- Nazwa przedmiotu:
- Matematyka 3
- Koordynator przedmiotu:
- dr Andrzej Leśniewski, starszy wykładowca, a.lesniewski@mini.pw.edu.pl
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Fotonika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1050-FO000-ISP-3MA3
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe – 70h; w tym
a) obecność na wykładach – 30h
b) obecność na ćwiczeniach/laboratoriach – 30 h
c) obecność na egzaminie – 2h
d) uczestniczenie w konsultacjach – 8 h
2. praca własna studenta – 60 h; w tym
a) przygotowanie do ćwiczeń i do kolokwiów – 30 h
b) zapoznanie się z literaturą – 20 h
c) przygotowanie do egzaminu – 10h
Razem w semestrze 130 h, co odpowiada 5 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 30 h
2. obecność na ćwiczeniach – 30 h
3. obecność na laboratoriach – 0 h
4. obecność na egzaminie – 2 h
5. uczestniczenie w konsulatacjach – 8 h
Razem w semestrze 70 h, co odpowiada 3 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Matematyka 1, Matematyka 2
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się matematyką do opisu zagadnień współczesnej techniki
- Treści kształcenia:
- Szeregi rzeczywiste o wyrazach dowolnych, kryteria zbieżności, szeregi zespolone, zbieżność bezwzględna i warunkowa. Szeregi potęgowe, obszar zbieżności, szeregi Taylora i McLaurina, rozwijanie funkcji w szereg potęgowy.Funkcje zespolone, badanie holomorficzności, warunki Cauchy-Riemanna, całkowanie funkcji analitycznych, wzór całkowy Cauchyego, szeregi Laurenta, residuum i zastosowanie do całek, równania różniczkowe cząstkowe 1 i 2 rzędu, szeregi Fouriera, równanie przewodnictwa cieplnego i metoda Fouriera rozwiązywania, równanie Laplacea(falowe)
- Metody oceny:
- Zaliczenie ćwiczeń uzyskuje się na podstawie dwóch kolokwiów po 25 pkt. Każde oraz za aktywność można dostać dodatkowo 10pkt maksymalnie. Do zaliczenia ćwiczeń potrzeba 25 pkt. Egzamin jest praktyczny i można uzyskać maksymalnie 50pkt. Aby zaliczyć przedmiot należy uzyskać 51pkt. Dodatkowo na egzaminie można zaliczyć ćwiczenia, ale należy uzyskać co najmniej 20pkt.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. W. Żakowski-Matematyka cz.IV.
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MAT3_W01
- Ma podstawową wiedzę w zakresie szeregów liczbowych, badać ich zbieżność, badać holomorficzność funkcji zespolonych, rozwijać funkcje w szeregi McLaurina i Laurenta, obliczać residua i całki zespolone, rozwiązywać równania cząstkowe
Weryfikacja: kolokwium, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FOT_W01
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_W02, X1A_W03, T1A_W01, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MAT3_U01
- Potrafi zastosować poznane narzędzia matematyczne do opisu modelowania oraz rozwiązywania problemów z zakresu fizyki i techniki
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FOT_U04
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U05, T1A_U02, T1A_U07, InzA_U02
- Efekt MAT3_U02
- Umie rozwiązywać podstawowe typy równań różniczkowych cząstkowych
Weryfikacja: kolokwium, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
FOT_U04
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_U05, T1A_U02, T1A_U07, InzA_U02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MAT3_K01
- Potrafi samodzielnie posługiwać się regułami logiki matematyczne w zastosowaniach technicznych, potrafi wyciągać wnioski i analizować związki przyczynowo-skutkowe podejmowanych działań
Weryfikacja: obserwacja na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
FOT_K03
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_K05, T1A_K05, InzA_K01
- Efekt MAT3_K02
- Ma świadomość samokształcenia się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
Weryfikacja: obserwacja na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
FOT_K01
Powiązane efekty obszarowe:
X1A_K01, T1A_K01