Nazwa przedmiotu:
Analiza konkurencyjności przedsiębiorstwa
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Michael Jaksa
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie przedsiębiorstwem w gospodarce globalnej
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS: 10h wykład + 10h ćwiczenia + 5h konsultacje indywidualne + 15h analizy literaturowe + 35h przygotowanie do zaliczenia przedmiotu + 15h przygotowanie projektu = 90h.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,8 ECTS: 10h wykład + 10h ćwiczenia + 5h konsultacje indywidualne = 25h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,7 ECTS: 10h ćwiczenia + 5h konsultacje indywidualne + 15h analizy literaturowe + 35h przygotowanie do zaliczenia przedmiotu + 15h przygotowanie projektu = 80h.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zarządzania strategicznego i marketingowego. Zdolność myślenia krytycznego, analitycznego, uczenia się przez kooperację, umiejętność pracy zespołowej, umiejętność krytycznego spojrzenia na organizację i problemy, które w niej występują.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał wiedzę z zakresu metod analizowania i budowania konkurencyjności, relacji między podmiotami gospodarczymi a innymi instytucjami społecznymi tworzącymi ich otoczenie w skali krajowej i międzynarodowej, metod i technik budowania konkurencyjności polskiego przedsiębiorstwa na rynku europejskim, - potrafił ocenić skuteczność przedsiębiorstwa wchodzenia na rynki przy pomocy metod analizy, które pozna na zajęciach, określić niezbędne zmiany w swoim przedsiębiorstwie konieczne w kontekście konkurowania na nowych rynkach i w nowych sektorach, - potrafił zaadaptować się i działać w nowych warunkach i sytuacjach związanych np. z odmiennością kulturową danej grupy.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Teorie konkurencyjności, przedsiębiorstwo wobec konkurencji. 2. Formy internacjonalizacji – istota, wady i zalety (motywy umiędzynarodowienia: rynkowe, kosztowe, polityczne, konkurencyjne; internacjonalizacja czynna i bierna; przedsiębiorstwo wielonarodowe;, 3. MSP wobec międzynarodowej konkurencji: grona (cluster), hidden champions, 4. Międzynarodowa konkurencja na poziomie krajów i przedsiębiorstw. 5. Budowanie konkurencyjności w warunkach globalizacji (potencjał konkurencyjny, przewaga i pozycja konkurencyjna, instrumenty konkurowania; międzynarodowa konfiguracja łańcucha. 6. Źródła przewagi konkurencyjnej na rynku globalnym – zasoby niematerialne: (kluczowe kompetencje G. Hamela i C.K. Prahalada, wyróżniające zdolności J. Kay’a; przewaga konkurencyjna na rynku lokalnym i globalnym wg J. Stankiewicza). 7. Instrumenty konkurowania oparte na metodach zarządzania i poszukiwaniu sposobów obniżania kosztów: (strategie przedsiębiorstw globalnych i lokalnych, Koncepcja R.E. Miles’a i C.C. Snow’a, trójkąt globalizacji G. Yip’a, strategie transnacjonalizacji C.A. Bartletta,- i S. Ghoshala). Modele odchudzania firm, outsourcing, reengineering. 8. Zarządzanie międzykulturowe 9. Analiza i ocena zasad społecznej odpowiedzialności organizacji w kontekście konkurencyjności. 10. Analiza i ocena sposobów zarządzania ludźmi w firmach międzynarodowych (menedżer globalny, rola kobiet w zarządzaniu na przykładach firm). Ćwiczenia: Analiza i ocena konkurencyjności budowanej w oparciu o: 1. źródła przewagi konkurencyjnej - kluczowe kompetencje G. Hamela i C.K. Prahalada; 2. wyróżniające zdolności J. Kay’a; 3. budowanie marki i jakości produktów; 4. przewaga konkurencyjna na rynku lokalnym; 5. outsourcing; 6. re-engineering, 7. zasoby niematerialne.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: Egzamin pisemny, wymagana jest ocena >=3,0. 2. Ocena sumatywna : wykłady uznaje się za zaliczone, jeśli ocena z egzaminu pisemnego jest >=3,0. B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: • ocena udziału i aktywności w trakcie zajęć, ocena poprawności wykonania ćwiczeń, ocena projektu końcowego zawierający rozwiązania opracowane na przykładzie polskiego przedsiębiorstwa analizowany na ćwiczeniach lub wykładach. Elementy ćwiczeń są dyskutowane na każdych ćwiczeniach. • oceniana jest wartość merytoryczna ćwiczeń, ich poprawność metodyczna i kreatywność w odpowiedzi na temat oraz sposób uzasadnienia, terminowość wykonania prac, redakcja prac ćwiczeniowych oraz wynik rozmowy zaliczeniowej członków ze-społu z prowadzącym; ocena ćwiczeń w zakresie 0-5 pkt na osobę; • projekt końcowy wykonywany przez zespół, projekt oceniany jest w zakresie 0-10 pkt na osobę. Do zaliczenia wymagane jest oddanie projektu z wszystkimi ćwiczeniami (analizami) oraz student zebrał ponad 50% możliwych punków, co daje ocenę >=3. 2. Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych za wykonane ćwiczenia oraz ocena za projekt końcowy. C. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli ocena z ćwiczeń i wykładu jest >=3.
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Porter M.E.: 2001, Porter o konkurencji. Warszawa: PWE 2. Konkurencyjność przedsiębiorstwa w XXI wieku. Czynniki wzrostu. 2015, praca zbiorowa, Warszawa: PWE 3. Flak O., Głód G., 2009, Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Pojęcia, definicje, modele, Katowice; Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach Uzupełniająca: 1. Stankiewicz M.J.: 2002, Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń: Dom Organizatora 2. Stonehouse G., Hamill J., Campbell D., Purdie T.: 2001, Globalizacja. Strategia i zarządzanie. Warszawa: Felberg SJA
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z2_W01
w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania projektami
Weryfikacja: poprawność merytoryczna i metodyczna opracowanej analizy konkurencyjności przedsiębiorstwa (projekt); egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_W09
główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć na bazie przykładów z praktyki organizacyjnej i gospodarczej; prace ćwiczeniowe; egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z2_U04
identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu prawnych uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstw i organizacji
Weryfikacja: weryfikacja wykonania ćwiczeń, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_U14
przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: umiejętność wnioskowania i wyboru adekwatnych do danej firmy metod przygotowania projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z2_K03
wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: przekonywanie do swojego zdania i konstruktywne dyskutowanie w grupie i sposobu realizacji zadania zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_K05
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach i sposobu realizacji zadania zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: