Nazwa przedmiotu:
Przedsiębiorczość
Koordynator przedmiotu:
dr Tomasz Paweł Tyc
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
A22_P
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2017/2018
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Udział w ćwiczeniach - 10h 2. Praca własna - 40h, w tym: a) przygotowanie do zajęć 10h b) czytanie wskazanej literatury 10h c) przygotowanie projektów w grupach 10h d) konsultacje 5h e) przygotowanie do prac pisemnych 5h Sumaryczne obciążenie pracą studenta - 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,6 p. ECTS Bezpośredni udział nauczyciela odnosi się do 15 godzin zajęć, 10h zajęć i 5h konsultacje
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,6 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowy poziom wiedzy ekonomicznej i matematycznej.
Limit liczby studentów:
cały rok
Cel przedmiotu:
Przekazanie podstawowych informacji oraz wiedzy niezbędnej do podjęcia racjonalnej decyzji o rozpoczęciu prowadzenia własnej działalności gospodarczej. W szczególności dotyczy to zagadnień dotyczących: a) pomysłu na własny biznes (w tym metod ich generowania samodzielnie lub grupowo), b) modelu biznesowego przedsiębiorstwa (w tym mechanizmów jego udoskonalania) c) podstaw marketingu. Uzupełnieniem dla powyższych informacji, będzie również poznanie podstawowych zasad i mechanizmów pracy w grupie. Zajęcia zostały przygotowane i będą prowadzone z wykorzystaniem: a) innowacyjnych i kreatywnych form kształcenia. b) technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) / multimedialnych treści dydaktycznych/platformy e-learningowej Moodle.
Treści kształcenia:
W trakcie semestru poruszone zostaną następujące zagadnienia: 1) Przedsiębiorczość - zarys teoretyczny, implikacje przedsiębiorczości we współczesnej ekonomii; 2) Pomysł na biznes - niezbędne elementy składowe, mechanizmy poszukiwania pomysłu na biznes, zewnętrzne źródła inspiracji; 3) Model biznesowy - elementy składowe, mechanizmy definiowania modelu biznesowego, analiza źródeł przychodów przedsięwzięcia biznesowego; 4) Podstawy marketingu - polityka cenowa i dystrybucyjna, powiązanie mechanizmów i narzędzi promocji z ofertą produktową.
Metody oceny:
Każdy ze studentów musi wykonać samodzielnie trzy testy sprawdzające wiedzę z wybranych tematów (obszarów tematycznych kursu). W semestrze letnim 2019, testy dotyczą następujących zagadnień: 1.Przedsiębiorczość; 2.Model biznesowy; 3.Podstawy marketingu. Każdy z testów składa się z pytań o charakterze zamkniętym (wielokrotnego wyboru). Czas na wykonanie jednego testu to 30 minut. Do każdego z testów, studenci mogą podejść tylko jeden raz. Jedyny wyjątek stanowi pierwszy test, który ma zadanie zaznajomić użytkowników platformy e-learningowej ze sposobem działania testów. Testy należy wykonać do 9 czerwca 2019 r. (do godz. 23:59). Po tym terminie nie będzie możliwe ich wykonanie(zostaną wyłączone na platformie). Testy (wszystkie) zostaną udostępnione do 17 marca 2019 r. Ocena końcowa zostanie obliczona jako wynik uzyskanych punktów z testów (do 18 pkt, tj. 1 pkt. za każdą poprawną odpowiedź). Ponadto, uczestnicy kursu zrealizują jedną pracę w grupie. Jej celem jest próba diagnozy własnego potencjału do założenia, prowadzenia i osiągniecia sukcesu we własnej działalności gospodarczej. Projekt może być prowadzony w grupie nieprzekraczającej 4 osób. Elementy niezbędne do realizacji oraz prezentacji samego projektu będą realizowane podczas kolejnych zajęć. Dodatkowo na platformie e-learningowej udostępnione są dodatkowe materiały ułatwiające przygotowanie zadania grupowego.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: 1) Cieślik J.: Przedsiębiorczość dla ambitnych –Jak uruchomić własny biznes. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010. 2) Drzewiecki J., Niemczyk J.: Modele biznesowe –próba klasyfikacji i doświadczenia polskich przedsiębiorstw.Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu. 3) Gołębiowski T. (red.): Modele biznesu polskich przedsiębiorstw. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2008. 4) Kotler P., Kartajaya H., Setiawan I.: Marketing 4.0. Wydawnictwo MT Biznes, Konstancin-Jeziorna 2017. 5) Lambing P.A., Kuehl C.R.: Entrepreneurship. Prentice Hall, Upper Saddle River 2003. 6) Luecke R.: Zarządzanie kreatywnością i innowacja. Wydawnictwo MT Biznes, Konstancin-Jeziorna 2005. 7) Mark J.: Marketing analityczny. Piętnaście wskaźników, które powinien znać każdy marketer. Wydawnictwo Helion, Warszawa 2014. 8) Slywotzky A.J., Morrisom D.J., Andelman B.: Strefa zysku. Strategiczne modele działalności. PWE, Warszawa 2000.
Witryna www przedmiotu:
www.dlastudentowpw.moodle.org.pl
Uwagi:
W trakcie pierwszych zajęć, studenci uzyskają indywidualny login i hasło do platformy e-learningowej.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W_01
Student posiada interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą zjawisk zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstwa.
Weryfikacja: W trakcie zajęć studenci wykonują szereg krótkich prac pisemnych sprawdzających opanowanie podstawowej wiedzy teoretycznej. Wyniki prac pisemnych są omawiane z prowadzącym zajęcia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W03, K_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WG, I.P7S_WK
Charakterystyka W_02
Student posiada interdyscyplinarną wiedzę dotyczącą procesów zachodzących wewnątrz przedsiębiorstwa. W szczególności dotyczy to źródeł przewag konkurencyjnych przedsiębiorstwa.
Weryfikacja: W trakcie zajęć studenci wykonują w grupach zadania dotyczące wybranych elementów planowania działalności gospodarczej. Podczas spotkań prowadzona jest dyskusja z prowadzącym dotycząca głównychprocesów zachodzących wewnątrz przedsiębiorstwa. Studenci zyskują możliwość poznania podstawowych mechanizmów identyfikacji ww. procesów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W02, K_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2
Charakterystyka W_03
Student posiada wiedzę na temat publicznych i prywatnych źródeł informacji społeczno-gospodarczej.
Weryfikacja: W trakcie zajęć studenci wykonują w grupach zadania dotyczące wybranych elementów planowania działalności gospodarczej. Niezbędnym elementem prowadzenia i planowania działalności gospodarczej jest kwantyfikacja zjazisk społeczno-gospodarczych. Podczas spotkań prowadzona jest dyskusja z prowadzącym dotycząca głównych źródeł informacji społeczno-gospodarczej.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_W04, K_W09, K_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U_01
Student potrafi zastosować zdobytą wiedzę do rozwiązywania prostych problemów spotykanych w przedsiębiorstwie.
Weryfikacja: Studenci uczą się zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy przez rozwiązywanie praktycznych zadań (studium przypadku / case study), zawierających problem z zakresu przedsiębiorczości. Rozwiązania zadań są omawiane z prowadzącym zajęcia.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U04, K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UW
Charakterystyka U_02
Student umie podejmować decyzje i organizować pracę w zespole
Weryfikacja: W trakcie zajęć studenci wykonują w grupach zadania dotyczące wybranych elementów planowania działalności gospodarczej. Prowadzący zajęcai ma możliwość sprawdzenia w jaki sposób uczestnicy zajęć dzielą się funkcjami oraz pracie w trakcie zajęć. Podczas spotkań prowadzący wspiera poprawną pracę grup.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U06, K_U07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, I.P7S_UK, II.X.P7S_UW.3.o, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, I.P7S_UO
Charakterystyka U_03
Student potrafi identyfikować dostępne źródła danych, korzystać z zawartej w nich wiedzy, informacji oraz danych, a także - interpretować pozyskane dane z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych.
Weryfikacja: W trakcie zajęć studenci wykonują szereg krótkich prac pisemnych sprawdzających opanowanie podstawowych umiejętności doboru źródeł danych. Wyniki prac są omawiane z prowadzącym zajęcia zarówno podczas spotkań całej grupy, jak również - w trakcie konsultacji.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_U12, K_U05, K_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe: II.S.P7S_UW.2.o, I.P7S_UW, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UK, II.T.P7S_UW.2

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K_01
Student ćwiczy kompetencje komunikowania się, negocjowania i zdolność przekonywania oraz pracy w zespole.
Weryfikacja: W trakcie zajęć studenci wykonują w grupach zadania dotyczące wybranych elementów planowania działalności gospodarczej. Komunikacja, negocjowania oraz zdolność przekonywania sprawdzane są w trakcie pracy grupy, a także w toku dyskusji z prowadzącym. Prowadzący zajęcia ma możliwość sprawdzenia czy uczestnicy nabyli niezbędne kompetencje.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KO
Charakterystyka K_02
Student nabywa kompetencje niezbędne do podjęcia racjonalnej decyzji o rozpoczęciu prowadzenia własnej działalności gospodarczej lub prowadzeniu działań przedsiębiorczych w ramach przedsiębiorstwa.
Weryfikacja: W trakcie zajęć studenci wykonują w grupach zadania dotyczące wybranych elementów planowania działalności gospodarczej. Komunikacja, negocjowania oraz zdolność przekonywania sprawdzane są w trakcie pracy grupy, a także w toku dyskusji z prowadzącym. Prowadzący zajęcia ma możliwość sprawdzenia czy uczestnicy nabyli niezbędne kompetencje.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: K_K05, K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KO, I.P7S_KR, I.P7S_KK