Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie zmianami
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Lamparska Agata
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 10h ćwiczenia + 10h przygotowanie do ćwiczeń + 10h studiowanie literatury + 15h praca własna nad projektem + 10h przygotowanie do zaliczenia + 5h konsultacje= 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5 ECTS: 10h ćwiczenia + 5h konsultacje = 15h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS: 10h ćwiczenia + 10h przygotowanie do ćwiczeń + 10h studiowanie literatury + 15h praca własna nad projektem + 10h przygotowanie do zaliczenia + 5h konsultacje= 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ogólna wiedza z zakresu zarządzania i organizacji przedsiębiorstw oraz zarządzania zasobami ludzkimi
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Wskazanie na sposoby łączenia wiedzy z różnych dziedzin. Nauczenie krytycznego myślenia i umiejętności syntezy informacji. Wskazanie na właściwy dobór metod i technik zarządzania adekwatnych do bieżącego problemu, sytuacji, zjawiska w otoczeniu i przedsiębiorstwie.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie. Wybór i charakterystyka przedsiębiorstwa z określeniem fazy rozwoju przedsiębiorstwa wg L.E. Greiner’a. 2. Krytyczna analiza dotychczas wprowadzanych zmian w przedsiębiorstwie i diagnoza problemów wdrożeniowych. 3. Charakterystyka wprowadzanej zmiany (rodzaj, parametry, model), jej relacja do współczesnych koncepcji i metod zarządzania. Prognozowanie barier wdrożeniowych, w tym negatywnych zachowań, postaw i oporów oraz ich źródeł (analiza pola sił). 4. Proces wdrażania zmiany na tle procesu K. Lewina (schemat blokowy) z uwzględnieniem specyfiki przedsiębiorstwa, technik interwencyjnych z określeniem uwarunkowań implementacyjnych. 5. Organizacja pracy zespołu projektowego: skład, przydział zadań, harmonogram (wykres Gantt’a, sieć zależności CPM z wykorzystaniem programu komputerowego). Określenie roli i kompetencji konsultanta zmian wg uniwersalnego modelu kompetencji 6. Dobór modelu, zasad, narzędzi i środków komunikowania się na tle procesu wdrożenia. 7. Analiza ekonomiczna: szacunkowe koszty, źródła finansowania, opłacalność. Niezbędne zasoby: materialne, informacyjne. 8. Zbilansowana karta wyników. Standardy i oczekiwane korzyści niewymierne. 9. Rozmowa zaliczeniowa z prowadzącym.
Metody oceny:
Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności wykonania projektu (suma ćwiczeń cząstkowych): • zawartości merytorycznej • uwzględnienia wszystkich wymaganych elementów • możliwości implementacyjnych • terminowości weryfikowana na każdych zajęciach 2. Ocena sumatywna : ocena projektu i wynik rozmowy zaliczeniowej z prowadzącym w skali 1-5 Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli ocena końcowa ≥ 3.0
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. E. Masłyk-Musiał, Organizacja w zmianach. Perspektywa konsultanta, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2010 2. L.Clarke Zarzadzanie zmianą Prentice Hall, Gebethner i Ska W-wa 1997 3. Kozyra, B. 2017. Praktyczne zarządzanie zmianą w firmie, czyli nie taki diabeł straszny. Warszawa: MT Biznes sp. z o.o. 4. Kurtyka M., Roth G. 2017 Zarządzanie zmianą. Od strategii do działania. Jak połączyć wizję, ludzi i organizację w służbie strategii (wyd. III) Warszawa: CeDeWu Uzupełniająca: 1. M.Czerska Jak przeprowadzać zmiany organizacyjne w firmie Poradnik praktyczny Wyd. ODDK Gdańsk 1999 2. M.Czerska Organizacja przedsiębiorstw Metodologia zmian organizacyjnych Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego Gdańsk 1996 3. M.Bartnicki Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie Wyd. Akademii Ekonomicznej Katowice 1998
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Wymagana jest redakcja projektu zgodnie z zasadami dla prac dyplomowych na WZ

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z2_W01, Z2_W05
absolwent zna i rozumie: w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu i o innowacyjności oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania zmianami.
Weryfikacja: Projekt (jako suma ćwiczeń cząstkowych) wdrożenia zmiany, konsultacje z wykładowcami, obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_W12
podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania
Weryfikacja: Opracowanie poszczególnych ćwiczeń i debata na ich temat.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z2_U01, Z2_U05
absolwent potrafi: identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania i innowacyjności
Weryfikacja: Opracowanie poszczególnych ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_U14, Z2_U16
przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań; projektować nowe rozwiązania, , jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Projekt (jako suma ćwiczeń cząstkowych) wdrożenia zmiany, konsultacje, rozmowa zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z2_K02
absolwent jest gotów do: uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Analiza poszczególnych ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_K03
wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji i podejmowania decyzji w sytuacjach wysokiego ryzyka i ponoszenia odpowiedzialności za swoje decyzje.
Weryfikacja: Dyskusja nad projektem (jako sumy ćwiczeń), rozmowa zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: