Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie portfelem innowacji
Koordynator przedmiotu:
dr Jurczak Jolanta
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1 ECTS: 12h ćwiczenia + 13h przygotowanie projektu/prezentacji + 2h analiza literatury + 3h konsultacje = 30h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5 ECTS: 12h ćwiczenia + 3h konsultacji = 15h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 ECTS: 12h ćwiczenia + 13h przygotowanie projektu/prezentacji + 2h analiza literatury + 3h konsultacje = 30h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia12h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu innowacji i zarządzania
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z pojęciem zarządzania portfelem innowacji oraz narzędziami temu służącymi. Omówione zostaną takie zagadnienia jak cykl zarządzania portfelowego, portfolio realizowanych innowacji, ewaluacja projektów innowacyjnych.
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia: 1. Portfel innowacji 2. Czynniki sukcesu zarządzania portfelem innowacji 3. Cykl zarządzania portfelowego projektami innowacyjnymi 4. Ewaluacja i akceptacja projektów innowacyjnych do realizacji 5. Analiza doboru i podejmowanie decyzji w obszarze zarządzania portfelem innowacji 6. Narzędzia zarządzania portfelem innowacji
Metody oceny:
Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: aktywności studenta, obecności na zajęciach, zaangażowania studenta w realizowane podczas zajęć przykłady oraz ich ewaluacja, ocena sposobu prezentacji przygotowanego projektu, projekt 2. Ocena sumatywna: Aktywność i zaangażowanie studenta (skala: 2-5,waga: 20%) Sposób prezentacji projektu (skala: 2-5, waga 20%), Ocena merytoryczna projektu (skala:2-5, waga 50%), obecność (skala 2-5, waga 10%)
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Knosala, R., 2014. Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE. 2. Tidd, J., 2011. Zarządzanie innowacjami: integracja zmian technologicznych, rynkowych, organizacyjnych. Warszawa: Wolters Kluwer. Uzupełniająca: 1. Szwajca, D., 2016. Macierz aspiracji innowacyjnych jako narzędzie zarządzania portfelem innowacji w przedsiębiorstwie. Śląsk: Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Projektor Zadaniem studentów jest przygotowanie projektu portfela innowacji na przykładzie wybranego przedsiębiorstwa, uwzględniając w swojej treści poniższy opis: -które innowacje w wybranej firmie kreowały nowe potrzeby użytkownika a następnie je wypełniały?, - które innowacje w wybranej firmie wpłynęły na zarządzanie ryzykiem?, - jak mają się innowacje w wybranej firmie do branży, w której działa i technologii, z których korzysta. (Przykłady firm: Apple, Microsoft, Xiaomi, Kodak,) Sposobem na właściwe zarządzanie realizowanymi innowacjami jest świadome tworzenie portfela innowacji, którego celem jest zarządzanie ryzykiem nieodłącznym dla innowacji przy optymalizacji wyników osiągniętych dzięki inwestycjom innowacyjnym. Sposób tworzenia i skład portfela innowacji każdej organizacji będzie się oczywiście różnił. Na podejście kształtujące dany portfel innowacji będą miały wpływ takie czynniki jak specyfika rynku, w których dana organizacja konkuruje, czy też technologia, która przeważa w danym przemyśle. Jednak innowacja to nie tylko technologia, ale także zrozumienie i odkrywanie niewykorzystanych potrzeb użytkownika, które wymagają skutecznego rozwiązania.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z2_W05
w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauki o innowacyjności oraz kierunki jej rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_W10
główne trendy rozwojowe w zakresie innowacyjności i przedsiębiorczości
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z2_U05
identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu innowacyjności
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_U16
projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z2_K05
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_K03
wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: