentom złożoności problemów występujących w edukacji. Równocześnie omówione będą sposoby rozwiązywania tych problemów.
Treści kształcenia:
1. Edukacja: nauczanie i wychowanie. Pedagogika ogólna: dydaktyka i teoria wychowania 1 2. Edukacja: cele, środki, antropologiczne założenia. Pedagogika ogólna: teleologia, metodyka, antropologia filozoficzna i aksjologia. 1 3. Dwie strony cywilizacji Zachodu: zachowawcza i postępowa 1 4. Dwa stanowiska w pedagogice ogólnej: pedagogika zachowawcza (aksjocentryzm) i pedagogika postępowa (pajdocentryzm). 1 5. Środki pedagogiki zachowawczej: dyscyplina, autorytet osobowy i instytucjonalny nauczycieli, szkoły poprawcze, stabilny program. 1 6. Zachowawcza pedagogika Johanna Herbarta (1776–1841). 1 7. Zachowawcza pedagogika Bogusława Wolniewicza (ur. w 1927 r.). 1 8. Środki pedagogiki pajdocentrycznej: współdziałanie, autorytet osobowy, partnerstwo, roszczeniowość, ekspresja, kwestionowanie autorytetu instytucjonalnego nauczycieli, rezygnacja ze szkół poprawczych, zmienny program 1 9. Pajdocentryczna pedagogika Bogdana Suchodolskiego (1903–1992). 1 10. Antypedagogika Hubertusa von Schoenebecka (ur. w 1947 r.). 1 11. Przemoc w szkole. Przemoc uczniów wobec nauczycieli a polityka władz oświatowych 1 12. Czy można zwiększyć poziom kształcenia i wychowawczą rolę szkoły? 1 13. Reformy w szkolnictwie polskim. 1 14. Polityczna poprawność i edukacja. 1 15. Sprawdzian 1
Metody oceny:
1. Jeden referat: 5 punktów; 2. Jeden sprawdzian 15 punktów; 3. Obecności na zajęciach Ocena za przedmiot Ocena Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Uzyskał co najmniej 10,5 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 3.5 Uzyskał co najmniej 12 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 4.0 Uzyskał co najmniej 14 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 4.5 Uzyskał co najmniej 16 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach 5.0 Uzyskał co najmniej 18 punktów i wykazał się obecnością na zajęciach
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. B. Wolniewicz, Z pedagogiki ogólnej, w: U. Schrade (red.), Dydaktyka szkoły wyższej. Wybrane problemy, Warszawa 2010, s. 9-34. 2. J. Zubelewicz, Filozoficzna analiza i krytyka pajdocentryzmu pedagogicznego, Warszawa 2008 (wybrane rozdziały). 3. J. Zubelewicz, Przyczyny przemocy uczniów wobec nauczycieli. Akademicka pedagogika a pedagogika Herbarta i Wolniewicza, [w:] Wychowanie i kształcenie w systemach politycznych, Wyd. Salezjańskie, Warszawa 2012, s. 185-211. 4. Jakich kluczowych kompetencji potrzebują Polacy w XXI wieku?, [w:] JAKI ROZWÓJ, JAKA EDUKACJA W XXI WIEKU? Czyli WIELKIE PRZEWARTOŚCIOWANIE 5.11.2011 r., Politechnika Warszawska, VI Kongres Obywatelski http://www.pfo.net.pl/ http://www.kongresobywatelski.pl/kompetencje-polakow/jakich-kluczowych-kompetencji-potrzebuja-polacy-w-xxi-wieku/461-jakich-kluczowych-kompetencji-potrzebuja-polacy-w-xxi-wieku. Literatura uzupełniająca: 1. M. Sabat („Forum Obywatelskiego Rozwoju”), Jakimi kompetencjami Polacy mogą zwyciężać w XXI wieku? , [w:]: Kompetencje dla rozwoju. Głos polskich think tanków, „Wolność i Solidarność” 2011, nr 37, s. 43-47, http://www.kongresobywatelski.pl/images/stories/ksiazki/pdf/wis-37.pdf.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
Nie mam

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_SP01
Ma rozszerzoną wiedzę w zakresie nauk pedagogicznych, ich miejsca w systemie nauk i relacjach do innych nauk.
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W01, S2A_W02, S2A_W07, S2A_W08
Efekt W_SP02
Ma pogłębioną wiedzę o instytucji szkoły
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: P2A_W06, P2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_SP01
Potrafi prawidłowo interpretować zjawiska w zakresie edukacji
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe: K_U04
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07, S2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_SP01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, referat
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K02, S2A_K05