Nazwa przedmiotu:
Rewitalizacja obszarów zurbanizowanych
Koordynator przedmiotu:
dr Alina Muzioł-Węcławowicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GP.NIK606
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych – 22 godziny, w tym: a) uczestnictwo w wykładach - 8 godzin b) uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych - 8 godzin c) udział w konsultacjach - 6 godzin 2. Praca własna studenta – 28 godzin, w tym: a) przygotowanie do zajęć projektowych - 10 godzin b) dokończenie projektów w domu - 18 godzin Łączny nakład pracy studenta wynosi 50 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,9 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych 22, w tym: a) uczestnictwo w wykładach - 8 godzin b) uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych - 8 godzin c) udział w konsultacjach - 6 godzin
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,4 pkt. ECTS - 36 godzin, w tym: a) uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych - 8 godzin b) przygotowanie do zajęć projektowych - 10 godzin c) dokończenie projektów w domu - 18 godzin
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład8h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt8h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza o zasadach funkcjonowania samorządu lokalnego, problemach degradacji obszarów zurbanizowanych.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z koncepcją teoretyczną i praktyką rewitalizacji miast, podkreślenie interdyscyplinarności rewitalizacji, jej roli jako metody rozwoju miast w kontekście współczesnych wyzwań ekonomicznych, społecznych i środowiskowych. Rozeznanie projektów rewitalizacji pod względem zakresu merytorycznego, zasad finansowania, organizacji oraz zdobycie umiejętności analizy wybranych aspektów uwarunkowań procesów rewitalizacji, programów i projektów realizowanych w ramach programu rewitalizacji, uzyskanie umiejętności opracowania własnej propozycji założeń do projektu rewitalizacji (na podstawie przyjętych założeń i określonych uwarunkowań lokalnych).
Treści kształcenia:
WYKŁAD: 1. Pojęcie rewitalizacji, procesy degradacji przestrzeni zurbanizowanej, obszary kryzysowe w gminach – aspekty przestrzenne, społeczne i kulturowe, ekonomiczne, techniczne. 2. Rewitalizacja w polityce UE, rządowej i samorządowej – koncepcje, powiązania. 3. Uwarunkowania i specyfika rewitalizacji w Polsce. 4. Opracowywanie i wdrażanie lokalnych programów rewitalizacji, monitoring i ewaluacja. 5. Partycypacja społeczna w rewitalizacji. 6. Finansowanie rewitalizacji. 7. Zarządzanie rewitalizacją. 8. Wybrane zagadnienia rewitalizacji obszarów zdegradowanych w krajach UE. ĆWICZENIA PROJEKTOWE: 1. Analiza i ocena wybranych aspektów programu rewitalizacji na przykładzie programu konkretnego miasta. 2. Analiza i ocena wybranego projektu rewitalizacji.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń projektowych jest wykonanie wszystkich tematów/projektów przewidzianych programem zajęć. Ocenę łączną z przedmiotu ustala się licząc średnią arytmetyczną z: kolokwium (waga 1/2) i średniej arytmetycznej z wykonanych ćwiczeń projektowych (waga 1/2), przy czym obydwa rodzaje zajęć wpływające na ocenę łączną muszą być zaliczone. Oceny wpisywane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 – 5,0), 4,5 - cztery i pół (4,26 - 4,74), 4,0 - cztery (3,76 - 4,25), 3,5 - trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0 - 3,25).
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Podręcznik rewitalizacji. Zasady, procedury i metody działania współczesnych procesów rewitalizacji, GTZ, UMiRM, Warszawa 2003. 2. Carl A. Heller, Rewitalizacja obszarów miejskich. Praktyczny przewodnik: Jak opracować lokalny plan rozwoju?, MRR, Warszawa 2004. 3. Jarczewski W. (red.), Przestrzenne aspekty rewitalizacji – śródmieścia, blokowiska, tereny poprzemysłowe, pokolejowe i powojskowe, IRM, Kraków 2009. 4. Siemiński W., Topczewska T., Rewitalizacja miast w Polsce przy wsparciu funduszami UE w latach 2004 – 2008, Difin, Warszawa 2009. 5. Muzioł-Węcławowicz A., (red.), Przykłady rewitalizacji miast, IRM, Kraków 2010. 6. Narodowy Plan Rewitalizacji - projekt, MIiR (strona internetowa MIiR). 7. Ustawa z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt GP.NIK606_W1
zna zagadnienie interdyscyplinarności i kompleksowości procesu rewitalizacji
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W04, S1A_W08, T1A_W08
Efekt GP.NIK606_W2
zna zasady delimitacji obszaru kryzysowego w mieście; rozumie potrzebę działań na rzecz wyprowadzenia obszaru i społeczności ze stanu kryzysowego
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W07, S1A_W11, T1A_W09
Efekt GP.NIK606_W3
zna rodzaje projektów rewitalizacji w poszczególnych dziedzinach społecznych i ekonomicznych; orientuje się w zasadach zarządzania projektami i ich finansowania; ma podstawową wiedzę o zasadach działania samorządu terytorialnego w Polsce i zna podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego; zna funkcje oraz zadania samorządu terytorialnego w Polsce
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W02, S1A_W03
Efekt GP.NIK606_W4
zna zasady partycypacji społecznej i rozumie ich rangę w działaniach rewitalizacyjnych, organizacyjnych, finansowych; zna uwarunkowania projektów i programów rewitalizacji
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_W19_SR, K_W19_UR, K_W24_SR, K_W24_UR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, S1A_W06, T1A_W03, T1A_W08, T1A_W01, T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt GP.NIK606_U1
potrafi pozyskiwać informacje na temat dostępności środków UE na finansowanie projektów i programów rewitalizacji
Weryfikacja: kolokwia, oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt GP.NIK606_U2
potrafi opracować harmonogram i założenia prac nad wybranym projektem rewitalizacji oraz potrafi go zaprezentować
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U03, K_U04, K_U21_SR
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, P1A_U07
Efekt GP.NIK606_U3
potrafi zaproponować alternatywne żródła finansowania projektu rewitalizacji i analizować dostępność tych źródeł
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08, K_U13
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U08, P1A_U01, S1A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt GP.NIK606_K1
ma świadomość standardu i kultury prowadzenia konsultacji społecznych w sprawach proponowanych inicjatyw, gotowość do podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania
Weryfikacja: oceny projektów, obserwacja studenta podczas zajęć
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K03, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K03, T1A_K03, T1A_K04
Efekt GP.NIK606_K2
potrafi zgromadzić dane o specyfice uwarunkowań rozwojowych i przyczynach degrdacji wybranego obszaru
Weryfikacja: oceny projektów
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02, K_K05, K_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K06, T1A_K01