- Nazwa przedmiotu:
- Kreowanie innowacji w organizacji
- Koordynator przedmiotu:
- dr Jurczak Jolanta
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1 ECTS:
12h ćwiczenia + 13h przygotowanie do projektu/prezentacji + 2h analiza literatury + 3h konsultacji = 30h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 ECTS:
12h ćwiczenia + 3h konsultacji = 15h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 ECTS:
12h ćwiczenia + 13h przygotowanie do projektu/prezentacji + 2h analiza literatury + 3h konsultacji = 30h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia12h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania organizacją
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z sposobami i przykładami kreowania innowacji w organizacji oraz sposobami analizy innowacji produktowych i usługowych. Omawiane zagadnienia będą dotyczyć aspektów procesów tworzenia nowych produktów, barier i szans związanych z procesem wprowadzania nowych produktów na rynek, znaczenia innowacji oraz roli nauk o zarządzaniu w tworzeniu innowacji.
- Treści kształcenia:
- B. Ćwiczenia:
1. Innowacje i ich znacznie w organizacji. Etapy i uczestnicy procesu innowacji. Uwarunkowania, determinanty i źródła tworzenia innowa-cji.
2. Proces kreowania innowacji. Bariery w procesie kreowania innowa-cji. Case study.
3. Metody kreowania innowacji w organizacji (mapy myśli, 5 × dla-czego, 5W1H,Burza mózgów i jej odmiany - metoda 66 Philipsa. meto-da 635, metoda 6 kapeluszy E. De Bono)
4. Metodyka Design Thinking w kreowaniu innowacji w organizacji. Warsztat Design Thinking.
5. Budowanie proinnowacyjnej kultury organizacyjnej (motywowanie do proinnowacyjnych zachowań, proinnowacyjne warunki pracy). Case study.
6. Prezentacje końcowe. Zaliczenie przedmiotu.
- Metody oceny:
- Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: aktywności studenta, obecności na zajęciach, zaangażowania studenta w realizowane podczas zajęć przykłady oraz ich ewaluacja, ocena sposobu prezentacji przygotowanego projektu, projekt
2. Ocena sumatywna: Aktywność i zaangażowanie studenta (skala: 2-5,waga: 20%) Sposób prezentacji projektu (skala: 2-5, waga 20%), Oce-na merytoryczna projektu (skala:2-5, waga 50%), obecność (skala 2-5, waga 10%)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Łunarski J.,2016 Innowacje technologiczne w przedsiębiorstwach. Projektowanie, wdrażanie i użytkowanie, Instytut Mechani-zacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego, Warszawa
2. Knosala R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Moczała A., 2014 Zarządzanie innowacjami, PWE, Warszawa
3. Tidd J., Bessant J., 2013 Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technologicznych, rynkowych i organizacyjnych, Wolters Kluwer S.A. Warszawa
4. Borkowski S., 2010 Rola ZZL w kreowaniu innowacyjności organizacji, Wydawnictwo Beck, Warszawa
Uzupełniająca:
1. Janusz, W., Kozioł-Nadolna , K., 2011. Innowacje w organizacji, Warszawa: PWE.
2. Pietroń-Pyszczek, A., Piwowar-Sulej, K., 2013. Stymulowanie innowacyjności pracowników. Wrocław: Wyd. MARINA.
3. Wojtczuk – Turek, A., 2012. Zachowania innowacyjne w pracy. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Warszawa: Difin.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Wymagany projektor
Ćwiczenia prowadzone w formie dyskusji, na każdych zajęciach omówione case study z zakresu poruszanej tematyki,
Celem projektu realizowanego na zajęcia przez studentów jest wybór jednej z metod lub technik kreujących lub wspomagających kreowanie innowacji w organizacji (takich jak np. design thinking, metoda 6 kapeluszy itp.) oraz przeprowadzenie symulacji wykorzystania tej metody/techniki wraz z omówieniem (wady, zalety, inne przykłady wykorzystania)
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z2_W05
- w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauki o innowacyjności oraz kierunki jej rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_W10
- główne trendy rozwojowe w zakresie innowacyjności i przedsiębiorczości
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z2_U05
- identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu innowacyjności
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_U16
- projektować nowe rozwiązania, , jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z2_K05
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_K03
- wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: