Nazwa przedmiotu:
Socjologia i metody badań socjologicznych
Koordynator przedmiotu:
wykłady: dr Katarzyna Dzieniszewska-Naroska, ćwiczenia: dr Adriana Bartnik
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A12_SMBS
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
100 godzin, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 10 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń 20 godzin, realizacja badania 25 godzin
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 p. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Cwiczenia i wykłady 25h Realizacja badania 25h = 2 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak wymagań wstępnych
Limit liczby studentów:
wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
Cel przedmiotu:
Wykłady: Celem wykładów jest zapoznanie studentów z klasycznymi i współczesnymi teoriami społeczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem koncepcji socjologicznoprawnych oraz metodami i technikami badań w naukach społecznych. Studenci uzyskują wiedzę, pozwalającą rozpoznawać i prawidłowo nazywać podstawowe struktury społeczne i więzi społeczne na różnych poziomach analizy struktur społecznych od mikro struktur po makro struktury (od małych grup, przez społeczności lokalne po społeczeństwo globalne). Poznają podstawy procesu badawczego oraz zróżnicowanie metod badawczych i dobory prób w badaniach społecznych ze szczególnym uwzględnieniem celów badań i form ich realizacji w administracji publicznej i badaniach z zakresu socjologii prawa. Ćwiczenia/seminaria: Celem ćwiczeń jest nauczenie studentów stosowania w praktyce metod i technik badawczych takich jak obserwacja, wywiad i badanie dokumentów w odniesieniu do zjawiska społecznoprawnych. Studenci pracują w zespole projektowym realizując własne projekty badawcze. Przechodzą proces badawczy od operacjonalizacji pojęć do prezentacji i analizy wyników w końcowym raporcie. Nabywają umiejętność pracy w grupie i uczą się odpowiedzialności za wyniki pracy całego zespołu.
Treści kształcenia:
Wykłady: 1.Wprowadzenie do socjologii jako jednej z dyscyplin naukowych. Wiedza przedsocjologiczna i narodziny nowej dyscypliny wiedzy. Pojęcie „wyobraźni socjologicznej”. Podejście scientystyczne a socjologia humanistyczna 2.Klasycy socjologii, czyli od A. Comta do Parsonsa i współczesne koncepcje teoretyczne w socjologii i socjologii prawa. Funkcjonalizm i noeofukcjonalizm, teorie wymiany, interakcjonizm i etnometodologia oraz teorie konfliktu 3.Etapy procesu badawczego w socjologii prawa. Badania w administracji publicznej ich cele i podstawy. Dobór próby, dobory probabilistyczne i nieprobabilistyczne. Od konceptualizacji przez operacjonalizację. Metody i wskaźniki i skale w badaniach realizowanych w administracji publicznej. Zasady budowy pytań, pytania otwarte i zamknięte. Budowa indeksów arbitralnych. Realizacja badania i analiza wyników. 4.Kultura i proces socjalizacji. Pojęcie kultury, tożsamości kulturowej, systemy aksjonormatywne, socjalizacja, dewiacja (wtórna i pierwotna) i resocjalizacja, wymiana międzypokoleniowa. Badanie kultur, formy asymilacji. 5.Od społeczeństwa po instytucje i organizacje społeczne Makro struktury w socjologii administracji. Teorie stratyfikacji społecznej. Rozwój społeczny. Od społeczeństw przednowoczesnych po społeczeństwo informacyjne. Podstawowe struktury społeczne w koncepcjach klasycznych. Koncepcja Marksa i Webera oraz nowoczesne spojrzenie na podziały społeczne. Zróżnicowanie społeczne. Nowoczesne organizacje społeczne. Władza i naród. Pojęcie organizacji społecznej, sieci informacyjne formalne i nieformalne w organizacji. biurokracja Webera i występujące dysfunkcje w nowoczesnych organizacjach biurokratycznych 6.Mezostruktury. Lokalność jako kategoria socjologiczna. Badania nad lokalnością od szkoły chicagowskiej po nowoczesną animację działań lokalnych. Pojęcie partycypacji społecznej w administracji. 7. Od grupy społecznej do interakcji Pojęcie interakcji, interakcja a kontakt społeczny. Podejścia teoretyczne badawcze do interakcji (od behawioryzmu po etnometodologię), pojęcie grupy społecznej oraz typy grup społecznych, role w grupach celowych. Podsumowanie od makro do mikro struktur społecznych. Ćwiczenia: 1.Badania nad działaniem administracji publicznej wywiad swobodny, obserwacja i badanie dokumentów oraz metody doboru próby 2.Budowa narzędzi badawczych, pytania otwarte i podstawowe błędy w pytaniach, scenariusz wywiadu 3.Prezentacja stworzonych przez studentów narzędzi badawczych 4.Przygotowanie realizacji badań, planowanie raportu 5.Prezentacja wyników w raporcie z badań
Metody oceny:
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie minimum oceny 3.0 z ćwiczeń, czyli minimum 11 punktów ( z ogółem 20 punktów) warunek dopuszczenia do egzaminu) oraz napisanie egzaminu testowego minimum na 50% (z ogółem 80 punktów). Studenci mogą uzyskać max 10 punktów dodatkowych za wykazanie się wiedzą podczas dyskusji na wykładach lub/i uczestnictwo w konferencjach naukowych organizowanych przez Wydział. Warunki zaliczenia: aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach, napisanie raportu z badań, oraz napisanie egzaminu końcowego, który obejmuje materiał z ćwiczeń, obowiązkową literaturę oraz treść wykładów. Ocena: 3.0 - 51-60 punktów - Zaliczył powyżej 50% testu oraz napisał raport badawczy minimum na ocenę 3.0 3.5 - 61-70 punktów - Zaliczył powyżej 60% testu oraz napisał raport badawczy minimum na ocenę 3.0 4.0 - 71-80 punktów - Zaliczył powyżej 70% testu napisał raport badawczy minimum na ocenę 3.0 4.5 - 81-90 punktow Zaliczył powyżej 80% testu napisał raport badawczy minimum na ocenę 3.0 5.0 - 91- 100 punktow Zaliczył powyżej 90% testu napisał raport badawczy minimum na ocenę 3.0
Egzamin:
tak
Literatura:
Podręczniki obowiązkowe: Wykład:A. Giddens, P.W. Sutton, Socjologia. Nowe wydanie, Warszawa 2012. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce, PWN Warszawa 2005. (stare ale podaję bo nie ma w bibliotece tak mówią studenci) Ćwiczenia: M. Hammersley, Metody badań terenowych. Wydawnictwo Zysk i Ska, Warszawa 2005.
Witryna www przedmiotu:
---
Uwagi:
---

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Student wie jakie są podstawowe struktury społeczne, rozumie ich funkcjonowanie od poziomu mikro przez mezo do makro, zna ich znaczenie dla procesu tworzenia i egzekwowania prawa .
Weryfikacja: Pytania testowe.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W02, K_W04, K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o
Charakterystyka W_02
Student wie jakie są podstawowe koncepcje teoretyczne w socjologii prawa i rozumie ich przełożenie na obszar badań i metody badawcze
Weryfikacja: Pytania testowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W04, K_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o, II.S.P6S_WG.1, II.H.P6S_WG.3
Charakterystyka W_03
Student zna pojęcia i koncepcje teoretyczne z zakresu socjologii prawa
Weryfikacja: Pytania testowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, II.X.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.2, II.H.P6S_WG.1.o

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Potrafi prawidłowo napisać prostą diagnozę społeczno-prawną w obszarze rozumienia i znajomości prawa przez różne grupy społeczne z wykorzystaniem różnych źródeł danych i różnych metod badań oraz sformułować rekomendacje zmian w procedurach i przepisach prawa
Weryfikacja: Raport z badań terenowych pisany w trakcie realizacji ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
Charakterystyka U_02
Potrafi ocenić trafność doboru próby i zastosowanych narzędzi w badaniach z zakresu nauk społecznych i administracji
Weryfikacja: Pytania testowe oraz częściowo raport z badań pisany w ramach ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW
Charakterystyka U_03
Potrafi zaproponować zmiany w regulacjach prawnych służące do rozwiązania zdiagnozowanych problemów społecznych
Weryfikacja: Pytania testowe i raport z badań pisany w ramach ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U01, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1, I.P6S_UW

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Ma świadomość złożoności procesu badawczego i rygorów metodologicznych i rozumie znaczenie odpowiedzialności każdego członka w zespole projektowym
Weryfikacja: Pytania testowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO
Charakterystyka K_02
Wykazuje się zdolnością do formułowania opinii na temat problemów społecznych w oparciu o dane empiryczne
Weryfikacja: Raport z badań pisany podczas ćwiczeń
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO
Charakterystyka K_03
Ma świadomość odpowiedzialności etycznej w trakcie procesu badawczego
Weryfikacja: Pytania testowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KR