Nazwa przedmiotu:
Modelowanie kultury organizacyjnej
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Rojek Danuta
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 12h ćwiczenia + 2h konsultacje + 9 x 2h przygotowanie do ćwiczeń + 16h wykonanie projektowej pracy zaliczeniowej + 2h przygotowanie prezentacji pracy zaliczeniowej = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,6 ECTS: 12h ćwiczenia + 2h konsultacje = 14h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS: 12h ćwiczenia + 2h konsultacje + 9 x 2h przygotowanie do ćwiczeń + 16h wykonanie projektowej pracy zaliczeniowej + 2h przygotowanie prezentacji pracy zaliczeniowej = 50h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia12h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy zarządzania
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
• Nauczenie studentów diagnozowania, oceny, modelowania i monitorowania kultury organizacyjnej, przy uwzględnieniu różnorodności kulturowej. • Nauczenie studentów wykorzystywania posiadanej wiedzy do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów kulturowych w warunkach niepewności i ryzyka. • Kształtowanie postaw etycznych i umiejętności przeciwdziałania zjawiskom patologicznym w organizacji.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia: 1. C1-2: Istota i składniki (poziomy) kultury organizacyjnej. 2. C 3-4: Wpływ kultury narodowej na cechy kultury organizacyjnej. Komunikacja jako element kultury organizacyjnej. 3. C 5-6: Funkcje kultury organizacyjnej: wewnętrzna i zewnętrzna. Uwarunkowania spójności kultury organizacyjnej i strategii przedsiębiorstwa. 4. C 7-8: Wymiary i typy kultury organizacyjnej. 5. C 9-10: Kultura organizacyjna a model biznesu. 6. C 11-12: Metodyka diagnozy kultury organizacyjnej. 7. C 13-14: Zmiana kultury, obszary i kierunki zmian. Role i zadania menedżerów w procesie zmiany kultury organizacyjnej. 8. C 15-16: Działania doskonalące kulturę organizacyjną, uwzględniające wykorzystanie różnorodności kulturowej. 9. C 17-18: Zjawiska patologiczne w organizacji i przeciwdziałanie im. Budowa kultury etycznej. 10. C 19-20: Diagnoza i zmiana kultury organizacyjnej wybranego przedsiębiorstwa. Prezentacje projektowych prac zespołowych.
Metody oceny:
Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: oceniana jest poprawność wykonania po-szczególnych ćwiczeń tematycznych w ramach pracy indywidualnej lub zespołowej (rozwiązywania zadań i problemów, oceny studiów przypadków, prezentacji wyników i ocen) oraz opracowania i prezentacji projektowej pracy zaliczeniowej. 2. Ocena sumatywna: oceniana jest terminowość wykonania ćwiczeń, zaliczenie wszystkich ćwiczeń tematycznych oraz projektowej pracy zaliczeniowej. Ocena łączna w zakresie 2-5; do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie co najmniej oceny 3.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: • Cameron, K.S. i Quinn, R.E., 2015. Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących. Warszawa: Wolters Kluwer. • Sułkowski, Ł. i Sikorski, C., 2014. Metody zarządzania kulturą organizacyjną. Warszawa: Difin. • Zbiegień-Maciąg, L., 2018. Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Uzupełniająca: • Aniszewska, G. (red.), 2007. Kultura organizacyjna w zarządzaniu. Warszawa: PWE. • Hofstede, G. i in., 2011. Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa: PWE. Masłyk-Musiał, E., 2014. Organizacja w zmianach. Perspektywa konsultanta. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z2_W08
po zaliczeniu przedmiotu student zna i rozumie: w pogłębionym stopniu cechy człowieka jako twórcy oraz uczestnika kultury organizacyjnej
Weryfikacja: rozwiązywanie zadań, studia przypadków w zespołach, debata
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_W07
w pogłębionym stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych
Weryfikacja: rozwiązywanie zadań, studia przypadków w zespołach, debata
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z2_U15
po zaliczeniu przedmiotu student potrafi: dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: ćwiczenia, rozwiązywanie problemów, ocena studiów przypadków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_U18
Prowadzić debatę w zakresie nauk o zarządzaniu i problemów zarządzania
Weryfikacja: debata, ćwiczenia w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z2_K04
po zaliczeniu przedmiotu student jest gotów do: inicjowania działania na rzecz dobra społecznego oraz tworzenia i utrzymania właściwych relacji w środowisku zawodowym
Weryfikacja: realizacja ćwiczeń zespołowych
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_K06
odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym: rozwijania dorobku zawodowego, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad
Weryfikacja: debata, dyskusje w grupach, prezentacja wyników analiz i ocen
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: