Nazwa przedmiotu:
Kreowanie innowacji w organizacji
Koordynator przedmiotu:
dr Jurczak Jolanta
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1 ECTS: 12h ćwiczenia + 13h przygotowanie do projektu/prezentacji + 2h analiza literatury + 3h konsultacji = 30h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5 ECTS: 12h ćwiczenia + 3h konsultacji = 15h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 ECTS: 12h ćwiczenia + 13h przygotowanie do projektu/prezentacji + 2h analiza literatury + 3h konsultacji = 30h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia12h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu zarządzania organizacją
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z sposobami i przykładami kreowania innowacji w organizacji oraz sposobami analizy innowacji produktowych i usługowych. Omawiane zagadnienia będą dotyczyć aspektów procesów tworzenia nowych produktów, barier i szans związanych z procesem wprowadzania nowych produktów na rynek, znaczenia innowacji oraz roli nauk o zarządzaniu w tworzeniu innowacji.
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia: 1. Innowacje i ich znacznie w organizacji. Etapy i uczestnicy procesu innowacji. Uwarunkowania, determinanty i źródła tworzenia innowa-cji. 2. Proces kreowania innowacji. Bariery w procesie kreowania innowa-cji. Case study. 3. Metody kreowania innowacji w organizacji (mapy myśli, 5 × dla-czego, 5W1H,Burza mózgów i jej odmiany - metoda 66 Philipsa. meto-da 635, metoda 6 kapeluszy E. De Bono) 4. Metodyka Design Thinking w kreowaniu innowacji w organizacji. Warsztat Design Thinking. 5. Budowanie proinnowacyjnej kultury organizacyjnej (motywowanie do proinnowacyjnych zachowań, proinnowacyjne warunki pracy). Case study. 6. Prezentacje końcowe. Zaliczenie przedmiotu.
Metody oceny:
Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: aktywności studenta, obecności na zajęciach, zaangażowania studenta w realizowane podczas zajęć przykłady oraz ich ewaluacja, ocena sposobu prezentacji przygotowanego projektu, projekt 2. Ocena sumatywna: Aktywność i zaangażowanie studenta (skala: 2-5,waga: 20%) Sposób prezentacji projektu (skala: 2-5, waga 20%), Oce-na merytoryczna projektu (skala:2-5, waga 50%), obecność (skala 2-5, waga 10%)
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Łunarski J.,2016 Innowacje technologiczne w przedsiębiorstwach. Projektowanie, wdrażanie i użytkowanie, Instytut Mechani-zacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego, Warszawa 2. Knosala R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Moczała A., 2014 Zarządzanie innowacjami, PWE, Warszawa 3. Tidd J., Bessant J., 2013 Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technologicznych, rynkowych i organizacyjnych, Wolters Kluwer S.A. Warszawa 4. Borkowski S., 2010 Rola ZZL w kreowaniu innowacyjności organizacji, Wydawnictwo Beck, Warszawa Uzupełniająca: 1. Janusz, W., Kozioł-Nadolna , K., 2011. Innowacje w organizacji, Warszawa: PWE. 2. Pietroń-Pyszczek, A., Piwowar-Sulej, K., 2013. Stymulowanie innowacyjności pracowników. Wrocław: Wyd. MARINA. 3. Wojtczuk – Turek, A., 2012. Zachowania innowacyjne w pracy. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne. Warszawa: Difin.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Wymagany projektor Ćwiczenia prowadzone w formie dyskusji, na każdych zajęciach omówione case study z zakresu poruszanej tematyki, Celem projektu realizowanego na zajęcia przez studentów jest wybór jednej z metod lub technik kreujących lub wspomagających kreowanie innowacji w organizacji (takich jak np. design thinking, metoda 6 kapeluszy itp.) oraz przeprowadzenie symulacji wykorzystania tej metody/techniki wraz z omówieniem (wady, zalety, inne przykłady wykorzystania)

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z2_W05
w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauki o innowacyjności oraz kierunki jej rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_W10
główne trendy rozwojowe w zakresie innowacyjności i przedsiębiorczości
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z2_U05
identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu innowacyjności
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_U16
projektować nowe rozwiązania, , jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z2_K05
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_K03
wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: